۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۱۲۸۰۴
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

هیچ فرزندی نمی تواند حق والدین را ادا کند

هیچ فرزندی نمی تواند حق والدین را ادا کند
آیت الله سلیمانی با بیان این که توفیق از ادب فرزندی به دست می آید، گفت: باید به پدر و مادر نیکی کرد و هیچ فرزندی نمی تواند حق والدین را ادا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سلیمانی در مراسم ترحیم حجت الاسلام حاج شیخ محمد لک زایی که عصر چهارشنبه در مسجد رفعت قم برگزار شد با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، گفت: از افتخارات دین اسلام تنظیم برنامه ای زیبا برای روابط میان نسل جدید و گذشته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروزه که دنیا به بحران فاصله گرفتن نسل جدید و گذشته دچار است و برای آن جلسات فراونی برگزار کرده و  نتیجه ای نیز نگرفته دین اسلام به بهترین شکل روش ایجاد رابطه صمیمانه میان نسل جدید و قدیم را بیان می کند، رابطه میان فرزند و والدین که همان رابطه میان نسل نو و قدیم به شمار می رود به منطق قرآن رابطه احسان، بر و شکر است.

وی با بیان این که تنها شخصیتی که در  قرآن کریم سه خانه زیبای بی نظیر برای آنها ایجاد شده است، پدر و مادر هستند، اظهار کرد: خانه احسان، خانه بر و خانه شکر سه خانه ای است که به لطف خداوند برای والدین ایجاد شده و اگر می خواهید آدرس شکر، احسان و بر را پیدا کنید سراغ والدین روید.

آیت الله سلیمانی اضافه کرد: امام رضا(ع) می فرماید وظیفه شما اطاعت از پدر و نیکی به آنها است و آن را به صورت مطلق و بدون قید و مشروط بیان کرده یعنی نمی گوید باید پدر عالم، مؤمن یا مسلمان باشد؛ امام رضا(ع) درادامه روش ارتباط را بیان کرده و می فرماید در برابر پدر باید فروتن بود و نباید اظهار خستگی رفتاری و کلامی کرد بلکه باید با قول کریم با وی سخن گفت.

وی در ادامه به روایت دیگری از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در هر عملی امکان دست یابی به نهایت آن وجود دارد به غیر از سه عمل که عبارت از حق الله، حق رسول و حق والدین است؛ محال است فرزندی پیدا شود که بگوید حق والدینم را ادا کرده ام؛ زمانی که با پدر یا مادر مواجه می شوید استعانت کنید تا بتوانید وظیفه فرزندی را انجام دهید.

وی تبیین کرد: پیامبراکرم(ص) پدرش را ندیده بود اما هنگامی که پس از بعثت به مدینه هجرت می کند هنگام وارد شدن به مدینه به زیارت قبر پدرش می رود؛ توفیق از ادب فرزندی به دست می آید که از افتخارات دین اسلام به شمار می رود؛ در برخی کشورها و ادیان مکان پدر اتاق سالمندان است اما در دین اسلام جای پدر و مادر بر شانه فرزندان است./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات