۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۲۸۹۷۶
استاد حوزه علمیه قم:

مردمی بودن از ویژگی های بارز آیت الله غروی تهرانی بود

حجت الاسلام بیگدلی گفت: آیت الله سید محمدرضا غروی تهرانی یک روحانی جامع الاطراف و تمام عیار بود.
حجت الاسلام بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی در مراسم ترحیم آیت الله سید محمد رضا غروی تهرانی که عصر امروز با حضور مراجع تقلید، شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری و همچنین اقشار مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به اینکه رحمت الهی بر دو نوع است، گفت: رحمت خداوند به دو شاخه عام و خاص تقسیم می شود؛ به بیان دیگر خداوند یک رحمت رحمانیه و یک رحمت رحیمیه دارد.

استاد حوزه علمیه قم رحمت عام الهی را اینگونه توصیف کرد: اینکه خداوند نور آفتاب، باران و یا اکسیژن را در اختیار همگان قرار داده است شمه ای از این نوع رحمت است، چراکه در این نوع رحمت تفاوتی میان گناهکاران و غیر گناهکاران وجود ندارد و همه از آن بهره می برند.

وی ادامه داد: رحمت خاص الهی تنها شامل کسانی  می شود که در مکتب الهی به خوبی شاگردی کرده اند و مستعد هستند.

حجت الاسلام بیگدلی به تبیین راهکارهایی برای جذب رحمت خاص الهی پرداخت و عنوان کرد: یکی از جاذبه های رحمت الهی «رحم» است؛ در روایات دیده می شود که «رحم کنید تا(در قیامت) به شما رحم شود»؛ ظلم کردن، اسراف و اعمالی از این قبیل از مصادیق بی رحمی به شمار می آید.

استاد حوزه علمیه قم جاذب دوم رحمت خاص الهی را «عفو و گذشت» خواند و سومین جاذب این نوع رحمت الهی را اینگونه توصیف کرد: انسان برای اینکه شامل رحمت خاص الهی شود باید اهل «احسان» باشد؛ اینکه انسان دست به خیر بوده و کارهایی که به او سپرده می شود را به اتمام رساند از جمله اعمالی است که انسان را وارد ورطه احسان می کند.

وی افزود: چهارمین جاذب رحمت الهی «حیا» است؛ بر اساس فرموده امام خمینی(ره)، حیاکردن یعنی اینکه انسان عالم را محضر خدا بداند و بخاطر این از انجام گناه صرف نظر کند.

حجت الاسلام بیگدلی اضافه کرد: در روایات آمده است که اگر انسان روزی 20 مرتبه مرگ را یاد کند، بهشت بر او واجب می شود؛ همه ما باید بدانیم که مرگ دیر یا زود به سراغمان می آید، بنابراین باید برای رفتن به دیار باقی خود را آماده نگه داریم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پنجمین جاذب رحمت الهی «استغفار کردن» است، اظهار داشت: حضرت نوح(ع) به قوم خود فرمود که اگر استغفار کنند و دست از گناه بکشند، خداوند خیر مال و اولاد را نصیبتان می کند؛ گناه نکردن سبب می شود که خداوند خیرات و برکات خود را از آسمان فرو فرستاده و مال و اولاد انسان ها را به امداد الهی تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله سید محمدرضا غروی تهرانی به گونه ای زندگی کرد که خداوند خیرات و برکات خود را شامل مال و اولاد وی کرد؛ وی یک روحانی جامع الاطراف و تمام عیار بود.

حجت الاسلام بیگدلی در پایان یادآور شد: ویژگی بارز آیت الله غروی تهرانی «مردمی بودن» بود، همچنین در جریان انقلاب اسلامی مجاهدت های بسیاری داشت و همواره با امام راحل همکاری می کرد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات