۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۱۲۹۱۰

«فقه اباضی» منتشر شد

«فقه اباضی» منتشر شد
کتاب «فقه اباضی» تألیف علی‌اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی سابق ایران در مالزی در ۲۴۸ صفحه چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا،کتاب «فقه اباضی» به همت انتشارات بین‌المللی امین در تهران منتشر شده است و علی‌اکبر ضیایی، مدیر پژوهشکده حج و زیارت و رایزن فرهنگی سابق ایران در مالزی در آن مبانی استنباط در فقه اباضی، منابع اجتهاد و شرایط اجتهاد و ویژگی‌های مجتهد و قواعد اصولی مهم نزد مذهب اباضی چون قاعده تیسیر یا همان لاحرج در این مذهب را به تفصیل بیان کرده است.

فقه اباضی با استناد به روایات منقول از جابر بن زید ازدی، ابو عبیده مسلم بن ابی کریمه، ربیع بن حبیب فراهیدی به نقل از صحابه‌ای چون عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عباس و دیگران در همان دوره جابر به صورت مستقل از مذاهب اهل سنت و شیعه امامی شکل گرفت و از مهم‌ترین منابع فقهی اباضیه قرآن و سنت و قیاس و استحسان و اجماع بوده است. مؤلف در این کتاب از خصائص فقهی اباضی در مقایسه با مذاهب اهل سنت و شیعه امامی مطالب مفیدی را ارائه کرده است.

ضیایی همچنین در کتاب خود از اختلافات فقهی اباضی با دیگر مذاهب چون نماز، روزه، زکات، حج، نکاح، حدود و قصاص، حکم تماثیل و مسائل مستحدثه‌ای همچون حقوق معنوی و احکام اهل ذمه و ذبائح آنان، کشتارگاه‌های مدرن، نماز مسافر، سود بانکی و انواع بیمه و رانندگی بانوان سخن گفته است./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات