۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۱۳۰۳۲
نصرالله:

آمریکا به خوبی می‌داند که جنگ با ایران پرهزینه خواهد بود

آمریکا به خوبی می‌داند که جنگ با ایران پرهزینه خواهد بود
دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با یک شبکه خبری لبنانی به سوالات مختلفی درباره تحولات لبنان و منطقه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «سید حسن نصرالله» شب گذشته در مصاحبه با شبکه خبری المنار درباره تحولات لبنان و منطقه از جمله سالگرد جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی صحبت کرد.

وی در ابتدای این مصاحبه گفت که وظیفه خود می‌دانم که یادبود پیروزی جنگ 33 روزه را به تمامی کسانی که این پیروزی را بوجود آوردند و در مقدمه آنها خانواده شهدا، رزمندگان، مجروحان و تمامی ارکان معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت تبریک بگویم.

13 سال است که لبنان در امنیت به سر می‌برد

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: تمام دستاوردهای جنگ 33 روزه نه تنها همچنان پابرجاست بلکه تثبیت شده و شاهد یکی از نتایج این معادله در لبنان هستیم که 13 سال است این کشور در امنیت قرار دارد که هیچ کسی آن را به لبنان نداده بود. امنیتی که در لبنان وجود دارد را خود لبنانی‌ها ایجاد کردند و مهمترین عنوان امروز توازن بازدارندگی میان لبنان و رژیم صهیونیستی و به صورت مشخص میان مقاومت ملت و رژیم صهیونیستی بوده که خود را قدرتی بزرگ می‌داند.

مقاومت با وجود تحریم‌ها قدرتمندتر از هر زمان دیگری است

سید حسن نصرالله اضافه کرد: رژیم صهیونیستی نیز به معادله کنونی اذعان دارد، زمانی که می‌گوییم پس از جنگ 33 روزه دشمن قبل از هرگونه تجاوز به لبنان هزار بار محاسبه انجام می‌دهد، این موضوع هر روز بیش از گذشته تقویت می‌شود. خدا را شکر، مقاومت با وجود تحریم‌ها قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و طی 13 سال گذشته، مقاومت چه از لحاظ کمی و چه کیفی به طور گسترده‌ای پیشرفت کرده و این چیزی است که تل آویو نیز به آن اعتراف دارد.

مقاومت مجهز به سلاح‌های منحصر بفردی است

وی ادامه داد: طی 13 سال گذشته، نیروی انسانی ما پیشرفت کرد و تعداد نیروی انسانی تهاجمی ما چندین برابر شده است. در سال 2006 توانایی  هجومی محدودی داشتیم. امروز توانایی هجومی منحصر بفردی داریم که مجهز به سلاح‌های منحصر بفرد است. ما دارای «نیروی رضوان» و «هنگ‌های عباس» هستیم که در عملیات تهاجمی تخصص دارند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: توانایی موشکی چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ نوع پیشرفت داشته و موشک‌هایی که داریم سلاحی دقیق است. همچنین در زمینه پهپادها، در سال 2006 تعداد کمی از آنها را داشتیم اما امروز این سلاح قدرتمند بوده و امکانات زیادی در این زمینه در اختیار داریم. 

وی اضافه کرد: مقاومت اشراف اطلاعاتی بزرگی در زمین، دریا و هوا دارد و مقاومت در تمامی زمینه‌ها از لحاظ تعداد، تجربه، ایمان و یقین به نصرت الهی پیشرفت داشته است.

سران رژیم صهیونیستی امروز بیش از هر زمان دیگری از مقاومت هراس دارند.

سید حسن نصرالله به هراس صهیونیست‌ها از مقاومت اشاره کرد و گفت: سران رژیم صهیونیستی امروز بیش از هر زمان دیگری از مقاومت هراس دارند. چه کسی گفت که ما دارای موشک‌های ضد هوایی هستیم؟ ما در این موضوع از سیاست ابهام سازنده پیروی می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: هر آنچه که دشمن صهیونیستی برای بهبود روحیه به کار برد، شکست خورد. به رژیم صهیونیستی توصیه می‌کنم که از ادبیات بازگرداندن لبنان به عصر حجر استفاده نکند، این ادبیات توهین به لبنان است. در سال 2006 در بنت جبیل گفتم که «اسرائیل» از خانه عنکبوت نیز سست‌تر است و طی 13 سال گذشته اطمینانم به این کلام افزایش یافت. 

مقاومت با هزاران موشک رژیم صهیونیستی را به عصر حجر باز می‌گرداند

وی ادامه داد: در نوار ساحلی سرزمین‌های اشغالی، از شهرک نتانیا تا اشدود که طول آن 70 کیلومتر و عرض آن 14 الی 20 کیلومتر است، تعداد زیادی از شهرک‌های صهیونیست در این نوار قرار دارند. این نوار یا مربع که 1200 کیلومتر مربع است تمامی مراکز رژیم صهیونیستی از جمله فرودگاه بن‌گوریون و انبارهای سلاح و کارخانجات پتروشیمی و دو بندر تل‌آویو  و اشدود در آن قرار دارد. تصور کنیم مقاومت که هزاران موشک در اختیار دارد به این منطقه دسترسی دارد. آیا با موشک‌باران این منطقه، رژیم صهیونیستی می‌تواند با پیامدهای آن کنار بیاید؟ چه کسی می‌تواند طرف دیگر را به عصر حجر بازگرداند؟

سید حسن نصرالله اضافه کرد: رژیم صهیونیستی امروز از هرگونه جنگ علیه لبنان به عقب رانده شده است. گفتند که موشک‌های دقیق ممنوع است و امروز دارای موشک‌های دقیق هستیم.رژیم صهیونیستی از هرگونه حمله هوایی به لبنان خودداری می‌کند و وی از مقاومت هراس دارد. حداقل حزب‌الله قادر است که ویرانی وسیعی را به رژیم صهیونیستی وارد آورد. رازی که صهیونیست ها آن را نمی‌دانند را تا وقتی که زمان آن فرا نرسد فاش نمی‌کنم و این کلام را صهیونیست ها میدانند.

در صورت بروز جنگ با رژیم صهیونیستی وارد الجلیل خواهیم شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان به قدرت بازدارندگی مقاومت اشاره کرد و گفت: جنگ رژیم صهیونیستی را به دلیل بازدارندگی بعید می‌دانم. آنها می‌دانند که  جنگ با لبنان و هرگونه جنگ جدید پیامدهای بسیار بزرگتری از جنگ سال 2006 برای آنها به همراه خواهد داشت و آنها را در آستانه نابودی قرار می‌دهد. در صورت بروز هر جنگ ورود به الجلیل جزو برنامه مقاومت خواهد بود و روز جنگ خواهیم گفت که کدام طرح را اجرا خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که یقین دارد در هر جنگ دیگری، پیروزی بزرگی بدست خواهد آمد، گفت: چند روز پیش سخنی از سید الحوثی خواندم که طی آن «محمد بن سلمان» (ولیعهد سعودی) را مورد خطاب قرار داده و گفته بود اگر همه چیز در مقابل یک ملت مجاهد و مظلوم  در اختیار داری بدان که خداوند با ما است نه با تو.

بقای رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت غربی‌ها و انفعال اعراب است

سید حسن نصرالله گفت که بقای رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت غربی‌ها و انفعال اعراب است و تاکید کرد: ما ایمان داریم که معامله قرن شکست  خواهد خورد. این طرح فاقد عناصری است که به موفقیت منجر شود.  شما هرگز هیچ فلسطینی یا مسلمان یا مسیحی و حتی عرب را نخواهید یافت که با دادن مقدسات اسلامی و مسیحی به رژیم صهیونیستی موافقت کند و این نقطه ضعف اصلی در معامله قرن است. 

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: استکبار آمریکا زمانی که قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد تیر آخر را به معامله قرن شلیک کرد و تمامی این تلاش‌ها برای زنده کردن این مرده (معامله قرن) است. آنها به دلیل وحدت فلسطینی‌ها و پایداری ایران که تقریبا تنهاست و پیروزی در سوریه، به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

سردرگمی رژیم صهیونیستی از عوامل شکست معامله قرن است

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل شکست معامله قرن سردرگمی رژیم صهیونیستی است. این طرح افقی نخواهد داشت و رسانه‌های مختلف به نقل از کوشنر اعلام کردند که نشست اخیر بحرین شکست خورده بود.  فلسطینی‌ها همواره تحت فشار،  تهدید و تطمیع بوده و هستند تا اینکه آمریکایی‌ها از حصول نتیجه مایوس شوند. 

سید حسن نصرالله درباره موضوع اسکان فلسطینی‌ها در کشورهای دیگر نیز گفت: نه ترامپ و نه کوشنر در این زمینه اراده‌ای ندارند این موضوع به خواست دولت و کشور میزبان و خواست خود فلسطینی‌ها مربوط است. به طور مثال، فلسطینی‌هایی که در لبنان حضور دارند هرگونه چشم پوشی از سرزمین‌هایشان و اسکان در لبنان را رد می‌کنند و لبنانی‌ها نیز در ابتدای قانون اساسی‌شان و خواست جامعه این کشور موضوع اسکان فلسطینی‌ها را رد می‌کند. اگر لبنانی‌ها اسکان را رد کنند چه کسی می‌تواند این موضوع را به آنها تحمیل کند؟

آمریکا تمام امکانات برای تحقق خواسته تل آویو در ترسیم مرزها را به کار خواهد بست

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه این مصاحبه به اختلافات مرزی میان این کشور و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت که دولت لبنان اصرار دارد که گفت‌وگوها درباره ترسیم مرزها زیر نظر سازمان ملل صورت بگیرد و آمریکا نیز در این زمینه کمک کند اما صهیونیست ها نمی‌خواهند که سازمان ملل در این زمینه به ایفای نقش بپردازد و خواستار فقط حضور آمریکا هستند. اگر فقط آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها حضور داشته باشد تمام امکانات خود را برای تحقق خواسته‌های رژیم صهیونیستیبه کار خواهد بست.

وی در ادامه به پرونده سوریه اشاره کرد و گفت: هر آنچه که تا کنون حاصل شده پیروزی بزرگی برای سوریه و محور مقاومت و روسیه بوده و شکست بزرگی برای طرف دیگر و شکست سخت برای طرفی است که مدعی جنگ جهانی علیه سوریه بود. دولت سوریه در حال بهبود است البته هنوز پرونده‌هایی باقی مانده که از جمله می‌توان به ادلب، شرق فرات و موضوع سیاسی اشاره کرد. اما در مجموع دیگر هیچ بازگشت به عقبی در سوریه وجود ندارد. 

با روسیه دوست هستیم اما از آنها دستور نمی‌گیریم و هماهنگی با وزارت دفاع سوریه است

سید حسن نصرالله اضافه کرد: ما با روسیه دوست هستیم و با آنها هماهنگی داریم البته از آنها دستور نمی‌گیریم و طرفی که هماهنگی را انجام می‌دهد وزارت دفاع سوریه است. در جنگ کنونی در ادلب برادران سوری از ما نخواسته‌اند که ورود پیدا کنیم. از روز اول گفتیم که هر جا که نیاز باشد در سوریه حضور پیدا خواهیم کرد و ما به تصمیم  سران سوریه احترام می‌گذاریم. امروز زمانی که درباره درگیری‌های کنونی در سوریه صحبت می‌کنیم تاکید داریم که شرایط ارتش سوریه بهبود یافته و به این نتیجه رسیده که در درگیری‌های کنونی نیازی به ما ندارد. هیچ منطقه‌ای را به طور کامل  تخلیه نکرده‌ایم اما هیچ دلیل وجود ندارد که همان تعدادی که در گذشته در سوریه حضور داشتند باقی بمانند.

درگیری ایران و روسیه در سوریه دروغ است

وی افزود: در سوریه باز استقراری انجام دادیم و تعداد یگان‌ها را کاهش دادیم اگر نیاز شد انتقال نیروها به سوریه به آسانی صورت خواهد گرفت. از روس‌ها نمی‌شنویم که آنها درباره خروج ایران یا حزب‌الله از سوریه  قانع شده‌اند. آنها درک می‌کنند که به کمک ایران در سوریه همچنان نیاز است. تا این لحظه خروج ایران از سوریه در راستای منافع روسیه نیست. برخی پایگاه‌های خبری درباره درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در سوریه صحبت می‌کنند و این اخبار دروغ هستند. هماهنگی بزرگی میان روسیه و ایران چه در زمینه نظامی و چه سیاسی وجود دارد. کسانی که بر روی اختلافات ایران و روسیه حساب باز می‌کند می‌گویم که امروز ایران و روسیه از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیکتر هستند. 

نتانیاهو بداند که ایران هرگز از سوریه خارج نمی‌شود

دبیر کل حزب‌الله لبنان به حملات جنگنده‌های ارتش صهیونیستی به اهدافی در سوریه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی می‌گوید که هدف از  حمله به سوریه جلوگیری از رسیدن سلاح به لبنان است و من به آنها می‌گویم که سلاح‌ها رسید و رژیم صهیونیستی در حال فریب مردم خود است. تل آویو در حال ماجراجویی در سوریه است. به نتانیاهو می‌گویم که هر آنچه که می‌خواهید انجام دهید ایران هرگز از سوریه خارج نخواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که اس 300 وارد معادلات در سوریه شود اوضاع کاملا تغییر خواهد کرد. به رژیم صهیونیستی میگویم که شما در حال بازی بر روی لبه آتش هستید. روسیه هیچ نفعی از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه ندارد و روس‌ها نمی‌توانند مانع از انجام این حملات شوند. اما می‌گویم که رویسه باید تل آویو را از بمباران سوریه منع کند. 

سید حسن نصرالله گفت که وی دائما با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه دیدار می‌کند اما به دلیل شرایط امنیتی زمان‌های این دیدار را نمی‌گوید.

آمریکا می‌داند که جنگ با ایران بسیار پرهزینه خواهد بود

دبیر کل حزب‌الله لبنان به تنش‌ها میان آمریکا و ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران هرگز آغازگر جنگ با آمریکا نخواهد بود. آمریکا نیز می‌گوید که خواستار جنگ با ایران نیست و بعید است که آمریکا آغازگر جنگ با ایران باشد. آمریکا می‌داند که جنگ با ایران بسیار پرهزینه خواهد بود. فرضیه دیگری نیز وجود دارد که اوضاع متشنج شود و این موضوعی است که امکان وقوع آن وجود دارد اما دو طرف تلاش دارند که تنش‌ها به جنگ منجر نشود.

ترامپ پس از دریافت نامه ایران حمله را متوقف کرد

وی اضافه کرد: دو طرف ایرانی و آمریکایی توجه زیادی  به عدم کشیده شدن اوضاع به جنگ دارند. پس از سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، ترامپ تهدید کرد اما پس از آن گفت که حمله را به تاخیر انداخته است اما این حرفی پوچ است. واقعیت آن است که ایران نامه‌ای از طریق کشور سومی به آمریکا ارسال کرد و در این نامه آمده است که " اگر هرگونه هدف در ایران یا متعلق به ایران را بمباران کنید ایران نیز اهداف آمریکایی را بمباران خواهد کرد."ترامپ پس از دریافت نامه ایران حمله را متوقف کرد.

منطق ایران برای گفت‌وگو: آمریکا باید گام نخست را بردارد و آن برداشته تحریم‌هاست

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: ایران هرگز با آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهد کرد و این موضوعی نیست که مورد اختلاف مقامات ایران باشد بلکه موضع تمام مقامات ایران است . هیچ ایرانی‌ را نمی‌یابید که بگوید باید مذاکره کنیم. البته ایران هیچگونه مشکلی با تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به یک راه حل ندارد. اما یک منطق ایرانی وجود دارد که آمریکا باید گام نخست را بردارد و آن برداشته شدن تحریم‌ها است.

ایرانی‌ها تسلیم محاصره و تحریم نخواهند شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: ایرانی‌ها از هر گامی که کرامت آنها را حفظ کند استقبال می‌کنند. ایرانی‌ها تسلیم محاصره و تحریم نخواهند شد و آنها این تهدید را به فرصت تبدیل خواهند کرد و از طریق آن تولید داخل را تقویت می‌کنند. ایرانی‌ها در راستای تقویت روابط خود با کشورهای همسایه گام بر می‌دارند و در حال تقویت توانایی‌های خود برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی هستند. موضوع دیگر موضوع هسته‌ای است که طرف ایرانی مهلت 60 روز تعیین کرد و پس از عبور این مهلت، افزایش غنی‌سازی را اعلام کرد.

اگر مسیر سیاسی درباره توقف نفتکش ایرانی شکست بخورد ایران سکوت نخواهد کرد

وی به اقدام انگلیس در توقیف یک نفتکش ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها بیشتر از فرانسوی‌ها در راستای مقاصد آمریکا گام بر می‌دارند. انگلیسی‌ها می‌گویند که آن چیزی که روی داده به تحریم‌ها علیه سوریه ارتباط دارد. اگر مسیر سیاسی شکست بخورد ایرانی‌ها درباره این موضوع سکوت نخواهند کرد.

سید حسن نصرالله درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی نیز گفت: در این لحظه اطمینان دارم که ایران برای انجام گفت‌وگو مانعی ندارد انجام گفت‌وگو در راستای منافع منطقه است. سعودی‌ها آزار و اذیت زیادی برای لبنان ایجاد کردند اما ما نیز مخالفتی با گفت‌وگوی ایران و سعودی‌ها نداریم و هیچ کسی با انجام این گفت‌وگو به جز نتانیاهو مخالفتی ندارد. حتی ملت یمن که استخوان‌هایش خورد شده است با انجام این گفت‌وگو مخالفتی ندارد. 

جنگ ویرانگر و پیامدهای آن بزرگ خواهد بود

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: مسئولیت ما در منطقه این است که هر آنچه که در توان داریم برای جلوگیری از بروز جنگ آمریکا علیه ایران انجام دهیم چون این جنگ ویرانگر و پیامدهای آن بزرگ خواهد بود. کینه سعودی‌ها را باید به کناری گذاشت. جنگ ویرانگر خواهد بود و آغاز جنگ ویرانگر به نفع چه کسی است؟ در لبنان برخی می‌گویند که باید از جنگ فاصله بگیریم اما می‌گویم اگر جنگی روی داد هیچ کسی نمی‌تواند خود را از آن دور کند. باید درباره خطرات این جنگ صحبت کنیم. به طور مثلا اگر جنگی روی داد وضعیت امارات چگونه خواهد بود؟ بازارها چگونه خواهند بود؟ آیا بروز جنگ به نفع امارات است؟ و قطعا اماراتی‌ها و سعودی‌ها و تمامی کسانی که در این جنگ مشارکت می‌کنند در امان نخواهند بود.

 جنگ آمریکا علیه ایران کل منطقه را شعله‌ور خواهد کرد

وی هشدار داد: هر کشوری که در جنگ علیه ایران مشارکت داشته باشد بهای آن را خواهد پرداخت. ایران طی تمام سال‌های گذشته پشتیبان تمام ملت‌ها و حکومت‌هایی بود که در برابر طوفان‌های آمریکایی قرار داشت. در صورت بروز جنگ آمریکا علیه ایران، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد و ایران قادر است که با قدرت و شجاعت اسرائیل را بمباران کند. محور مقاومت نیز با قدرت در حال بررسی این موضوع است که آیا در صورت بروز این جنگ تماشاچی بمانیم؟ 

جنگ علیه ایران آغاز شود یعنی جنگ در کل منطقه آغاز شده است

سید حسن نصرالله گفت: در صورت بروز هرگونه جنگی، رژیم صهیونیستی بی طرف نخواهد بود و زمانی که جنگی علیه ایران آغاز شود یعنی این جنگ در کل منطقه آغاز شده است. تهدید به نابودی عربستان سعودی مانع از جنگ علیه ایران نبوده بلکه چیزی که مانع از ورود آمریکا به جنگ می‌شود این است که می‌داند تمامی نیروها و منافعش و رژیم صهیونیستی نیز در دائره آتش ایران قرار دارند. 

موضع رهبر ایران در عدم پذیرش نامه ترامپ غرور آفرین بود

دبیر کل حزب‌الله لبنان به موضع رهبر ایران در عدم پذیرش نامه رئیس جمهور آمریکا از سوی نخست وزیر ژاپن اشاره کرد و گفت: موضع رهبر ایران در عدم پذیرش نامه ترامپ غرور آفرین بود. دولت کنونی آمریکا در تلاش برای باز کردن کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله لبنان است و میانجی‌گرانی را برای باز کردن این کانال ارتباطی به کار گرفته است.

چیزی که انصارالله می‌خواهد توقف جنگ است

وی در ادامه به موضوع یمن نیز اشاره کرد و گفت: برادران در یمن خواستار جنگ نیستند و تمام هدف آنها این است که دشمن را مجبور به توقف حملات کنند. رفتن به جلو متجاوز را مجبور می‌کند که حملات را متوقف کند.  یمنی‌ها قادر هستند که تمام فرودگاه‌های عربستان را بمباران کنند. چیزی که انصارالله می‌خواهند آن است که جنگ متوقف شود و خواستار ویرانی بیشتر نیستند. امارات نیز باید محاسبات خود را مجددا انجام دهد.

سید حسن نصرالله گفت: مشکل ما با سعودی‌ها به دلیل جنگ علیه یمن است. محمد بن سلمان جرات نداشت که نشست اقتصادی معامله قرن را در عربستان برگزار کند بنابراین پیشنهاد داد که این نشست در بحرین برگزار شود. ارزش‌ها هیچ جایگاهی در نظام بحرین ندارند. 

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه این مصاحبه درباره برخی مسائل داخلی لبنان به گفت‌وگو پرداخت.

تحریم نمایندگان لبنان توسط آمریکا توهین به پارلمان و دولت لبنان بود

وی همچنین در بخشی از این مصاحبه درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه 3 شخص مرتبط با حزب‌الله گفت: این موضوع جدیدی نیست. موضوع جدید این است که نمایندگان پارلمان را در لیست تحریم‌ها قرار داده و این اهانت به مجلس نمایندگان و دولت لبنان است. زمانی که کسی از اعضای حزب‌الله لبنان در لیست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد با تبریک و تهنیت از وی استقبال می‌شود. حزب‌الله لبنان از دهه هشتاد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. گزینه ما پایداری است و از تمام کسانی که موضع خوبی در این زمینه اتخاذ کردند تشکر می‌کنم.

سید حسن نصرالله گفت: به صراحت می‌گویم که اگر حزب‌الله وجود نداشت یکی از عناصر قدرت لبنان نبود. تحریم‌ها لیع ما و ایران تاثیر گذار است اما ما گروهی هستیم که زیر بار ذلت نمی‌رویم و گزینه‌هایی برای پیشبرد امور خود داریم./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات