۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۶۱۳۲۹۳
تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب:

کلام شیعه باید مستند به وحی الهی و روایات باشد

کلام شیعه باید مستند به وحی الهی و روایات باشد
حجت الاسلام سینایی با بیان اینکه کلام شیعه باید مستند به وحی الهی و روایات باشد، گفت: تمسک به قرآن و عترت جامعه بشری را صدها سال جلو می اندازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، همزمان با سالروز ولادت با سعادت امام رضا(ع) در امامزاده حسن(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از مواردی که قرآن کریم به آن توجه ویژه دارد و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز بعد از رحلت رسول خدا(ص) در طول حیات 250 خویش به آن اهتمام داشتند این بود که مردم را برای مسائل مهم انسانی تربیت کنند.

وی افزود: با توجه به گذشت چندین قرن از آن دوران اگر در همین عصر مردم به آن تربیت ها و آموزش ها مراجعه کنند در همه امور صدها سال جلو خواهند افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی یکی از آن موارد را مربوط به بحث خبر دانست و ابراز کرد: یکی از مباحثی که در جامعه انسانی دارای اثر است و تاثیر بسزایی در زندگی ملت ها دارد بحث خبر است؛ بعد از دوران دفاع مقدس روزی بر انقلاب اسلامی نگذشت که دشمنان علیه ملت و نظام اسلامی جنگ خبری به راه نیندازند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) ادامه داد: امروز دشمن و جوامع انسانی براساس خبر زندگی می کنند و بسیاری از امور بشری به وسیله خبر شکل می گیرد.

وی با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه انسان نباید کلام شخص فاسق را بدون تحقیق و بررسی قبول کند، اظهار داشت: اخبار نقش مهمی در شکل گیری ابعاد زندگی بشری که سرشار از امیدواری ها، ناامیدی ها، تلخی ها و شیرینی ها است، دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) نبی الله بودند، اظهار داشت: مقصود از نبی الله آن است که ایشان خبررسان خداوند متعال بودند همچنین لفظ نباء در آیات قرآن کریم به معنای خبر عظیم است؛ این معانی عظمت و جایگاه قرآن کریم در اهمیت قائل شدن به مساله مهم بشری یعنی بحث خبر را بیان می کند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) ابراز کرد: یکی از مواردی که امامان معصوم به انسان ها آموزش دادند نحوه صحیح خبررسانی و خبرگویی است آنان تاکید داشتند انسان زمانی که خبری می دهد نباید آن خبر بدون سند و منبع باشد.

وی افزود: اهل بیت(ع) همیشه سخنان‌شان با دقت و مستند بوده و با این عمل به ما یاد دادند که با سند سخن بگوییم از این رو است که شیعه در طول هزار و 400 سال توانسته در برابر تحریفات مقاومت کند، کسانی که تربیت شده مکتب وحی باشند بدون سند خبری را بیان نمی کنند و در بیان خبر بسیار دقت می کنند.

تعداد بازدید : 7

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره حدیث سلسلةالذهب، ادامه داد: زمانی که امام رضا(ع) نزدیک نیشابور شدند علمای بسیاری با قلم و کاغذ به استقبال ایشان آمدند و این نشان می داد که امام در عرصه تربیت علما و انسان هایی که به مستند بودن خبر اهمیت می دهند موفق بوده است.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) ادامه داد: امام رضا(ع) یکی از بنیانگذاران بحث خبر و حدیث به شمار می روند ایشان در نیشابور با بیان حدیث سلسلةالذهب روایتی بسیار مهم و مستند قرائت فرمودند مبنی بر اینکه اگر کسی وارد قلعه توحید شود در قیامت از عذاب محفوظ می ماند و شرط ورود به این قلعه پذیرش ولایت حضرت است.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) صد و پنجاه سال قبل از میلاد امام رضا(ع) می فرمایند: اگر کسی می خواهد خداوند را ملاقات کند باید ولایت امام رضا را بپذرد؛ کسی که می خواهد زاهد و مستبشر باشد باید خودش را به سرپرستی امام رضا(ع) بسپارد.

 حجت الاسلام والمسلمین سینایی اضافه کرد: کسی که ولایت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد شیعه اثنی عشری است شاید سر روایت رسول خدا همین امر باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات