۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۱۳۳۰۱
استاد حوزه علمیه:

تبعیت و اطاعت از پروردگار شرط استجابت دعا است

تبعیت و اطاعت از پروردگار شرط استجابت دعا است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان موحد هرگز گناه نمی کند و اگر مرتکب لغزشی شود به سرعت توبه می کند، گفت: تبعیت از خداوند شرط استجابت دعا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه شهدای بسیج به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: گاهی می بینیم که دعای انسان مستجاب نمی شود.

وی درخصوص موانع استجابت دعا، ادامه داد: خداوند از اینکه انسان بگوید بارالها؛ استجابت فلان دعا به صلاح من است، بدش می آید؛ انسان هرگز نباید صلاح خود را به خداوند تذکر دهد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم به انسان ها می فرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، ابراز کرد: خداوند استجابت دعا را به انسان ها وعده داده و او هرگز خلف وعده نمی کند.

استاد حوزه علمیه یکی از شروط استجابت دعا را وفای به عهد دانست و اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: شما به عهدی که با من بستید وفا کنید من نیز به عهد خود وفا خواهم کرد؛ انسان از روز ازل عهد بسته تا تنها خدا را بپرستد و از شیطان تبعیت نکند.

وی ادامه داد: انسان زمانی که ملاک کارهایش رضایت مردم و ابلیس باشد دیگر نمی تواند توقع کند دعایش مستجاب شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه انسان باید صادقانه خداوند را پرستش کند، ادامه داد: طبق صریح روایات؛ هر کسی بگوید لااله الا الله وارد بهشت می شود، مقصود از این روایت آن است که این کلمه بین انسان و گناه فاصله بیندازد؛ بنابراین انسان به هر میزان از گناه دور شود به عهد الوهیت نزدیک تر می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان موحد اگر لغزشی از او سر بزند به سرعت توبه می کند و اشتباه خود را جبران می کند.

وی درخصوص عهد ربوبیت، ابراز کرد: انسان از روز ازل به رب بودن خدا اعتراف کرد، رب به معنای مالک بودن خداوند است، زمانی که انسان به رب بودن خداوند اعتراف کرد در اصل به مالک بودن حضرت حق اذعان داشته است.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: انسان هنگام مطالبه و دعا باید به این هم فکر کند که خدا نیز از او چه می خواهد؛ انسان باید از خداوند بخواهد وضعیت او بدتر از شیطان نشود چرا که ابلیس ربوبیت پروردگار را قبول داشت اما با پیروی نکردن از فرمان پروردگار از درگاه الهی رانده شد؛ امروز برخی ربوبیت حضرت حق را نیز قبول ندارند وضعیت آنان از ابلیس هم بدتر است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: انسان باید آداب و روش دعا کردن را یاد بگیرد بعد منتظر استجابت دعا باشد؛ سه دستورالعمل برای قبل، هنگام دعا و بعد از آن نقل شده که در جمع هفتاد دستورالعمل می شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات