۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۱۳۶۴۰

حمزه یوسف؛ مسلمان حامی مسلمانان یا مدافع سیاست‌های ترامپ؟

حمزه یوسف؛ مسلمان حامی مسلمانان یا مدافع سیاست‌های ترامپ؟
بررسی وضعیت نماینده ترامپ در کمیسیون حقوقی آمریکا نشان می دهد که وی بیشتر از آن که مسلمان باشد، حامی پروپاقرص سیاست های ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتخاب اخیر «حمزه یوسف» به عنوان عضو کمیسیون حقوق مُسَلَم در آمریکا از نظر برخی مایه امیدواری برای کاهش اسلام‌هراسی در این کشور تلقی شد،‌ اما واقعیت این است که دیدگاه‌های وی بیشتر در راستای حمایت از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و اسلام‌هراسانه دولت دونالد ترامپ بوده است.

 «ماها هلال»، دکترای حقوق و فعال حقوق مسلمانان در مطلبی در این پایگاه خبری نوشت: از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷، بسیاری از رهبران مسلمان آمریکایی در حال مبارزه علیه سیاست‌های سرکوبگرانه و اسلام‌هراسانه‌ دولت او شده‌اند.

اما برخی مسلمانان تحت تأثیر عواملی مانند تبلیغات اسلام‌‌هراسی با دولت ترامپ همراهی کرده‌اند که حمزه یوسف یکی از آنهاست.

هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از اسلام‌هراسان برجسته،‌ کمیسیون حقوق مُسلم(Commission on Unalienable Rights) را برای مشورت دادن به ترامپ تشکیل داد. 

حمزه یوسف، عضو شورای فتاوای امارات به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون معرفی شده است.

بعضی از مسلمانان انتخاب وی را برای عضویت در این کمیسیون به فال نیک گرفتند و امیدوار بودند که وی علیه فضای اسلام‌هراسانه دولت ترامپ اقدامات مثبتی انجام دهد، اما واقعیت این است که اقدامات و اظهارات او تاکنون در راستای سیاست‌های دولت ترامپ بوده است.

به عنوان مثال،‌ هنگامی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد و یک کمپین اعتراضی علیه او راه افتاد، حمزه یوسف یکی از افرادی بود که افراد را از انجام این کار برحذر می‌داشت.

یک ماه بعد از آن، مسلمانان رنگین‌پوست آمریکا با حمزه یوسف بر سر اینکه او اعلام کرده بود که آمریکا یکی از کشورهایی است که کمترین نژادپرستی در آن روی می‌دهد و نیز به خاطر تشویق مسلمانان به نپیوستن به جنبش اعتراضی سیاهان،‌ با او به مخالفت برخاستند. 

ماها هلال در پایان تأکید کرد: ما نباید صبر کنیم یوسف شخصا به ترامپ کمک کند تا یک ممنوعیت جدید را علیه مسلمانان اعمال کند، بلکه باید از هم اکنون به طور کلی حمایت‌های او در زمینه مشروعیت‌بخشی به اقدامات اسلام‌هراسانه دولت ترامپ برای تضییع حقوق اساسی مسلمانان در آمریکا را محکوم کنیم./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات