۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۱۳۴۰۳

دلیل‌تراشی‌های ترامپ برای فرار از عواقب سخنان نژادپرستانه‌اش

دلیل‌تراشی‌های ترامپ برای فرار از عواقب سخنان نژادپرستانه‌اش
پس از همجه‌های گسترده علیه رفتار و سخنان نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز ترامپ، وی سعی کرد با دلیل‌تراشی از زیر بار انتقادها بگریزد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا، یک روز پس از انتشار سخنان نژادپرستانه علیه چهار نماینده زن رنگین‌پوست کنگره که عضو حزب دموکرات نیز هستند، تلاش کرد برای فرار از عواقب اظهاراتش، دلیل‌تراشی کند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، او روز دوشنبه در توجیه لحن تنفرآمیز و نژادپرستانه‌اش گفت: «بسیار ناراحتم که می‌بینم دموکرات‌ها از کسانی حمایت می‌کنند که درباره کشورمان بسیار بد صحبت می‌کنند و به‌علاوه، کسانی که با شوری مهار گسیخته و واقعی، از اسرائیل متنفر هستند».

ترامپ گفت:‌ «نباید اجازه داد لحن زننده و چیزهای وحشتناکی که درباره ایالات متحده می‌گویند بی‌جواب بماند».

وی افزود: «اگر حزب دموکرات‌ می‌خواهد به چنین رفتارهای شرم‌آوری ادامه دهد، آن وقت بیشتر از قبل مشتاق خواهیم بود تا سال ۲۰۲۰ شما را پای صندوق رأی ملاقات کنیم».

وی همچنین در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «چه زمانی این زنان چپ‌گرای افراطی کنگره از کشور ما، مردم اسرائیل و حتی دفتر ریاست‌جمهوری، به‌خاطر لحن غلطی که استفاده کردند و چیزهای وحشتناکی که گفتند عذرخواهی می‌کنند. مردم زیادی از آن‌ها و اعمال وحشتناک و زننده‌ای که دارند خشمگین هستند».

ترامپ روز گذشته (یکشنبه) در حساب شخصی توئیترش این چهار نماینده رنگین‌پوست کنگره را مورد حمله قرار داد. او نوشت چرا آن‌ها به کشورهای خودشان برنمی‌گردند و به مردم آنجا کمک نمی‌کنند. بعد برگردند و به آمریکایی‌ها بگویند چگونه این کار را باید انجام داد.

او چند روز پیش نیز، «الکساندریا اوکازیو کورتز» و «ایلهان عمر» دو نفر از این چهار نماینده زن کنگره را مورد حمله کلامی قرار و گفت حتی نمی‌داند آن‌ها از چه کشورهایی آمده‌اند.

اما توئیت توهین‌آمیز ترامپ بی‌پاسخ نماند. تعداد زیادی از کاندیدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله «برنی سندرز»، «کامالا هریس»، «الیزابت وارن»، او را به نژادپرستی متهم کردند و رفتار و سخنان تبعیض‌آمیز وی را محکوم کردند.

«جو بایدن» که طبق نظرسنجی‌ها شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد در پاسخ به این اظهارات ترامپ، در توییتر نوشت: «بگذارید شفاف بگویم: نژادپرستی و دیگرهراسی در آمریکا جایی ندارد».

توییت بایدن تقریباً از سوی تمامی کاندیدهای دموکرات دیگر بازنشر داده شد. هر یک از آن‌ها نیز به نوبه خود، سخنان تبعیض‌آمیز روز گذشته ترامپ را محکوم کردند.

سه تن از این چهار نماینده زن کنگره نیز در حساب شخصی توئیتر خود شخصاً ترامپ را مورد خطاب قرار داده و از خود دفاع کردند.

کورتز در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «آقای رییس‌جمهور، کشوری که من "از آن آمده‌ام" و کشوری که همه ما به آن سوگند می‌خوریم، ایالات متحده است، اما با توجه به اینکه شما مرزهایمان را با اردوگاه‌های غیرانسانی نابود کرده‌اید و این کارها را به دلیل سودجویی خودتان و شرکت‌هایی که از این اردوگاه‌ها نفع می‌برند انجام شده است، درباره فسادی که زیر پای شما در جریان است، درست گفتید».

حتی «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا هم سخنان ترامپ بر ضد این زنان عضو کنگره را غیر قابل قبول دانست.

کاربران توییتری نیز با انتشار توییت‌هایی همراه با هشتگ #ترامپ_نژادپرست_است و #فرمانده_کل_نژادپرستان خشم خود را ابراز کردند و این هشتگ‌ها روز گذشته به موضوع داغ توییتر تبدیل شد و به بیان دیگر «ترند» روز یکشنبه شبکه توییتر شده بود.

اظهارات نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ علاوه بر آنکه واکنش‌های تند دموکرات‌ها را در پی داشت، موجب کاهش قابل توجه محبوبیت ترامپ نیز شد.

به نوشته این روزنامه، ترامپ با وجود کسب حمایت ۹۴ درصدی هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش، طبق نظرسنجی جدیدی که برای «وال استریت ژورنال» و «ان‌بی‌سی نیوز» انجام شد، در رقابت برای تصاحب کاخ سفید در انتخابات سال ۲۰۲۰، پس از بایدن، سندرز و وارن، در رتبه چهارم قرار گرفت.

ایندیپندنت دلیل احتمالی این تنزل جایگاه ترامپ را خشم جامعه آمریکا از رفتارها و سخنان نژادپرستانه او دانست./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات