۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۶۱۳۸۴۶

توهین مجدد رسانه‌های سعودی به کویت؛ ادامه تنش و شکاف در شورای همکاری

توهین مجدد رسانه‌های سعودی به کویت؛ ادامه تنش و شکاف در شورای همکاری
طی کمتر از یک هفته رسانه‌های سعودی در دو نوبت موضعی اهانت‌آمیز علیه کویت اتخاد کرده‌اند که خشم فعالان کویتی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، به نظر می‌رسد رسانه‌های سعودی موضع تهاجمی علیه دولت کویت انتخاب کرده‌اند، فعالان کویتی می‌گویند این موضع نهادینه و به خوبی بررسی‌شده و همچنین از نظر زمان‌بندی تحریک‌آمیز است. از سوی دیگر، نمی‌توان این هجمه را فارغ از موضع صریح کویت در قبال بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس و و بی‌طرفی آن بین کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از یک‌ سو و دولت قطر از سوی دیگر دانست مضاف بر آن، مسائل مربوط به اختلافات نفتی میان کویت و عربستان نیز از دلایل هجمه رسانه‌ها علیه کویت است

طی کمتر از یک هفته رسانه‌های سعودی در دو نوبت موضعی اهانت‌آمیز علیه کویت اتخاد کرده‌اند؛ ؛ امری که خشم فعالان کویتی را برانگیخته است.

«ساره دندروای» مجری معروف شبکه تلویزیونی العربیه، روز شنبه اظهاراتی توهین‌آمیز علیه کویت مطرح کرد. او در برنامه‌ای، به گزارش خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در مورد کاهش قیمت مشروبات الکلی در قطر اشاره کرد و در پایان به صورت استهزاء گفت: «منتظر اظهارنظر دوستان آنها در کویت در قبال این دست‌ و دلبازی قطر هستیم.»

اظهارات دندراوی با واکنش صریح وزارت خارجه کویت همراه شد. این وزارتخانه را به «اهانت شدید غیر قابل قبول» متهم کرد و از شبکه العربیه که وی درآن کار می‌کند، خواست تا هرچه سریع‌تر این اشتباه وی را تصحیح کند.

ساره دندراوی در واکنش به این اعتراض دولت کویت، مدعی شد که او عاشق دولت کویت است و سخنانش علیه «آن دسته از مردم( کویت) بود که در دفاع از قطر متعصبانه عمل می‌کنند و در موضوعی خاص عربستان سعودی را به باد انتقاد می‌گیرند و زمانی‌که درباره قطر سخن گفته می‌شود یا سکوت می‌کنند و یا از آن دفاع می‌کنند.»

این توهین‌های رسانه‌های سعودی علیه کویت از این حد فراتر رفت و  روزنامه الاقتصادیه کاریکاتوری منتشر کرد که خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی کویت را برانگیخت و آن را توهینی به کویت و امیر آن دانستند.

تویت‌نویسان کویتی گفتند که این توهین جدیدی پس از توهین ساره دندراوی،  مجری سعودی العربیه به کویت هنگام خواندن خبری درباره قطر است.

روزنامه الاقتصادیه وابسته به «گروه پژوهش‌ها و بازاریابی سعودی» است که زیر نظر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند که روزنامه‌هایی مانند «الشرق الاوسط»  نیز از سوی آن منتشر می‌شود.

روشن است، رسانه‌های سعودی به دور از هرگونه کار حرفه‌ای و صرفا در راستای سیاست‌های حاکمانشان فعالیت می‌کنند و موضع تهاجمی این رسانه‌ها علیه برخی طرف‌های خارجی عامدانه و به دستور عالی‌ترین مقامات رسمی ریاض اتخاذ می‌شود. از این‌رو، کویت در سطح رسمی به این توهین‌های رسانه‌های سعودی واکنش نشان داد و در عین حال تأکید کرد که کویت همواره برای تحقق وحدت موضع کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و پشت سر گذاشتن اختلافات میان برادران تلاش کرده است و به توقف هجمه‌های رسانه‌ای فراخوانده است؛ چراکه این هجمه‌ها به منزله لطمه زدن به روابط برادرانه میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است و تاثیر منفی بر روحیه آن مناسبات بر جای می‌گذارد.

رسانه‌ها و فعالان مجازی سعودی در راه‌اندازی کمپین‌های رسانه‌ای تهاجمی علیه هر کشوری که به دشمنی علیه این رژیم قد علم کند و یا حتی موضعی بی‌طرفانه در قبال سیاست‌های سعودی دنبال کند، بسیار ماهرانه عمل می‌کنند. از این‌رو، ناظران می‌گویند این هجمه مجری العربیه و روزنامه الاقتصادیه، که از بی‌طرف بودن کویت در بحران خلیج‌فارس انتقاد کرده‌اند از نگاه فعالان عرب، به مثابه «گوشمالی دادن» کویت است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات