۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۱۴۵۰۳
مدیر حوزه علمیه کاشان تشریح کرد؛

آداب دعا در روایات + فیلم

آداب دعا در روایات + فیلم
حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه در دعا کردن به جای دعای فردی کلی دعا کنید، گفت: نخست دیگران را دعا کنید بعد خود را دعا کنید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام منصور فرجی چهارشنبه شب در دیدر با خانواده شهید احسان رزاقی، گفت: یکی موضوعات قرآن دعا است و در قرآن مکرر از کلمه ربنا استفاده شده است.

وی افزود: وقتی از خدا خواسته‌ای دارید و یا می‌خواهید بدی را از شما دور کند به جای استفاده از واژه من از واژه ما استفاده کنید و در دعا کردن به جای دعای فردی کلی دعا کنید.

حجت السلام فرجی با اشاره به اینکه در دعای خود همه را در نظر بگیرید، گفت: خداوند درآیه ۱۰ سوره حشر می‌فرماید، «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا» خدایا تمام کسانی که قبل از ما ایمان داشتند آن‌ها راهم ببخشید.

وی افزود: برای برادرانی که در ایمان از ما سبقت گرفتند نیز دعا کنید و تمرین کنیم هنگام دعا همه را دعا کنیم، خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، «وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا» همه مومنینی که از زمان حضرت آدم تا کنون بودند دعا کنید.

مدیر حوزه علمیه کاشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید، «غِلًّا لِلَّذِینَ» زشتی و ذهنیت منفی و کینه و دشمنی را در قلب کسانی که ایمان آوردند قرار ندهید و همه مومنان را ببخشید و در قلب خود کوچکترین دشمنی و کینه نسبت به هیچ مومنی قرارنداشته باشید.

حجت الاسلام فرجی گفت: خداوند در ادامه می‌فرماید، «رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» امام رضا (ع) به فرزند خود امام جواد (ع) می‌فرماید، هر زمان در زندگی با مشکل روبرو شدی ذکر یا رئوف و یا رحیم را زیاد بگویید.

وی افزود: اهل بیت (ع) با حرف‌های کوتاه و مفید و مختصر خیلی از دعا‌ها را به ما آموزش داده اند، از این رو امام صادق (ع) می‌فرماید، هرکس بعد از هر نماز ۱۸ مرتبه «یا حی» بگوید خداوند عمر او را طولانی و روزی او با برکت می‌شود.

مدیرحوزه علمیه کاشان گفت: دعا‌های آسانی برای ما آمده است که برکات زیادی در زندگی ما دارد، از این رو اگر از خدا خواسته‌ای دارید این خواسته برای همه باشد و اگر از خدا می‌خواهیم بلایی را از ما دور کند برای همه بخواهید.

حجت الاسلام فرجی ادامه داد: در روایت است که اگر کسی چیزی را برای دیگران طلب کند خداوند قبل از اینکه دعای او را برای دیگران مستجاب کند دعای خودش را مستجاب می‌کند، بنابراین نخست دیگران را دعا کنید بعد خود را دعا کنید./۱۳۰۷/پ310/ب1
تعداد بازدید : 5
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات