۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۱۵۰۴۲

تحلیلی بر اعدامهای ظالمانه دربحرین/تضمین بقای آل‌خلیفه با توسل به جنایت

تحلیلی بر اعدامهای ظالمانه دربحرین/تضمین بقای آل‌خلیفه با توسل به جنایت
سیاست های خصمانه آل خلیفه علیه جوانان بحرینی مانند اعدام های ظالمانه اخیر حاکی از آن است که این رژیم تلاش می کند تا بقای حکومت ظالمانه خود را با خونِ انقلابیون تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، رژیم آل خلیفه به تازگی فاز جدیدی از اقدامات خصمانه، سرکوبگرانه و تجاوزکارانه خود علیه انقلابیون بحرینی را کلید زده است. در همین راستا، اخیرا رژیم آل خلیفه دو جوان بحرینی را در حالی که بی‌گناهی آن ها اثبات شده بود، اعدام کرد؛ اقدامی که واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.

روز شنبه هفته جاری بود که جمعیت «الوفاق» بحرین امروز از اجرای حکم ۲ جوان به نام‌های «احمد الملالی» و «علی العرب» توسط آل خلیفه خبر داد. این جمعیت اعلام کرد که آل خلیفه جوانان اعدام شده را به قتل یک افسر وزارت کشور در سال ۲۰۱۷ متهم کرده بود که علیرغم اثبات بی گناهی‌شان، اعدام شدند. الوفاق همچنین اعلام کرد که دو جوان مذکور پیش از اعدام، تحت شکنجه‌های شدید نظامیان آل خلیفه قرار گرفتند.

این اقدام خصمانه آل خلیفه واکنش هایی را در داخل بحرین نیز به دنبال داشت. در همین ارتباط، «ضیاء البحرانی» یکی از رهبران ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین اعلام کرد که نظام حاکم در بحرین تصمیم تروریستی خطرناکی علیه ۲ جوان بحرینی به نام های «علی العرب» و «احمد الملالی» گرفته است. وی افزود: این تصمیم در خصوص اجرای حکم اعدام آنها است. نظام حاکم بحرین در حال حاضر فاقد مشروعیت است. البحرانی تاکید کرد: سران دیکتاتور بحرین علیه مردم این کشور دست به اقدامات تروریستی رسمی می زنند.

وی ادامه داد: ما شاهد یک سکوت و توطئه چینی آمریکایی صهیونیستی با حمایت انگلیس هستیم. وی خواهان برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف بحرین شد. مجلس اعلای شیعیان لبنان با صدور بیانیه ای اقدام رژیم آل خلیفه در اعدام ۲ فعال سیاسی بحرینی را محکوم کرد. همچنین «عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان تاکید کرد که ۲ جوان اعدامی بحرین در زمره شهدای مظلومی به شمار می‎روند که منامه آنها را در قالب اعمال سیاست‌های ظالمانه در حق بحرینی‎های خواهان مطالبات مشروع به شهادت رسانیده است.

علاوه بر این، واکنش های دیگری نیز در سطح منطقه به اعدام دو جوان بحرینی نشان داده شد. «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق به اعدام ۲ جوان بحرینی توسط آل خلیفه واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرد. «هادی العامری» در این خصوص گفت: سرنوشت آل‌خلیفه همچون سرنوشت رژیم های طاغوتیِ صدام و قذافی خواهد بود. العامری افزود: این اقدامات جنایتکارانه علیه جوانان بحرین، پایبندی آنها به اصول و ارزش‌های اسلامی نشأت گرفته از مکتب امام حسین (ع) را تقویت می کند. دبیرکل سازمان بدر عراق اظهار داشت: شهادت این دو جوان بحرینی سرآغاز زندگی ابدی برای آنها خواهد بود؛ حال آنکه جنایت علیه این جوانان، آغازِ حتمیِ پایان رژیم مزدور و جنایتکار آل خلیفه است.

 درهمین حال، جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق هم به جنایت جدید آل خلیفه در بحرین واکنش نشان داد. جنبش «النجباء» جنایت اخیر رژیم آل خلیفه در به شهادت رساندن ۲ جوان بحرینی را محکوم کرد. این جنبش اعلام کرد: سکوت جامعه بین المللی در این پرونده مایه تأسف است و سازمان‌های بین المللی به گونه‌ای با تحولات بحرین تعامل می‌کنند که گویی این کشور روی نقشه جهان وجود ندارد. النجباء تاکید کرد که این مسأله نشان می‌دهد این سازمان‌ها به ابزاری در دست نیروهای تروریسم بین المللی تبدیل شده‌اند.

اما سوال اینجاست که چرا رژیم آل خلیفه به سلسله اقدامات خصمانه خود علیه انقلابیون ادامه می‌دهد؟ واقعیت آن است که علیرغم گذشت حدود ۸ سال از آغاز انقلاب مردمی در بحرین رژیم آل خلیفه همچنان از غلبه بر انقلابیون و متوقف ساختن مسیر آن ها عاجز است و حتی سلسله اقدامات خصمانه آن ازجمله سلب تابعیت و سیاست ترور هم نتوانسته تحرکات انقلابیون و معارضان را با چالش مواجه سازد.

از همین روی، آل خلیفه مدت هاست که خود را در یک موقعیت ضعف آشکار می بیند و تلاش می کند تا به هر وسیله ای خود را از موضع ضعف به موضع قدرت منتقل سازد. برهمین اساس، مقامات آل خلیفه تصور می کنند که از رهگذر تشدید اقدامات خصمانه علیه انقلابیون و متوسل شدن به سیاست اعدام های ظالمانه می توانند به ضعف آشکار خود در جبهه داخلی پایان داده و پایه های متزلزل قدرت‌شان در بحرین را تحکیم بخشند.

از سوی دیگر، آل خلیفه به دنبال آن است تا نوعی بحران و هرج و مرج را در سراسر بحرین بسط دهد تا از این رهگذر تلاش های انقلابیون برای دستیابی به اهدافشان در برابر این رژیم، تحت الشعاع بحران و هرج و مرج قرار گیرد. البته این سیاستی است که آل خلیفه از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین یعنی در سال ۲۰۱۱ در پیش گرفته است و همواره برای تحقق آن تلاش کرده است. بنابراین، پر واضح است که رژیم آل خلیفه در حال حاضر بقای خود در بحرین را مرهون ظهور و بروز بحران های گسترده می داند.

درهمین ارتباط، «عباس سلمان» عضو هیأت سیاسی جریان «الوفاء الاسلامی» بحرین می گوید: «رژیم آل خلیفه به دنبال ایجاد بحران در بحرین است. با این حال، در حال حاضر آل خلیفه بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند اهداف خود علیه انقلابیون را محقق سازد». این عضو هیأت سیاسی جریان الوفاء الاسلامی همچنین تلاش های آل خلیفه برای متوقف ساختن انقلاب بحرین را ناکارآمد توصیف کرد.

مسأله دیگری که در خصوص سیاست های ظالمانه آل خلیفه علیه انقلابیون از جمله ترور مخالفان و اعدام آنها قابل تأمل به نظر می رسد، سکوت جامعه جهانی و نهادهای بین المللی و در رأس آنها سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان است. به عنوان نمونه در مسأله اعدام دو جوان بحرینی و شهادت یک جوان دیگر در جریان تظاهرات های ضد دولتی، تنها چند کشور غربی به این فجایع واکنش نشان دادند و تنها به ابراز نگرانی و محکومیت شفاهی بسنده کردند.

ناگفته پیداست که سکوت آمیخته با رضایت مجامع بین المللی و نهادهای جهانی در قبال جنایت ها و فجایع آل خلیفه علیه انقلابیون و مخالفان نقش مهمی در جسارت یافتن این رژیم در ارتکاب جنایتهای بیشتر داشته است. بدون شک و تردید، اگر مجامع بین المللی نسبت به جنایت آل خلیفه علیه انقلابیون ورود می کردند، امروز شاهد این حجم وسیع از فجایع در بحرین نبودیم.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که رژیم آل خلیفه تلاش می کند تا بقای حکومت ظالمانه خود را با خونِ انقلابیون بحرینی تضمین کند اما انقلابیون در طول سال های گذشته ثابت کرده اند که خون‌هایشان نه تنها موجب توقف مسیر انقلاب نمی شود بلکه درخت انقلاب را تنومندتر از گذشته می سازد./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات