۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۱۵۲۱۷
دبیر حامعه روحانیت کاشان:

بشارت و انذار وظیفه انسان‌های صالح است

بشارت و انذار وظیفه انسان‌های صالح است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، آن‌هایی که انسان‌های صالحی هستند بدانند وظیفه‌ای به غیر از بشارت و انذار ندارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل در تفسیر آیه ۵۵ و ۵۶ سوره کهف که سه شنبه شب در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید با وجود اینکه آیات و نشانه‌های متعددی از اثبات وحدانیت خدا و بهشت و جهنم و انبیای الهی و داستان‌های انبیا گذشته را آوردیم، اما باز هم برخی از مردم ایمان نمی‌آورند و از گناهان خود توبه نمی‌کنند.

وی افزود: این آیه می‌فرماید برخی از انسان‌ها را هرچه آیه و نشانه برایشان می‌آوریم ایمان نمی‌آورند و این افراد تا عذاب را نبینند دست بردار نیستند و تنها چیزی که مانع کار آن‌ها می‌شود مرگ است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امروز نیز برخی بعد از ترک گناه بعد از مدتی بار دیگر گناهان خود را از سر می‌گیرند و این آیه می‌فرماید دنبال راه چاره نباشید، چرا که این افراد تا به آخر خط نرسند و عذاب نشوند هیچ سودی ندارد.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، «وَ ما مَنَعَ النَّاسَ أَنْ یُؤْمِنُوا إِذْ جاءَهُمُ الْهُدی‏» اگر این افراد هدایت نمی‌شوند و ایمان نمی‌آورند و استغفار نمی‌کنند برای این است که، «إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلینَ» یا باید همان اتفاقی که برای قوم هود و صالح و نوح افتاد باید برای این‌ها رخ دهد تا ایمان بیاورند، «أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذابُ قُبُلاً» یا اینکه عذاب را با چشم خود ببینند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر آن‌ها عذاب را ببینند و ایمان بیاورد پذیرفتنی نیست چرا که فرعون نیز هنگام غرق شدن در لحظه آخر گفت به حرف‌های بنی اسرائیل ایمان آوردم، اما خداوند نپذیرفت.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در سوره مبارکه انعام نیز می‌فرماید، «یوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَبِّکَ» وقتی عذاب الهی برای آن‌ها نازل شد، «لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ» آن‌هایی که قبلا ایمان نیاوردند ایمان آوردن امروز آن‌ها نیز پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: انسانی که چشم او آلوده باشد و مرتکب گناه چشم شود اگر نابینا شود و از گناهان چشم خود توبه کند پذیرفته نمی‌شود، چرا که اگر انسان زمانی که توان انجام گناه دارد از گناه دوری کند خوب است، اما زمانی که توان گناه نداشته باشد توبه کند پذیرفته نیست.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: این آیه می‌فرماید، برخی انسان‌ها به اندازه ای گناهان خود را ادامه می‌دهند تا عذاب آن‌ها برسد و توبه در زمان عذاب نیز پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام شاه فضل ایراز کرد: خداوند در آیه بعد خطاب انسان‌های مومن و پیامبران می‌فرماید، «وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلینَ إِلاَّ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ» ما پیامبران را برای هشدار فرستادیم تا راه بهشت و جهنم را به انسان نشان دهند و انسان مختار است تا یکی از این دو را انتخاب کنند.


وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، آن‌هایی که انسان‌های صالحی هستند بدانند وظیفه‌ای به غیر از بشارت و انذار ندارند چرا که خداوند خطاب به پیامبر می فرماید، تو وکیل آن‌ها نیستی که به جای آن‌ها پاسخگو باشی،  شما هدایت کنید تبعیت کردن و نکردن آن‌ها بر عهده شما نیست.

دبیر جامعه روحانت کاشان ادامه داد: خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید، به آنها بگو حساب و کتابشان با ما است و خداوند با این حرف خود از یک طرف به پیامبر دلداری می‌دهد، اما از سوی دیگر به آن‌ها هشدار می‌دهد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات