۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۱۵۲۳۱
آیت الله سبحانی:

سیاستمداران غربی کوچک ترین رحمی در دل نداشته و فقط خود را می بینند

سیاستمداران غربی کوچک ترین رحمی در دل نداشته و فقط خود را می بینند
حضرت آیت الله سبحانی ضمن بیان مخالفتِ عقیده با عمل در مشرکان، از نظر قرآن نسبت به جنایت و کشتار و کودک کشی غربی ها گفت و به تبیین برهان ششم و طرح مسأله معاد پرداخت.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله سبحانی روز گذشته در نهمین جلسه از دوره اندیشه اسلامی مبحث رفض و قبول از دراسات فلسفی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد به ادامه بحث جلسه قبل پیرامون براهین عقلی قرآن پرداخت.

مخالفت عمل با عقیده در مشرکان

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: گفتیم که قرآن کریم بحث‌های عقلی را در پرتو برهان بیان می‌کند و ما هم باید این روش را پیروی کنیم چنانکه مواردی از این آیات ذکر و بررسی شد.

وی افزود: گاهی پیش می آید که عمل با عقیده مخالف است، مثل مشرکان که عقیدتا قائل به خدا بودند اما در عمل به هیچ شریعت و اطاعت از دینی معتقد نبودند.

نظر قرآن نسبت به جنایتکاران

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به جمعیتی که هیچ برنامه ای در زندگی ندارند به بیان نظر قرآن نسبت به آنها پرداخت و گفت این سه حالت دارد یا معتقدند خود به ‌خود آفریده شده‌اند، یا خودشان خود را آفریده‌اند، یا به قدری قوی هستند که آسمان‌ها و زمین در تدبیر آن‌ها است.

این مرجع تقلید بیان داشت: سیاست‌مداران غربی هم که کوچکترین رحمی در آنها نیست و فقط خود را می‌بینند، عملشان در قالب یکی از این سه حالت است در حالی که هر سه مورد باطل است.

وی افزود: اگر بگویند بدون خالق هستند معنی ندارد که ممکن(معلول) بدون علت باشد، اگر بگویند خودشان آفریده‌اند دور پیش می آید زیرا قبل از آفرینش خودشان باید موجود می‌بودند که بعد بتوانند آفرینش کنند، واگر بگویند به ‌قدری قوی هستیم که آسمان و زمین زیر تدبیر ما است هم که توهمی بیش نیست.

حضرت آیت الله سبحانی با قرائت آیات 35 و 36 سوره طور«أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ؛ أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَلْ لَا يُوقِنُونَ» بیان داشت:جنایتکارانی که کودکان را می‌کشند زیربناها را می‌زنند و سالیان درازی است که کشتار می‌کنند در یکی از این سه حالت قرار دارند.

وی افزود: در جنگ جهانی اول 10میلیون انسان کشته و مجروح شد و در جنگ جهانی دوم که از 1319 شروع شد و تا 1324 طول کشید 100میلیون انسان کشته و مجروح شد.

این مرجع تقلید ادامه داد: این سه حالت که در آیه نسبت به جنایتکاران آمده است، یعنی بنابر احتمال اول خالقی نیست و بنابر دومی خالق خودشان هستند و بنا بر سومی آنها اله و مدبر هستند، خودشان از نظر اعتقادی این سه مورد را قبول ندارند اما عمل آن‌ها چنین است که با آنچه در دل دارند موافق نیست.

برهان ششم/ معاد عنصر و ساختمان واقعی دین است

حضرت آیت الله سبحانی به طرح برهان ششم پرداخت و گفت: مسئله معاد بعد از توحید اصل دوم است مشرکان حاضر به پذیرش توحید بودند اما بیشتر از معاد می‌ترسیدند به این دلیل که می‌دانستند به دنبال توحید، معاد می‌آید و معاد با عمل آن‌ها تطبیق ندارد یعنی اگر کسی ذره‌ای شر انجام دهد نتیجه آن را می‌بیند.

وی افزود: حدود 2هزار آیه در قرآن درباره معاد است. معاد عنصر و ساختمان واقعی دین است و دینی که در آن معاد نباشد دین نیست بلکه برنامه‌ای بشری است.

این مرجع تقلید ادامه داد: در آیه 10 سوره سجد می فرماید «ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ» مشرکان می‌گفتند اگر ما را زیر خاک کردند و بدن ما پراکنده شد و باد آن را پخش کرد، آیا می‌شود دوباره زنده شویم؟

پاسخ اجمالی و فلسفی قرآن به مشرکان

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخ قرآن به این سخن مشرکان گفت: قرآن دو جواب اجمالی و فلسفی می‌دهد. و اما اجمالی در ادامه همان آیه است « بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ » می فرماید ای پیامبر، آنها از عاقبت خود و معاد می‌ترسند نسبت به آن نوعی دافعه باطنی دارند و بر این اساس به لقاء خداوند کفر می‌ورزند که سبب می شود این حرف را بزنند و بهانه بیاورند.

وی افزود: و اما جواب فلسفی در آیه بعد آمده است آنجا که می فرماید «  قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ » توفی به معنی میراندن نیست بلکه به معنی گرفتن است و در آیه دیگر داریم که برخی را می‌گیرد و برمی‌گرداند که همان خواب است و برخی را برنمی‌گرداند که مرگ است.

شخصیت با بدن نیست با روح است

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه بیان داشت: در این آیه می‌فرماید ملکی که وکیل و نماینده ما است شما را می‌گیرد، چیزی که گم شده در زمین، خاک است و اصل کار که روح شما است گرفته شده است.

وی افزود: البته این سخن به معنی معاد روحانی نیست بلکه قرآن در مقام جواب اشکال است که شخصیت و واقعیت انسان از بین برود. می‌فرماید شخصیت با بدن نیست بلکه با روح است که روح هم پیش ما است و در واقع جزا هم با روح است و اگر خداوند بخواهد همان اجزاء را بیاورد نیز قادر است.
وی ادامه داد: تا اینجا نمونه‌هایی ذکر شد که قرآن عقاید را با برهان بحث می‌کند و عقل را تعطیل نمی‌کند حال پس از بررسی مسائل عقلی در قرآن در جلسات آینده به روش معصومان می پردازیم./933/پ203/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات