۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۱۵۲۸۵
امام جمعه بجنورد:

تقویت فرهنگ خودکفایی و خوداتکایی در کشور از برکات نماز جمعه است

تقویت فرهنگ خودکفایی و خوداتکایی در کشور از برکات نماز جمعه است
امام جمعه بجنورد با اشاره به دستاوردهای چهل‌ساله اقامه نماز جمعه در کشور، گفت: تقویت فرهنگ و روحیه خودکفایی و خوداتکایی در جامعه یکی از برکات نماز جمعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، با اشاره به اعتلای قدرت و عزت ایران در جهان و منطقه، اظهار کرد: پس از انقلاب، ایران به قدرت و عزت بالا و چشمگیری دست یافت و از کشوری ضعیف و بی‌تأثیر در معادلات جهانی، به قدرتی تأثیرگذار در مناسبات و روابط بین‌الملل و نیز تصمیم گیرهای جهانی و منطقه‌ای مبدل گشت که پیام این تحول همواره از تریبون‌های نماز جمعه در این سال‌ها شنیده شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی نماز جمعه، تقویت فرهنگ اصلاح گری اجتماعی و سیاسی را ازجمله این دستاوردها دانست و گفت: بسیاری از چالش‌ها از طریق دستگاه‌های اداری حل نمی‌شود و گاه لازم است که مسؤولان روبه روی مردم قرار گیرند و مردم مطالبات خود را بگویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: ازاین‌رو نماز جمعه بستر مناسبی برای حضور مسؤولان است که گاه در ابتدای نماز جمعه مطالب خود را در قالب سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه مطرح و از سیاستی دفاع می‌کنند یا به تشریح ابعاد عملکرد دستگاه مربوط به خود می‌پردازند.

وی با اشاره به تقویت فرهنگ خودکفایی و خوداتکایی در جامعه اسلامی ایران، گفت: به‌مرور زمان و با گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی، شاید آن روحیه جهاد و خوداتکایی که در ابتدای انقلاب در بین مردم بود یافت نشود که این اتفاق طبیعی است؛ چراکه گذشت زمان باعث می‌شود که نسل‌های بعد و بعدتر زمینه‌های پیوند با انقلاب را کمتر بفهمند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اما نماز جمعه همواره گستره‌ای است که نسل‌های قدیم می‌توانند با نسل‌های جدید تبادل محتوا کنند، از روحیه خوداتکایی و روی پا ایستادن بگویند و از این‌که قرار نیست توسعه سیاسی و اقتصادی یک‌شبه انجام شود.

وی افزود: نماز جمعه توانسته است این روحیه را در کنار دیگر آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی تقویت کند. به عبارتی نماز جمعه این ظرفیت را ایجاد کرده تا نسل‌های آینده بتوانند از برکات آن همواره بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی، تقویت فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهدا، ترویج و تقویت فرهنگ کار و نظم اجتماعی و ترویج فرهنگ حجاب را ازجمله برکات نماز جمعه در این چهار دهه ذکر کرد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات