۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۱۵۴۳۶
رحیم پور ازغدی تشریح کرد؛

سیره سیاسی و مبارزاتی امام جواد

سیره سیاسی و مبارزاتی امام جواد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام جواد(ع) پیروز شد و حکومت و نقشه های آن ها در برابر این جوان ۲۵ ساله شکست خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه پنجشنبه در حسینیه امام خامنه ای به بازخوانی سیره سیاسی و مبارزاتی امام جواد(ع) پرداخت.

وی با بیان این که حکومت با امام رضا(ع) و امام جواد(ع) سازش کرد نه ایشان با حکومت، گفت: هیچ کدام از این دو امام بزرگوار حکومت وقت را مشروع ندانسته و شعارهای آن ها را نیز تأیید نکردند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به گسترش فرهنگ شیعه و مهدویت در زمان پدر بزرگوار امام رضا(ع)، اظهار کرد: در زمان امام موسی بن جعفر(ع) چنان فرهنگ شیعه و مهدویت گسترش داشت که بنی عباس ادعای دین داری داشته و خود را پرچم دار مهدویت می دانستند و حتی منصور عباسی خود را مهدی معرفی می کرد اما حضرت آن ها را نفی کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شجره نامه خلفای بنی عباس و نحوه برخورد آن ها با امامان معصوم و شیعیان، ابراز کرد: خلفای عباسی به امام فریبی می پردازند و از شیعیان حمایت می کنند اما وقتی شاهد قدرت گرفتن شیعیان می شوند به کشتار و سرکوب آن ها اقدام می کنند.

وی افزود: هارون و مأمون قوی ترین خلفای بنی عباس از نظر نظامی، علمی و فرهنگی بودند، ادعای شیعه بودن را داشتند و اقدام به برگزاری مناظره هایی می کردند و نهضت علمی عظیم و نهضت ترجمه در زمان هارون و مأمون رخ داد که آثار مکتب اهل بیت است.

رحیم پور ازغدی به ایجاد چندین مکتب التقاطی در زمان هارون اشاره و بیان داشت: با توجه به نهضت علمی که در این زمان رخ داد، مکتب های التقاطی بسیاری ایجاد شد و شبهات بسیاری مطرح می شد که یکی از کارهای امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) پاسخ به این شبهات بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دلایل ترور امام جواد(ع) توسط خلیفه بنی عباس گفت: هر کاری از جمله پرونده سازی برای ارتباط نامشروع با زنان و مشروب خواری برای تخریب امام جواد(ع) کردند اما موفق نشدند همچنین حکومت بنی عباس خود را اپوزیسیون قدرت اعلام می کردند اما امام جواد(ع) این ها را رسوا کرده و قدرت مطلق را از آن خدا اعلام می کردند پس حضرت را مانع این قدرت نمایی خود می دیدند.

وی افزود: تلاش کردند تا امام جواد(ع) را جذب حکومت کنند اما موفق نشدند و نیز وقتی شاهد کشش مردم به سمت حضرت بودند تصمیم به قتل ایشان گرفتند اما دلیلی برای این که حضرت به براندازی حکومت اقدام کند را پیدا نکردند پس به پرونده سازی برای ایشان در این خصوص پرداختند و سرانجام حضرت را به شهادت رساندند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به نفوذ امام جواد(ع) در بین مردم در زمان حکومت بنی عباس گفت: امام جواد(ع) نفوذ در دل های مردم داشت و دورترین نقاط مانند سیستان که حضرت هیچ گاه در آنجا حضور نیافته بود، مودت و محبت ایشان در دل مردم و حاکم آن منطقه بود که در روایتی در کافی به این امر اشاره شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به روایت هایی از امام جواد(ع) در مبارزه با ظلم اشاره و ابراز کرد: کسی که  نگاه می کند حق شکست بخورد، بی طرف نیست بلکه طرف باطل است و امام جواد(ع) در این مورد فرمود:«هر کسی به دیکتاتور کمک کند و یا سکوت کند در ظلم های آن دیکتاتور شریک است.» و نیز فرمود: «هر کسی کار ظلمی را تحسین کند در همه کارهای بد شریک است.» همچنین سختی که بر ظالمین در قیامت می گذرد را سخت تر و بیشتر از سختی ظلم بر مظلومین دانست.

وی به اصلاح جامعه و شیوه برخورد با مشکلات و دشمن از دیدگاه امام جواد(ع) اشاره و اظهار کرد: امام جواد شرط اصلاح جامعه را اصلاح حکومت و مسؤولین می داند و می فرماید:«اگر مسؤولین صالح باشد آن حکومت صالح است.» همچنین به توجه به ادبیات و تاکتیک ها، صبر و مقاومت و برنامه ریزی در انجام کارها تأکید داشته اند.

رحیم پور ازغدی در پایان به شکست دشمن در برابر امام جواد(ع) اشاره و بیان داشت: امام جواد(ع) پیروز شد و حکومت و نقشه های آن ها در برابر این جوان ۲۵ ساله شکست خورد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات