۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۱۶۳۸۴
حجت الاسلام احتشام کاشانی:

عرفه روز درک حقیقت دعا و عبودیت است

عرفه روز درک حقیقت دعا و عبودیت است
استاد سطح عالی حوزه علمیه الفاظ دعا را پلی برای رسیدن به حقایق ادعیه دانست و عرفه را روز درک حقیقت دعا و نیایش در پرتو عنایت ویژه حضرت حق عنوان کرد.

حجت الاسلام علی احتشام کاشانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن روز عرفه اظهار داشت: برجستگی و ویژگی دهه مبارکه ذی حجه که بعد از ماه مبارک رمضان بهترین ساعات و شب و روز را در طول سال برای بندگان خدا رقم می زند روز عرفه و روز عید قربان است.

وی افزود: عرفه روزی است که بنده راستین حق اگر می خواهد در محضر ربوبی برای دریافت همه جوائز حاضر شود بهترین راه آن حضور در بزم دعایی در بعد از ظهر عرفه است.

حجت الاسلام احتشام کاشانی در ادامه با بیان این که در روایات از دعا به عنوان مخ العباده یاد شده است، گفت: معنا و مفهوم این عبارت این است که کسی به حقیقت عبودیت نمی رسد مگر این که رابطه بین او و خدای متعال پایدار و همیشگی باشد، البته باید در نظر داشت که حقیقت دعا، هسته مرکزی دعا و جان عبادت است و لفظ دعا پل و معبری برای رسیدن به حقایق است.

وی تصریح کرد: قطعا کسانی که در دعای عرفه حضور دارند علاوه بر اهتمام به ظواهر از حقیقت معنای آن هم بهره مند می‌شود؛ اگر در قرآن کریم دستور داده شده که ادعونی استجب لکم باید همه شرایط را فراهم کرد و یکی از موانع اصلی که انسان را از حضور در دعای حقیقی محروم می‌کند عدم اعتنا به معانی دعا است.

استاد سطح عالی حوزه در ادامه با اشاره به عرفه به عنوان روزی که وعده آمرزش به همه بندگان داده شده است، گفت: در احادیث آمده است اگر کسی در ماه مبارک رمضان و شب قدر آمرزیده نشد امید چندانی نداشته باشد مگر به درک عرفه و ما خدا را شاکریم که توفیق درک این روز را به ما عنایت کرده است.

امام جمعه موقت کاشان در ادامه با اشاره به اعمالی که در این روز بیشتر مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: همه اعمال این روز در راستای درک حقیقت دعا است برای همین است که در 9 روز دهه اول این ماه روزه گرفتن ثواب دارد ولی گفته اند اگر در روز نهم کسی به واسطه روزه گرفتن از دعا کردن و به دعا ایستادن تضعیف می‌شود روزه گرفتن استحباب ندارد.

وی اهتمام به تصحیح ارتباط با خدای متعال و شناختن جایگاه حق را از دیگر اعمال این روز عنوان و خاطرنشان کرد: انسان باید اول ضعف خود را خوب درک کند و دوم قدرت خدای متعال را خوب بیابد، چراکه اگر انسان ضعف عبودیت و بندگی را نچشند در مسیر عبادت و بندگی حقیقی قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام احتشام کاشانی بیان داشت: آنچه در روز عرفه مهم است، چه برای کسانی که در صحرای عرفات در جوار جبل الرحمة محل حبوط حضرت آدم هستند و چه کسانی که در سرزمین های دورتر از صحرای عرفات هستند این است که انسان در طول سال این روز ویژه را با تمام مختصات درک کند و برای رسیدن به حقیقت معرفت خدای متعال گناهان خود را ترمیم کند و با پیوستگی و ارتباط عمیق و دقیق رابطه خود را در طول سال با خدا خود سامان بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیداوریم همه ما در این بزم حقیقت عبادت پذیرفته شویم و در این روز برای همه تلاش گران از جمله مدافعان حرم در عراق و سوریه و فلسطین و یمن دعا کنیم و از دعا برای نابودی دشمنان دین اسلام و انقلاب غافل نباشیم؛ از خدا می خواهیم به برکت دعای این روز مشکلات برطرف شده و همانگونه رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن آخرالزمانی شده ایم بهترین ابزارهایش دعا و ارتباط عمیق با خداوند است./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات