۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۱۶۴۵۶

دبیر کل عصائب، خواستار نظام ریاستی برای عراق شد

دبیر کل عصائب، خواستار نظام ریاستی برای عراق شد
دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق، ضمن «فاسد» خواندن نظام پارلمانی، تأکید کرد که عراق باید دارای نظام ریاست‌جمهوری شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» امروز دوشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان، قوانین و نظام کنونی در عراق را نامناسب دانست و خواستار نظام ریاست‌جمهوری برای کشورش شد. 

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، الخزعلی با بیان اینکه نظام ریاستی اکنون در بسیاری از کشورهای قدرتمند در حال اجراست، گفت: در عراق هم باید نظام ریاستی یا شبه‌ریاستی باشد تا مردم بتوانند مستقیماً رییس جمهور را انتخاب کنند.

او این مسأله را «بهترین راه حل برای کشور عراق» دانست و گفت، بدون بررسی قوانین و سیستم‌ها و اجرای اصلاحاتی در قانون اساسی، هیچ راه حل ریشه‌ای برای (مشکلات) عراق به دست نخواهد آمد.

به گفته الخزعلی «مشکل عراق در سیستم است نه در افراد»، توضیح داد که اگر می‌خواهید بار دیگر همین نظام پارلمانی را تجربه کنید، پس باید تفسیر دادگاه فدرال از فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان را بررسی کنید... مشکلاتی که سال گذشته در بصره به وقوع پیوست، علتش مسئله تشخیص فراکسیون بزرگتر در پارلمان پس از انتخابات بود». 

الخزعلی تفسیر دادگاه فدرال از موضوع «فراکسیون بزرگ‌تر» در پارلمان پس از انتخابات را که طبق قانون حق دارد شخص نخست‌وزیر را پیشنهاد کند سپس دولت جدید را تشکیل بدهد، به نام «فاجعه در نظام پارلمانی» یاد کرد و گفت،‌ تا زمانیکه نظام پارلمانی به شیوه سهم‌خواهی [احزاب و گروه‌ها] اجرا می‌شود، این نظام، نظامی فاسد است و تشکیل دولت، مثل مزایده در بورس است [هر کس پول بیشتر بدهد، سهم بیشتری می‌گیرد]. بعد از شانزده سال به این تجربه رسیدیم که قوانین و نظام، نامناسب است هر کس این روند سیاسی را بنیان‌ گذاشت، خیر کشور را نمی‌خواهد و در این کار که کشور همیشه ناآرام باشد، خیلی مهارت داشته است. 

این نماینده پارلمان عراق همچنین با انتقاد از سیاسیون عراق تصریح کرد که «هر کس از سال 2003 در روند سیاسی بوده، مسئول است... و بیشتر از کسی مسئول است که فقط یک سال است که در این روند حضور دارد... برخی از مسئولیت خود فرار می‌کنند و صرفا سوالاتی که مرجعیت پرسیده، تکرار می‌کنند».

هم‌زمان با انتقاد الخزعلی از برخی سیاسیون عراق، رسانه‌های این کشور از آغاز زمزمه‌هایی در پارلمان، برای استیضاح نخست‌وزیر خبر داده‌اند.

امروز همچنین سید عمار الحکیم رییس حزب «تیار الحکمة» در خطبه‌های نماز عید که در بغداد ایراد کرد، اعلام کرد که از مسیر اپوزوسیون بودن باز نمی‌گردد مگر اینکه تغییری سیاسی یا مردمی رخ دهد. به گزارش دفتر رسانه‌ای حزب تیار الحکمه در ایران، سید عمار الحکیم افزود که برخی می‌خواهند پروژه اپوزیسیون را ساقط کنند اما او اهل باج‌خواهی هم نیست. 

تاکنون بعد از سقوط رژیم بعث به ریاست صدام، چهار دوره انتخابات پارلمانی برگزار شده که آخرین دور آن در بیست و دوم اردیبهشت (12 می 2018) در سراسر عراق برگزار شد و دادگاه فدرال عراق به عنوان دادگاه قانون اساسی این کشور بیست و هشتم مرداد ماه 1397، نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تأیید کرد تا بر اساس رایزنی‌های گروه‌های عراقی، سرانجام عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری به رییس جمهور معرفی شد و او نیز در آبان‌ماه سال گذشته، نخست‌وزیر نام گرفت./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات