۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۱۵۲۷۱

اهداف حکومت بحرین از نمایش مستمر ارتباطاتش با رژیم صهیونیستی

اهداف حکومت بحرین از نمایش مستمر ارتباطاتش با رژیم صهیونیستی
یک تحلیلگر صهیونیست با اشاره به اقدام بحرین در علنی کردن ارتباطاتش با رژیم صهیونیستی گفت: آیا بحرین در برابر این همه نمایش علنی روابط خود اهداف خاصی را دنبال می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه جویش نیوز سیندیکت (جی ان سی) مقاله ای منتشر کرده است که طی آن «اسرائیل کانسیت» تحلیلگر صهیونیست، این سئوال را مطرح کرده که بحرین از ارتباطات علنی و آشکار خود با اسرائیل چه اهدافی را دنبال می کند؟

وی در این باره گفت: دولت عبری (دولت جعلی رژیم صهیونیستی)، معمولا در مرکز توجه خاورمیانه قرار دارد و مسؤولیت تمام مشکلات منطقه را برعهده دارد، ولی در برهه اخیر تا حدودی این مسأله به رسمیت شناخته شده که اسرائیل جزئی از راه حل است نه مشکل.

در هجدهم جولای، اسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل در صفحه شخصی خود در شبکه ارتباط اجتماعی توئیتر، پست غافلگیرکننده ای را منتشرکرد که حاوی عکس وی با خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین بود و در این پست نوشت روز گذشته با خالد الخلیفه وزیر خارجه بحرین در کنفرانس وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی های دینی به عنوان نمونه دیگری از روابط دیپلماتیک روزافزون مان دیدار کردم.

نویسنده صهیونیست در این باره ابراز عقیده کرد چنین دیدارهایی میان یک مسئول مطرح اسرائیلی و یک مقام عربی به ویژه مقام یک کشور عربی حاشیه خلیج(فارس) تا چندین سال پیش قابل تصور هم نبود، در نتیجه قطعا خیلی ها از علنی شدن دیدارها شوکه شده اند. این نویسنده افزود دیدار میان اسرائیل کاتس و آل خلیفه وزیر خارجه بحرین برای کارشناسان و افراد آگاه غیرمنتظره نبود، بلکه یک گام منطقی دیگر در مسیر روابط متنوع و رو به رشد میان اسرائیل و دیگر کشورهای جهان به شمار می رود.

عومیردوستری پژوهشگر مرکز استراتژی و امنیت القدس می گوید:« علت و سببی که منجر به گرم شدن روابط میان اسرائیل و بحرین طی سال های اخیر شده است، مبتنی بر منافع مشترک برای جلوگیری از تهدید ایران در زمینه توسعه نظامی و موشک های بالستیک و اقدامات خصمانه و خرابکارانه در خاورمیانه است». احمد آل خلیفه در گفت وگو با کانال سیزدهم تلویزیون عبری اسرائیل در حاشیه کارگاه اقتصادی اخیر منامه که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برگزار کرد، به طور حیرت انگیزی خواستار ارتباط علنی و آشکار با اسرائیل شد.

الخلیفه در اولین گفت وگوی علنی با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی گفت اسرائیل دولتی موجود در منطقه خاورمیانه است و از نظر تاریخی بخشی از میراث منطقه است، به همین سبب مردم یهود جایگاهی در بین ما دارند و رابطه و ارتباطات باید شرطی برای حل تمام اختلافات باشد و ما باید با هم مذاکره کنیم. بحرین در عین حال تاکید کرده است که میزبانی نشستی درباره امنیت دریانوردی و هوانوردی است که ممکن است در اکتبر آینده با حضور 60 کشور و با همکاری آمریکا برگزار شود و احتمال دارد که اسرائیل هم یکی از شرکت کنندگان در این نشست باشد.

نویسنده این سئوال را مطرح می کند که آیا بحرین در برابر این همه نمایش علنی روابط خود چیزی می خواهد؟ دوستری می گوید بحرین به عنوان بخشی از توسعه در روابط دوجانبه شاید خواهان دیدگاه پیشرفته ای در روابط میان اسرائیل و فلسطینیان باشد.

فارشا کودوفایور از موسسه دفاع از دموکراسی در واشنگتن ابراز عقیده می کند که بحرین به دنبال چیزی در روابط حسنه خود با اسرائیل نیست، آگاهی روزافزونی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) به وجود آمده مبنی بر اینکه اسرائیل شریک و همپیمان بسیار خوبی برای آنها و تقویت امنیت منطقه ای علیه تهدید ایرانی خواهد بود، کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس)، همچنین به منافع اقتصادی که از طریق پیوستن اسرائیل به آغوش خود کسب خواهند کرد، آگاه هستند.

یوسی کوهین مدیر سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) از برقراری روابط میان اسرائیل و سلطان نشین عمان و تاسیس دفتر نمایندگی در این کشور خبر داد، در سال 2018 میلادی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عمان رفت و با سلطان قابوس بن سعید در مسقط پایتخت این کشور دیدار کرد.

کودفایور پیش بینی می کند که شاهد گشایش بیشتری در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی باشد، اما به گفته وی، راه تا پیش از اعلام رسمی روابط دیپلماتیک میان دو طرف طولانی است. وی می گوید این گام در سایه پایبندی بیشتر کشورهای عربی به حمایت از فلسطینیان، گام بزرگی خواهد بود، این کشورها هرگز نمی توانند مادامی که هیچ تحرکی در زمینه مسئله فلسطین رخ ندهد، روابط خود را با اسرائیل عادی کنند.

روزنامه رای الیوم درباره چرایی دیدارهای علنی وزیر خارجه رژیم بحرین با مقامات رژیم صهیونیستی تصریح کرده بود هنگامی که شیخ خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین با وزیر خارجه دولت اشغالگر اسرائیل در حاشیه کنفرانس موسوم به آزادی ادیان در واشنگتن، علنا دیدار و به صحبت کردن و لبخند زدن می پردازد و به جیسون گرینبلات معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در روند صلح در خاورمیانه اجازه می دهد، تصویر این دیدار را منتشر کند، این نشان می دهد که رفتارهایش در قبال دولت عبری و مسئولانش صرفا از روی تعارف نیست بلکه بر تمایلش برای عادی سازی تاکید می کند و حتی فراتر از این مسائل وی عمدا به تحریک و جریحه دار کردن احساسات میلیون ها مسلمان و عرب می پردازد که با این روند مخالف هستند و آن را اشتباه بزرگ قلمداد می کنند.

شیخ خالد به وکیل و نماینده عادی سازی روابط عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج( فارس) با دولت عبری تبدیل شده و از تحریک و جریحه دار کردن احساسات مخالفان عادی سازی از طریق مبالغه در آشکار کردن دیدارهایش چه در مناسبت‌های رسمی یا غیر رسمی لذت می برد و حتی برای این کار مناسبت تراشی می کند همانطور که مراسمی برای استقبال از نمایندگان رسانه های اسرائیلی برگزار کرد که برای پوشش کنفرانس اخیر معامله قرن در منامه در ماه گذشته به بحرین رفته بودند.

این رسانه خاطر نشان کرده بود باید به شیخ خالد بن احمد آل خلیفه این نکته را گوشزد کرد که اولا اسرائیل هیچ حمایت مجانی از (رژیم) بحرین به عمل نخواهد آورد و ثانیا اسرائیل حتی قادر به حمایت از خود هم نیست و  موشک های نقطه زن، آن را از چهار طرف به استثنای دریا(مدیترانه) احاطه کرده است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات