منظومه فکری جوان مومن انقلابی به جای توئیت، به سیره امام نیاز دارد
وی با بیان اینکه اردوهای دانشجویی امروز نیز باید بر چنین مبنایی باشد تا نقشهای عملیاتی برای شرکتکنندگان مشخص و جبهه تشکیل شود، خاطرنشان کرد: باید از خودمان بپرسیم که بعد از اردو میخواهیم چه کنیم؟ چه نقشی برای خود تعریف کردیم؟ اگر عملیات بعد از اردو برای ما مشخص نشده و نسبت ما با آن تعیین نشود، این خلاف ماهیت اردو بوده و به دورهمی تبدیل میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید در این اردوها از خود بپرسیم خرمشهرهایی که رهبر انقلاب از آنها یاد کردند، چه مختصاتی دارد؟ چگونه برای آزادسازی آنها باید برنامه بریزیم؟ اینها بحثهای جدی است که نیازمند یک مبانی نظری تحلیلی درست است که دقیقا بفهمیم خرمشهرها کجاست و هم یک اراده قوی برای آزادسازی آن لازم است.
جلیلی با انتقاد از «فرهنگ توئیتی» اظهار کرد: با یک کلمه یا یک جمله نمیتوان راجع به مسائل کشور تحلیل به دست آورد، با «فرهنگ توئیتی» بیحوصلگی و اخذ تحلیل یک جملهای از افراد مختلف، نمیتوان عملیات تعریف کرد، این عرصه کار جدی و تأمل دقیق میطلبد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه منظومه فکری جوان مومن انقلابی به جای توئیت به مبانی عمیقتری همچون سیره امام خمینی(ره) نیاز دارد، بیان کرد: حضرت امام(ره) در جوانی بالاترین تحصیلات و مطالعات فقهی و فلسفی را داشتند و عمیقترین کتب عرفانی را تالیف کردند، این نشاندهنده آن است که یک منظومه قوی معرفتی پشتوانه انقلاب اسلامی بود و آن را به ثمر رساند.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: موضوع مهمی که در گام دوم مطرح شده آن است که برای پیشرفت، نیازمند یک جهش هستیم و این بیانیه به همین جهت خطاب به جوانان است، اما این جهش دارای الزاماتی است که یکی از آنها تعیین نقش خود در این مسیر است، تعیین جهت نهادها برای نقشآفرینی نیز از دیگر الزامات حرکت در گام دوم است.
جلیلی افزود: انتهای سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است و پیش از آنکه این سوال بهوجود بیاید که میخواهیم به چه کسی رأی بدهیم، باید بدانیم که به چه چیزی میخواهیم رأی دهیم؟ اگر نقشه راه تعریف شده باشد این را میتوان فهمید وگرنه انتخاب زید و عمرو در مرحله بعدی است، باید جهت را تشخیص داد و افراد مدعی چه در این انتخابات و چه انتخابات بعدی را متناسب با آن سنجید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی تعیین اولویت در عرصههای مختلف گفت: سؤال پرسیده میشود که بهعنوان مثال ما به بحث علمی در دانشگاه بپردازیم یا عدالت؟ باید بگویم در بسیاری از مواقع هر دوی اینها قابل جمع است، چرا که عدالت یک مفهوم انتزاعی نیست و البته پیش از همه این موارد ما باید وسع خودمان را بشناسیم، مسئله عدالت در جنبههای مختلف قابل بررسی است، برای مثال یک دانشجوی پزشکی در حوزه نظام سلامت میتواند پیگیر چگونگی تحقق عدالت در این حوزه باشد.
وی در خصوص سؤال دیگری پیرامون منابع منظومه فکری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مباحث معرفتی دارای عمق و گستره بینهایتی است، اما ما باید در مرحله اول در حد وسعی که داریم و در حیطه کار عملی خود لوازم نظری و معرفتی آن را فراهم کنیم، طرح ولایت به همین دلیل شکل گرفته تا چهارچوبهای مورد نیاز دانشجویان را در اختیار آنها قرار دهد.
جامعه جهانی محدود به 4 یا 5 قدرت نیست/ تعامل سازنده با تعامل بازنده متفاوت است
جلیلی ادامه داد: امروز صحنه جهانی دارای حدود 200 دولت است که نباید روابط را محدود به موضوعات خاص کرد، جامعه جهانی محدود به 4 یا 5 قدرت نیست، تعامل گسترده و سازندهای که رهبری فرمودند با تعامل محدود و بازنده متفاوت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هوشمندیهای سیاست خارجی عنوان کرد: هوشمندی یعنی اینکه از نقاط اشتراک در جامعه جهانی برای تعامل استفاده کرد و از آنها فرصت ساخت.
وی در خصوص فعالیتهای انتخاباتی گفت: یکی از ایرادات آن است که صرفا بخواهیم با ارائه لیست بر رأی مردم تاثیر بگذاریم، اما در فاصله دو انتخابات مردم را رها کنیم و تلاش لازم را به کار نبریم، نسبت به دغدغه آنها در طول این سالها بیتفاوتیم و آنها را با مشکلاتشان تنها میگذاریم و توقع داریم به کاندیدای مورد نظر ما نیز اقبال کنند.
جلیلی افزود: شبهاتی که در این سالها در اذهان مردم باقی مانده است را چه کسی باید جوابگو باشد؟ اگر شما میخواهید رأی مردم را داشته باشید و پیروز شوید، این یک شبه به دست نمیآید، باید نسبت به راهحلهایی که برای مسائل مختلف دارید، آنها را اقناع کنید. مردم باید ببینند که شبهه، سؤال و مشکلات آنها شنیده شده و پیگیری میشود یا نه؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر در یک انتخابات افرادی از یک جناح حضور داشتند که حرفشان در نهایت یکی بود، به طور طبیعی برای آنکه رأی نشکند باید یک نفر در صحنه بماند، اما به این نکته باید توجه داشت که این در صورتی اتفاق میافتد که حرفها و راهحلها متفاوت نباشد.
وی بیان کرد: شما مشاهده کردید که در انتخابات سال 94 و حتی سال 96 نیز وحدت شکل گرفت و جریان انقلابی در نهایت با یک لیست و کاندیدا حضور داشت، اما چرا به نتیجه نرسید؟ زیرا باید تمایز شما با دیگران برای مردم احراز شود، کار یک روز و یک هفته و یک ماه نیست، برای پیروزی در انتخابات باید اکثریت جامعه را اقناع کرد.
«عدم اعتماد به آمریکا» را باید به یک باور عمومی تبدیل کنیم
جلیلی یادآور شد: وقتی رهبری مسئله عدم اعتماد به آمریکا را مطرح میکنند، وظیفه من و شما است که با کار تبیینی و ابداعی آن را بهباور عمومی جامعه تبدیل کنیم، نه اینکه اگر از ما پرسیدند که چرا نباید به آمریکا اعتماد کرد، صرفا پاسخ داده شود چون آقا فرمودهاند، خب این حرف را که خود پرسشکننده شنیده است، او بهدنبال استدلالهای پیرامون این فرمایش است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز اگر در جامعه بپرسیم که آیا میشود به آمریکا اعتماد کرد یا نه؟ پاسخ مشخص است، همه میگویند نه، ولی هزینه گزافی برای رسیدن به این پاسخ داده شده است، اما دلایلی که امروز برای جامعه روشن شده است، در گذشته نیز وجود داشته است؛ پس معلوم است، کوتاهیهایی از سوی امثال ما در اقناع افکار عمومی وجود داشته است، به عنوان نمونه کسانی سالها گفتند اگر با فلان قدرت تعامل کنیم، مشکلاتمان برطرف میشود، اگر این راهحل تبدیل به باور عمومی جامعه شود رأی هم میآورد.
وی در خصوص شاخصههای دولت انقلابی اظهار کرد: دولت انقلابی نیز در نهایت باید توسط مردم و با رأی آنها انتخاب شود، زمانی انتخاب مردم یک دولت انقلابی میشود که مردم فکر و جریان انقلابی را باور داشته باشند.
جلیلی افزود: یک خلطی که ممکن است ایجاد شود آن است که برخی میگویند ببینیم مردم از چه حرفی خوششان میآید، همانها را بگوییم! نمونهاش کسانی بودند که در مجلس گذشته عدهای میگفتند فعلا دست نگهدارید و از برجام انتقاد نکنید چرا که مردم فعلا خوششان میآید، این همان محافظهکاری است، اما با مردم باید صداقت و صراحت انقلابی داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: کمکاری افراد مشهور در مواقع غیرانتخاباتی نمیتواند توجیهی برای کمکاری دیگران باشد، وقتی رهبر انقلاب فرمودند آتش به اختیار در چهارچوب تقوا، قانون و اخلاق، این بدان معناست که جوان مومن انقلابی ما معطل دیگران نماند و راه را برای پیشبرد اهداف انقلاب طی کند، جاده اگر صاف بود که طی کردن آن دیگر مجاهدت نامیده نمیشد.