سوره بقره دلیلی بر انتصابی بودن امامت از جانب خداوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام معرفت استاد حوزه علمیه، شب گذشته به مناسبت ولادت با سعادت امام هادی(ع) در مسجدجامع غدیرخم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در سوره بقره حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان امام معرفی می کند.
وی با بیان اینکه نصب امام تنها از جانب خداوند است، ادامه داد: خداوند متعال در این سوره می خواهد این مطلب را بیان کند که امام از سوی پرودگار انتخاب می شود و انسان ها در انتخاب ایشان هیچ دخالتی ندارند.
حجت الاسلام معرفت با بیان اینکه امامت برای نفع رساندن به انسان از جانب خداوند جعل می شود، ابراز کرد: کسانی که از این نفع بهره نبرند در زمره متضرران قرار میگیرند؛ بنابراین کسانی که مساله امامت را قبول دارند نافع و منکران آن متضرران هستند.
وی بار معنایی دو واژه ضرر و خسران را متفاوت از هم دانست و گفت: ضرر زیانی است که در منفعت ایجاد می شود اما خسران زیانی است که در سرمایه به وجود می آید.
حجت الاسلام معرفت بیان داشت: از نظر قرآن پژوهان اگر هیچ مطلبی در قرآن کریم جز سوره مبارکه والعصر نبود این سوره کفایت می کرد برای ذات مبارک پیامبراکرم(ص) که در مقام خاتمیت انسانها را تا روز قیامت هدایت کنند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این سوره آمده انسان در حال خسران است و مراد از این خسران از دست دادن سرمایه عمر است و مقصود منفعت نیست.
وی افزود: تنها کسی که سرمایه اش در معرض آفت و نابودی قرار نمی گیرد خداوند است از این رو هر لحظه فیض خود را به عالم ارائه می کند.
حجت الاسلام معرفت با بیان اینکه خداوند قیوم است، گفت: خداوند مبدأ نفع است و چون پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) مظهر اسماء الهی هستند بنابراین نافع نیز به شمار می روند./813/پ202/ب1