۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۱۷۱۰۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

ولایت و امامت اصلی‌ترین پایه اسلام است

ولایت و امامت اصلی‌ترین پایه اسلام است
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بنا به فرموده امام باقر (ع) اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که ولایت مهم‌ترین آن محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت دهه امامت و ولایت و فرارسیدن عید سعید غدیر، اظهار کرد: هدف ارسال رسل ابلاغ دین و شریعت الهی از جانب خداوند و توسط رسولانی که از جانب او برگزیده می‌شوند، است.

وی اضافه کرد: از آنجا که تنها خداوند صاحب شریعت و واضع آن است، پس ابلاغ کننده و مجری آن را نیز باید او تعیین کند؛ به همین دلیل اجرای دستورات و اوامر الهی که با هدف هدایت بندگان به صراط مستقیم و تنها راه سعادت دنیوی و اخروی و نجات از گمراهی و انحراف در جامعه ابلاغ می‌شود نیز بدون این تعیین و نصب رسول الهی انجام‌پذیر نخواهد بود و در حقیقت دین و شریعت الهی و ارسال رسل نیز ناتمام مانده و به هدف نهایی خود نخواهد رسید.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: از این منظر است که قرآن کریم پیامبران الهی را به‌عنوان تنها رهبران جامعه انسانی که از سوی خداوند متعال برگزیده شده‌اند، معرفی کرده و می‌فرماید: «کان الناس امه واحده فبعث الله النبین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه».

وی ادامه داد: این مسئله مهم در بعثت خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی (ص) بیشتر تبلور و ظهور و اهمیت می‌یابد؛ چراکه بعد از بعثت ایشان، نزول وحی و انزال شریعت الهی با نزول قرآن به‌عنوان آخرین معجزه الهی و کتاب جامع شریعت و هدایت، خاتمه می‌یابد.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: قطعاً خداوند، جامعه اسلامی و نظام دینی و حکومت اسلامی که حضرت رسول با سال‌ها مجاهدت و سختی و مشکلات فراوان از قبیل محاصره و هجرت و غزوات و جنگ‌های مختلف آن را سامان بخشیده بود، بدون انتخاب جانشین جامع‌الشرایط رها نمی‌کرد.

وی افزود: به همین دلیل است که وقتی پیامبر (ص) حاجیان را در غدیر گرد هم آورد، دست علی (ع) را بلند کرد و فرمود: خدایا کسی که من مولای اویم پس علی هم مولای اوست، خدایا دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که با علی دشمنی کند و این‌گونه بود که به فرموده امام باقر (ع) ستون‌های اسلام در این روز استقرار یافت.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: امام باقر (ع) می‌فرماید: «بنی الاسلام علی خمس: الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولیةو لم یناد بشیء ما نودی بالولیة یوم الغدیر» و تأکید کرد اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تأکید شده، ندا نشده است. زراره می‌گوید: پس‌ازاین سخن از آن حضرت پرسیدم: «کدام‌یک از این ارکان بالاتر است»؛ قال: «الولایةُ أفضل، لانّها مفتاحُهنَّ و الوالیُّ هو الدلیلُ علیهنَّ» و تأکید کرد که ولایت افضل پایه‌های اسلام است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
احسنت
0
0