۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۶۱۷۱۷۵
یادداشت |مروری بر عملیات روانی درباره مرجعیت؛

مرجعیت خود خوانده و عملیات فریب رسانه ای

مرجعیت خود خوانده و عملیات فریب رسانه ای
در کنار فضای باز علمی، حوزه علمیه نسبت به حرکت های انحرافی و اعوجاجی که مورد نهی مراجع معظم تقلید قرار گرفته است حساس بوده و وظیفه انقلابی خود را فراموش نخواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، موضع گیری جدید آیت الله یزدی در‌میان طلاب مدرسه معصومیه قم در موضوع مرجعیت و پرهیز دادن برخی افراد از دامن زدن به اعلام مرجعیت که این روزها در‌میان طلاب‌ به "مرجعیت خودخوانده" تعبیر می شود و متعاقب آن مصاحبه مشروح آیت الله محسن فقیهی که به صورت شفاف‌ از جایگاه جامعه مدرسین دفاع کرده و با اشاره به سیره سلف صالح  در پرهیز از مرجعیت ، از افرادی که به صورت خارج از ضابطه اعلام مرجعیت کرده و رساله عملیه چاپ می کنند لب به انتقاد گشود، بار دیگر بحث مرجعیت را در میان طلاب داغ کرد و طلاب با مرور سیره علمای اعلام گذشته، از برخی نشست های موازی با جامعه مدرسین که بارها  تشکیلات خویش را تنها برای امور صنفی معرفی می کردند، اما خروجی آن این روزها حکایت دیگری دارد، انتقاد کردند.

منطق مستحکم و زبان لیّن این دو عضو جامعه مدرسین در تبیین دقیق شرایط خطیر مرجعیت، موجی از اعتراض های خام و همراه با عصبانیت را به همراه داشت که بدون پاسخ به استدلال های منطقی، فقط بر‌ بحث آزادی اعلام و انتخاب مرجعیت تاکید کرده و بدون ذکر دلیل خواستار عدم محدودیت در این زمینه شده بودند و با برچسب زنی "اشخاص تهدید کننده" و "نهادهای حکومتی تحدیدکننده" سخن گفتند.

هشدار آیت الله یزدی البته مسبوق به سابقه بود و این نگرانی پیش تر توسط حضرات آیات مکارم شیرازی و وحید خراسانی مطرح شده بود که مع الاسف با رویکرد گزینشی رسانه های اصلاح طلب مواجه شد و شخصیت های رسانه ای که در جریان نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی، فریاد "واسلاما" و "وامرجعا" سر دادند‌، در مورد این تذکر مرجعیت شیعه، سکوت کردند. جالب تر اینکه این افراد و رسانه های‌ متبوعشان این روزها به گونه ای از آزادی مرجعیت دفاع می کنند که گویی اینجا نیز صحنه انتخابات و دموکراسی است که با تکیه بر آزادی، می توانند قلب ها و آرا را به خود جذب کنند.

این در حالی است که سنت مرجعیت در شیعه همواره با دوری گزینی و پرهیز همراه بوده است و از این رو، در کنار اعلمیت مرجع تقلید بر زهد و ورع و تقوی  تاکید شده است؛ در تاریخ شیعه کم نبوده اند عالمانی که در افق دانش می درخشیدند اما نه تنها به استقبال مرجعیت نرفته که در مقاطعی با دعوت از دیگر عالمان، ردای مرجعیت را با تحکم به او واگذار کرده اند که می توان به سیره مراجع و بزرگان اشاره کرد که ردای مرجعیت و زعامت را بر دوش شخصیت های برجسته دیگری گذاردند.

امروز نسل جدید طلاب و فضلای حوزه چشم به بزرگان خود دارند و توقع دارند که طلاب به راستی باید مهذب بوده و سختی های روزگار را برای کسب دانش به جان خریده و مرارات ها را تحمل کنند، اساتید نیز از الگوی رفتاری زعمای قوم پیروی کنند و با توجه به نیازهای فکری جامعه، نظریه پردازی کنند و خود را در وسط معرکه اجتماع گذارده و به سوالات مسلمان پاسخ دهند که البته این مهم لزوما نیازمند رساله علمیه نیست.

مع الاسف امروز جایگاه مرجعیت مورد سوء استفاده بدخواهان قرار گرفته و نیات سیاسی و حزبی برخی جریان های خاص موجب شده تا هر از گاهی  با ایجاد جریان های خبری، به مقاصد خود برسند؛ که نمونه بارز آن سخنان اخیر منتسب به آیت الله یزدی است.

نکته دیگر اینکه برخی جریان های خاص سیاسی در حوزه علمیه در طول این سال ها به جای پاسخ درخورعلمی در فضای حوزوی، سعی در غوغاسالاری داشته و با کشیدن مساله های درون حوزوی به فضای اجتماعی و رسانه های غیرتخصصی، سعی در ایجاد هجمه برای وادارکردن مخالفین به سکوت کرده اند.

امروز جریان طلاب و فضلای حوزوی پشت سر رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید در حال حرکت است و اختلاف سلیقه ها، نگرش ها و زاویه های فکری لازمه یک محیط علمی پر رونق دانشی است که بدون شک برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و جلسات نقد و نظر ضرورت آن است اما در کنار این فضای باز علمی، حوزه علمیه نسبت به حرکت های انحرافی و اعوجاجی که مورد نهی مراجع معظم تقلید قرار گرفته است حساس بوده و وظیفه انقلابی خود را فراموش نخواهد کرد.

رضا رضوان

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
آقای یزدی و امثال آنها و متاسفانه شما که تقوا را فرمواش کرده و در زمین دشمنان شیعه بازی می کنید به خودتان باز خواهد گشت به فکر آخرت خودتان باشید ..
3
1
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
وَلَقَدْ صَدَقَکمْ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکمْ مَا تُحِبُّونَ مِنْکمْ مَنْ یرِیدُ الدُّنْیا وَمِنْکمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکمْ عَنْهُمْ لِیبْتَلِیکمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْکمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ
2
0
غمره بداوی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
آقای یزدی از استوانه های حوزه و یار انقلابی امام و رهبری هستند.
1
1