۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۱۷۰۶۸
آیت الله یزدی:

اگر افراد شایسته برای مناصب کشور انتخاب شوند مشکلات حل خواهد شد

اگر افراد شایسته برای مناصب کشور انتخاب شوند مشکلات حل خواهد شد
رییس جامعه مدرسین با تأکید بر استفاده از افراد شایسته در مناصب گوناگون کشور گفت: اگر در واگذاری مسؤولیت ها، اهلیت رعایت شود، مشکلات جامعه حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم که پیش از ظهر امروز در مرکز آموزش قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» گفت: امر موجود در این آیه شریفه دلالت بر وجوب می کند و خلاف آن عمل کردن گناه محسوب می شود.

وی به تشریح واژه «الامانات» در آیه شریفه مذکور پرداخت و ادامه داد: هر آن چیزی که در عرف به عنوان «امانت» صدق کند را می توان متعلق تکلیف و وجوب در آیه مذکور دانست؛ امانت تنها به مادیات محدود نمی شود، بلکه مناصب و پست ها و مقام ها نیز از مصادیق بارز «امانت» محسوب می شود.

آیت الله یزدی با اشاره به ضرورت واگذاری مسؤولیت های مختلف نظام به افراد شایسته، خاطرنشان کرد: کسانی که در دستگاه قضایی نیز مسؤولیت های مختلفی بر عهده دارند، عهده دار نوعی «امانت» هستند؛ کسانی که قدرت نصب افراد در مقامات مختلف را دارند باید بدانند که یک سری «امانات» در دستشان بوده و باید آن را به کسانی که اهلیت دارند بسپارند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم تشخیص افراد شایسته و اهلیت دار برای نصب در مناصب مختلف ابراز کرد: برای نصب افراد در مناصب مختلف باید صلاحیت و اهلیت آنها احراز شود؛ به عنوان مثال بخشی از این مسؤولیت بر عهده شورای نگهبان است که افراد مختلف را با رأی گیری تأیید و یا رد صلاحیت می کنند.

وی اظهار داشت: اگر مسؤولان در واگذاری مسؤولیت ها به افراد مختلف، جانب اهلیت را رعایت کنند، بدون شک مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ کسانی که اختیار نصب افراد در مقامات مختلف را بر عهده دارند، باید همواره در سپردن مسؤولیت ها به دیگران «اهلیت و شایستگی» افراد را در نظر بگیرند.

آیت الله یزدی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات حجت الاسلام خلیلی در در مدت تصدی مسؤولیت دادگستری استان قم ابراز کرد: ایشان فردی شایسته، وارسته، متدین و آشنای به حقوق و مبانی بود و در زمینه های مختلف به خوبی عمل کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: اگر تخلف کرده و یا حزبی و جناحی عمل کردیم در برابر دادگاه الهی احضار خواهیم شد؛ خوشا به حال قضات محترمی که برای خداوند و تثبیت حکومت اسلامی تلاش کردند و در مسیر خداوند از ملامت ملامت کنندگان باکی نداشتند.

وی عنوان کرد: بنده مدت 10 سال در سمت ریاست قوه قضاییه قرار داشتم جمله ای روی میز خود نوشته بودم و آن این بود که «لو کان دائماً لم یصل الیک» و هر روز صبح به آن نگاه می کردم تا به سمت خود دل بسته نشوم؛ اگر سمت ها همیشگی بود، هیچ سمتی به ما نمی رسید، بنابراین در مدت مسؤولیت خود همواره باید برای خدمت به نظام و مردم تلاش کنیم.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به آیه شریفه «وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» اظهار داشت: مراد از «حکم» در این آیه شریفه معنای مطلق میان حکومت و قضاوت است؛ عملکرد افراد در زمینه حکومت و قضاوت باید بر اساس عدل و عدالت باشد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مسؤولان همواره باید جانب عدالت را در رفتار خودشان در نظر بگیرند؛ آیا عادلانه است که شخصی که تا چند روز قبل از مسؤولیت خود توانایی خرید یک ماشین ارزان را نداشت، پس از مسؤولیت خود ماشین های چندین میلیونی و خانه های گران قیمت داشته باشد؟

وی ادامه داد: اگر فقیهی در شورای نگهبان نظری مخالف ولی فقیه داشته باشد باید در بیان آن احتیاط کند؛ در شرایط خاص و زمانی که نظر فقهای شورای نگهبان مخالف نظر ولی فقیه است بنا بر مصلحت حکومت و حاکمیت نظر خود را اعلام نمی کنند تا جلوی مشکلات گرفته شود.

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: همه ما باید در زمینه های مختلف اهلیت ها را در نظر داشته باشیم و بر اساس همان شایستگی ها به افراد مختلف رأی بدهیم تا کسانی به مجلس و یا سایر مناصب نظام راه پیدا کنند که برای مردم خادم باشند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
هنوز ساختاری برای حمایت از شایسته سالاری در کشور نداریم، اینموضوع سلیقه ای است و زمان زیادی نیاز است که قابلیت‌ها را اثبات کنیم .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
راه حل ایستادگی ، مقاومت و درخواست مردم در گام دوم انقلاب و کشور : می بایستی تمامی آقازاده ها،اقوام و خانوداه های منافق خیانتکار فاسد،اختلاسگر و رانت خوار و رشوه خوار ظالم در حق ملت ، مردم ،انقلاب و نظام در طول این ۳ دهه بعد از جنگ تحمیلی از سوی صدام جنایتکار در صورت حضور در مسند قدرت ،پایین آورده شده، عادلانه ، علنی و بدون هیچ گونه تبعیض ،بی عدالتی، ملاحظه و مصلحت اندیشی کلیشه ای محاکمه شوند. تا برخلاف رژیم ظالم شاهنشاهی ساقط شده ملعون که نتوانست راه خود را از درباریان و خانواده های فاسد و غارتگر شاه و اطرافیانش جدا کند. اعتماد مردم ترمیم گردیده ، پشتوانه و حمایت مردمی نظام احیا شده و ارزش ها و باورهای دینی-سیاسی-اجتماعی نظام را ارزش ها و باورهای خود بدانند.
0
0