۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۱۷۲۴۸

نگهداری قرآن‌های دیجیتال در موزه تازه تأسیس قزاقستان

نگهداری قرآن‌های دیجیتال در موزه تازه تأسیس قزاقستان
نسخه دیجیتال قرآن به زبان‌های مختلف در موزه فرهنگ اسلامی که به تازگی در قزاقستان تأسیس شده، نگهداری می‌شود و قابل دسترسی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین موزه فرهنگ اسلامی به نام «حلیفا آلتای» هفته گذشته به مناسبت عید قربان در مسجد مرکزی استان «قزاقستان شرقی» افتتاح شد و در آن آثار گوناگونی نگهداری می‌شود.

این موزه در کنار تاریخ اسلام، سنت و آداب و رسوم ملت قزاقستان را معرفی می‌کند و در آن نسخه الکترونیکی قرآن به زبان‌های قزاقی، عربی، انگلیسی و روسی قابل دسترس است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان؛ دانیال احمد‌اف، استاندار قزاقستان شرقی با معرفی این موزه در صفحه فیس بوک خود نوشت: این موزه چند بخش از جمله بخش مربوط به پیدایش و ترویج اسلام در سرزمین قزاق‌ها و بخش اسلام امروز را دارد و در آن کتاب‌هایی با قدمت صد و دویست ساله دریافت‌شده از دانشگاه کمبریج انگلستان و ترکیه از جمله نسخه خطی دیوان «حکمت» احمد یسوی(متصوف و شاعر ترک و بنیانگذار طریقت یسویه) و داستان اغوزنامه(دَه دَه قورقود)، در معرض دید مردم قرار گرفته است.

وی همچنین اضافه کرد: ماکت‌های کعبه و شهر قدیمی «آتلاخ» قزاقستان نیز در موزه فرهنگ اسلامی در قزاقستان شرقی به نمایش گذاشته شده است./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات