۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۶۱۷۲۷۴
پژوهشگر تاریخ و کلام اسلامی:

مهترین پیام غدیر اتحاد امت اسلامی در پرتو ولایت اهل بیت است

مهترین پیام غدیر اتحاد امت اسلامی در پرتو ولایت اهل بیت است
حجت الاسلام کاظمی مهترین پیام غدیر برای دنیای امروز را اتحاد امت اسلامی در پرتو اهل بیت(ع) عنوان و تأکید کرد که در این صورت هیچ ابرقدرتی توان مقابله با مسلمین را ندارد.

حجت الاسلام ابراهیم کاظمی پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که غدیر خم درتفکراسلامی جایگاه ممتازی دارد، اظهار داشت: این مسأله تا آنجا است که در اکثر شاخه های علوم اسلامی به آن توجه شده است و نخستین توجه خاص به حدیث غدیر در قرآن کریم مشاهده می‌شود.

آیه های «اکمال دین» و «تبلیغ»  به حدیث غدیر اشاره دارند

وی با تأکید بر این که آیه های «اکمال دین» و «تبلیغ»  به حدیث غدیر اشاره دارند، اضافه کرد: در تواتر حدیث غدیر بین جمهور علماء اهل سنت و شیعه اختلافی مشاهده نمی‌شود، چراکه صدها نفر از صحابه و صدها نفر از تابعین آن را نقل کرده اند؛بنابراین تواتر حدیث غدیر را می توان امری متقضای قوانین طبیعی دانست، زیرا پیامبر اکرم(ص) آن را در میان انبوه مسلمانانی که با او در حجة الوداع شرکت کرده بودند در غدیر خم ایراد و سپس ولایت امیرالمؤمنین(ع) را برای آنان اعلام کرد و از آنان خواست تا با او بیعت کنند و به وی تهنیت بگویند.

پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام عنوان کرد: این مطلب توجه حاضرین را به خود جلب نمود و در بازگشت از سفر از آن به عنوان خاطره ای مهم برای دیگران سخن گفته اند، اما نکته مهم غدیر پیامی است که برای بشریت تا قیامت به ارمغان آورده است، هرچند ممکن است برداشت های متفاوتی در این خصوص شنیده یا مشاهده کرده باشید که پیام های متفاوتی از غدیر را بیان کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنی از مرحوم شهید مطهری(ره) در ارتباط با غدیر یادآور شد: ایشان بهترین پیام را از غدیر در مقاله ای به عنوان الغدیر و وحدت اسلامی به نگارش در آورده و بیان کرده اند: غدیر یعنی اجتماع امت پیامبر(ص) حول محور ولایت اهل بیت(ع).

وحدت امت اسلامی منافاتی با تکریم غدیر ندارد

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر این که وحدت امت اسلامی منافاتی با تکریم غدیر ندارد، گفت: به فرموده شهید مطهری مقصود از وحدت اسلامی این نیست که از میان مذاهب اسلامی یكی انتخاب شود و سایر مذاهب كنار گذاشته شود یا مقصود این نیست كه مشتركات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها كنار گذاشته شود و مذهب جدیدی بدین نحو اختراع شود كه عین هیچ یك از مذاهب موجود نباشد؛ بلکه وحدت اسلامی به هیچ وجه ربطی به وحدت مذاهب ندارد و مقصود از اتحاد مسلمین اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین اختلافات مذهبی، در برابر بیگانگان است.

وی ادامه داد: به عقیده من این بزرگترین پیامی است که غدیر برای جامعه مسلمین دارد و می توان تمام مسلمانان را با محوریت اهل بیت(ع) در کنار یکدیگر متحد سازد و در برابر جبهه کفر ید واحده ای را شکل بدهد؛ مسلمانان مایه وفاق‌های بسیاری دارند كه می‌تواند مبنای یك اتحاد محكم گردد، همه خدای یگانه را می‌پرستند و همه به نبوت رسول اكرم(ص) ایمان و اذعان دارند، كتاب همه قرآن و قبله همه كعبه است، با هم و مانند هم حج می‌كنند و مانند هم نماز می‌خوانند و مانند هم روزه می‌گیرند و مانند هم تشكیل خانواده می‌دهند و داد و ستد، كودكان خود را تربیت  و اموات خود را دفن می‌کنند.

اهل بیت(ع) مایه وفاق امت اسلام هستند

این محقق مباحث کلامی در ادامه با اشاره به این که اهل بیت(ع) مهم ترین مایه وفاق بعد از قرآن کریم و وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) هستند، یادآور شد: همان گونه که حضرت خطاب به امت از دو ثقل گرانبها سخن به میان آورد و قرآن و عترت را عامل اتحاد برای جامعه اسلامی بیان فرمودند که هر کسی به این دو متسمک شود گمراه نخواهد شد.

وی اضافه کرد: علامه امینی در مقدمه جلد هشتم تحت عنوان «الغدیر یوحّد الصفوف فی الملأ الاسلامی» مستقیماً وارد بحث نقش الغدیر در وحدت اسلامی می‌شوند؛ علامه در این بحث، اتهامات كسانی را كه می‌گویند الغدیر موجب تفرقه بیشتر مسلمین می‌شود، سخت رد می‌كنند و ثابت می‌كنند كه برعكس، الغدیر بسیاری از سوء تفاهمات را از بین می‌برد و موجب نزدیكتر شدن مسلمین به یكدیگر می‌شود.

حجت الاسلام کاظمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو  عمده ترین مشکلات جامعه اسلامی بعد از رحلت نبی مکرم اسلام را جدا شدن امت از اهل بیت(ع) برشمرد و اذعان کرد: امیرالمؤمنین(ع) تمام تلاش خود را برای اتحاد جامعه بکار برده اند و جامعه را بزرگترین مشکل که تفرقه بود نجات دادند؛ ایشان در نامه 63 نهج البلاغه می فرمایند: «فَأمْسَكْتُ یَدی حَتّی رَأیْتُ راجِعَةَ النّاسِ قَدْ رَجَعَتْ عَنِ الْاِسْلامِ، یَدْعونَ اِلی مَحْقِ دینِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، فَخَشیتُ اِنْ لَمْ اَنْصُرِ الْاِسْلامَ وَ اَهْلَهُ اَنْ اَری فیهِ ثَلْماً اَوْ هَدْماً تَكونُ الْمُصِیْبَةُ بِهِ عَلَیَّ اَعْظَمَ مِنْ فَوْتِ وِلایَتِكُمُ الَّتی اِنَّما هِیَ مَتاعُ اَیّامٍ قَلائِلَ.» من اول دست خود را پس كشیدم، تا دیدم گروهی از مردم از اسلام بازگشتند و مردم را به نابودی دین محمد(ص) دعوت می‌كنند. پس ترسیدم كه اگر به یاری اسلام و مسلمین برنخیزم شكاف یا انهدامی در اسلام خواهم دید كه مصیبت آن از فوت خلافت چندروزه بسی بیشتر است.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه مسلمین اگر به این امر برسند که با محوریت اهل بیت(ع) بتوانند امت واحده ای تشکیل دهند هیچ ابرقدرتی توان مقابله با امت اسلامی را نخواهد داشت. به همین دلیل می توان متوجه شد که چرا اهل بیت معصومین در معرفی غدیر اهتمام بسیاری داشته و در جای جای سخنان خودشان به حدیث غدیر خم اشاره کرده اند. باشد که ما نیز بتوانیم همانند اهل بیت مبلغ غدیری که پیامش اتحاد آحاد مسلمین حول محور اهل بیت(ع) باشیم./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات