۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۱۷۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تبیین کرد؛

ویژگی های امام و خلیفه مسلمین

ویژگی های امام و خلیفه مسلمین
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که ستمگر شایستگی ولایت و خلافت را ندارد، گفت: امام و ولی باید عالمترین و عادلترین مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به ویژگی های امام  و خلیفه مسلمین و ولایت امیرالمومنین(ع) با توجه به آیات قرآن اشاره کرد.

وی با بیان این که از دیدگاه قرآن شخص ستمگر و دارای سابقه ستمگری در گذشته خود شایسته خلافت بر مسلمانان نیست، گفت: خداوند در قرآن می فرماید:«ما امام تعیین می کنیم، امامت و خلافت مسلمین به ستمگر نمی رسد حتی کسی که سابقه ستمگری داشته و در حال حاضر انسان خوبی هست نیز شایسته ولایت بر مسلمین نیست.»

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی افزود: برخی به جای اعتراض تنها به موعظه اکتفا می کنند و معتقدند در برابر یزید، مأمون، هارون، بن سلمان، ملک سلمان و همه جانیان تاریخ تنها موعظه باید کرد، امروز در برابر کشتار مردم مظلوم و فقیر یمن هیچ اعتراضی نمی کنند در حالی که نظر اهل بیت(ع) و قرآن چیز دیگری است و این غاصبان و ستمگران را شایسته اداره حکومت  نمی داند.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به معیارهای قرآن در تعیین امامت و ولایت، ابراز کرد: براساس آیات قرآن کریم، امام باید عادل ترین و عالم ترین و مردم باشد حتی فرمانده نیز باید چنین باشد و خداوند در داستان طالوت و جالوت به این امر اشاره داشته است.

وی توجه به شرایط امامت و ولایت را بحث امروز دانست و گفت: این اختلاف در مورد ویژگی های امامت منحصر به 1400 سال قبل و زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیست بلکه بحث امروز است، امام باید مظهر اخلاق، علم و دانش باشد که ولی عصر(عج) چنین است، حتی در ولایت فقیه نیز عدالت شرط است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات