۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۱۷۷۷۴
سخنران حرم مطهر رضوی:

معیار در حکومت دینی تقوا است

معیار در حکومت دینی تقوا است
حجت الاسلام دستجردی گفت: روح بهره کشی و استعمار در کالبد حکومت های غیر مادی است اما حکومت الهی طبقات مختلف جامعه را برتر نمی داند بلکه معیار در حکومت دینی تقوا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دستجردی، کارشناس مذهبی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به ضرورت رهبری در جامعه و پیروی از رهبر در حکومت الهی تأکید کرد.

وی با اشاره به هدف خلقت و تکامل انسان در دنیا، گفت: خداوند انسان را با کرامت و عظمت خلق کرده است، دین اسلام برخلاف دیگر ادیان انسان را پاک و منزه می داند و رحمت الهی شامل حال کسانی می شود که تقوا دارند بنابراین دنیا محل تکامل و تمرین زندگی خوب است تا انسان آداب زندگی را در دنیا فرا بگیرد و آماده ورود به بهشت شود.

حجت الاسلام دستجردی به لوازم ضروری برای رسیدن به تکامل اشاره و ابراز کرد: برای هر حرکتی در دنیا نیاز به وسیله، راه، هدف، رهبریت نیاز داریم، انسان اجتماعی است و در جامعه به عنوان افراد گوناگون کنار یکدیگر زندگی می کنند و از نظر عقلی می پذیرد که در یک تجمع نیاز به یک رهبر داریم و این رهبری در زندگی اجتماعی غیرانسان ها نیز وجود دارد.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: حکومت در زندگی اجتماعی مورد قبول همه است و گاهی فرعون، شاهنشاهی و برده دارانی مدرن و دموکراسی حکومت بر مردم دارند و گاهی حکومت الهی می شود، دین اجتماعی است، احکام متفاوت دارد و برای اجرای این احکام باید اجرا کننده داشته باشیم.

وی به ضرورت ولایت مداری تأکید کرد و گفت: امام باقر(ع) فرمود:«اسلام بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است و هیچ چیزی جایگزین ولایت نمی شود.» بنابراین مسیر و کلید این چهار ستون اسلام در رهبری است.

حجت الاسلام دستجردی خاطرنشان کرد: فریاد حکومت الهی «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» است و برخلاف حکومت های مادی که روح بهره کشی و استعمار در کالبد آن ها است در حکومت اسلامی مظلوم کشی نیست و طبقات مختلف جامعه را برتر نمی دانند بلکه معیار در حکومت دینی تقوا است.

کارشناس مذهبی مشروعیت و مقبولیت را از ویژگی های رهبر در حکومت دینی بیان و اظهار کرد: مقبولیت توسط مردم است و تا زمانی که این جریان مردمی امام را نپذیرد رهبری محقق نمی شود چنانچه که تا مردم به میان نیامدند حضرت علی(ع) 25 سال خانه نشین می شود، مشروعیت را نیز خدا معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی کسی باید رهبری را به دست بگیرد که توانمند باشد بنابراین خداوند و پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را انتخاب می کند و در زمان های مختلف از جمله عید غدیر و روز مباهله ایشان را معرفی می کند همچنین خداوند نیز در قرآن به معرفی ایشان و خانواده الهی می پردازد.

حجت الاسلام دستجردی ولایت فقیه را در زمان غیبت رهبر دینی بر مردم عنوان و اظهار کرد: امروز ما در زمان غیبت رها شده نیستیم بلکه فردی که فقیه جامع الشرایط، با تقوا و با عدالت باشد بر ما حاکمیت دارد و خاستگاه او تفکر الهی، عدالت، تقوا، مسائل فقه و علمی و توجه به نیروهای جوان در جامعه است بنابراین ذات الهی برای ما رهبر را گذاشته و مشخص کرده است و ما باید در جامعه این مسیر را طی کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات