۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۱۸۳۷۹
رحمانی فضلی:

رسانه‌های خارجی نهادهای نظام را مورد هجمه قرار می‌دهند

رسانه‌های خارجی نهادهای نظام را مورد هجمه قرار می‌دهند
وزیر کشور گفت: رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های غیرمطلع یا مغرض داخلی به جای افراد، نهادها را مورد هجمه قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی در یادواره شهدای دولت که در تالار مصلی اعظم امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، تاریخ «دولت» را در ایران به «قبل از مشروطه»، «دوران مشروطه» و «انقلاب اسلامی» تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: به جز مقطع جمهوری اسلامی دولت به مفهوم واقعی نداشتیم؛ هیئت حاکمه داشتیم ولی دولت به معنای منتخب مردم نداشتیم.

وی با بیان اینکه دولت‌های قبل از مشروطه با حاکمیت زور در مرکزیت مسقر بود افزود: تا قبل از مشروطه ملت مفهوم خاصی نداشت و رابطه یک طرفه زور و استبداد با امر و نهی وجود داشت.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دولت‌ها نه مقبولیت و نه مشروعیت داشتند چراکه دولت از متن ملت و با نظر ملت نبود تاکید کرد: در ادبیات سیاسی مفهوم دولت داشتن مقبولیت و مشروعیت است. قبل از انقلاب رابطه ملت و دولت رابطه یک طرفه و زورمدارانه بود و شاه بر مال و جان و ناموس مردم حاکم بوده و مجری، قانون گذار و قاضی بود که مشارکت مردم را نداشتیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در مشروطه با تحولات ویژه، اتفاقاتی افتاد که مردم به دنبال قانون، عدالت و دولت رفتند اما در مدت زمان کوتاهی به استبداد صغیر و کبیر تبدیل شد اضافه کرد: انتخابات‌ها تشریفاتی و خالی از محتوا و معنا بود که قبل از رای مردم افراد انتخاب شده بودند.

وی با بیان خاطراتی از دوران انتخابات قبل از انقلاب گفت: در ایامی که کودک بودم در شیروان به خاطر دارم که در ساعت 4 مردم هنوز در صف انتخابات بودند، اعلام کردند که نماینده شیروان انتخاب شد. فردی انتخاب شد که سه دوره نماینده بود ولی مردم نمی‌شناختند و حتی یکبار هم به شیروان شاید نیامده بود.

وزیر کشور با بیان اینکه نگاه کاملا بدبینانه به دولت و عدم اطاعت از دولت، فرهنگ عمومی مردم شده بود، ادامه داد: عقب افتادگی تاریخی ما به این دلیل است که دولت به معنای مشارکت واقعی مردم، احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت و تصمیم سازی و تصمیم گیری مردمی وجود نداشت.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: از باب شُکر می‌گویم که امام و شهدای ما باعث شدند که معنای واقعی دولت و مشارکت مردم در اداره کشور فراهم شود. امام به دولت مشروعیت داد و همه ارکان نظام در اختیار ملت قرار گرفت. اگر هزاران بار از مردم سالاری دینی و دولت به معنای واقعی شکر کنیم کم است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم مقبولیت و مشروعیت، با افزایش کارآمدی و رضایتمندی مردم از دولت محقق می‌شود، ابراز داشت: رسانه‌های خارجی تمام حمله‌ها و تهاجم‌ها را با فساد دو نماینده یا دو مدیر به جای انتساب به فرد، به حاکمیت، مجلس یا دولت یا قوه قضاییه، سپاه، شورای نگهبان و ارتش نسبت می‌دهند که این اقدام کاملا هدفمند است.

این مقام ارشد دولتی خاطر نشان کرد: رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های غیرمطلع یا مغرض داخلی به جای افراد، نهادها را مورد هجمه قرار می‌دهند تا در ذهن و داوری مردم که به صورت تاریخی نسبت به دولت سابقه سوء و عدم اعتماد را دارند، مقبولیت و مشروعیت نهادها از چشم مردم بیافتد و اعتماد نداشته باشند. اگر دولت یا مجلس یا قوه قضاییه هر روز مورد حمله قرار گیرد، فساد را همه گیر عنوان کنند، دیگر مردم اعتماد را از دست می‌دهند.

وی تبلیغات خارجی و رقابت غلط در داخل و برخی حب و بغض‌هایی که هست را باعث تحلیل‌های غلط دانست و افزود: باید مواظب میراث امام و شهدا باشیم تا دولت به مفهوم واقعی تداوم یابد. امروز آقای روحانی رئیس جمهور است، فردا دولت دیگری روی کار می‌آید، اگر اساس دولت، مجلس یا قوه قضاییه تضعیف شود، اعتماد مردم به نهادها تضعیف می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در هفته دولت باید هدف ما بررسی عملکرد سالانه و ارائه گزارش به مخدومین و تجدید میثاق با امام و شهدا باشد اضافه کرد: باید در این هفته بررسی کنیم که دولت چقدر گام برای تقویت مقبولیت و مشروعیت و تقویت اعتماد عمومی برداشته است و مشارکت مردم را افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ضعف‌ها و آسیب‌ها را هر سال بازنگری کرده و خود را تقویت کنیم افزود: مدعی حکومتی هستیم که رسالتی عظیم بر دوش دارد و دولت، ابزار این رسالت است، رسالت ما فراگیر کردن عدالت و تسریع در ظهور امام زمان (عج) است، بنابراین تقویت کارآمدی و رضایتمندی وظیفه اصلی ماست.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید با اعتماد به مردم و جذب مشارکت، مردم در همه امور به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشارکت کنند تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی مردم محوری است، تحقق رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق اجتماعی باشد و در مسایل فرهنگی هم باید سبک زندگی و فرهنگ عمومی اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت مقتدر، مبتنی بر سرمایه اجتماعی مردم داشته باشیم همه مشکلات قابل رفع است، ابراز داشت: در 40 سال گذشته هر کدام از فشارهای و تحریم ها به هر کشوری وارد می‌شد، می‌توانست حکومت آن را ساقط کند ولی مردم در این 40 سال از نظام خود دفاع کردند و توانستیم 40 سال در فراز و نشیب‌های بین المللی به جایی برسیم که محل دعوای ما مسایل خرد نباشد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه برای ما بعد از حادثه دی ماه تقویم فروپاشی گذاشتند تا جشن 40 سالگی را نبینیم ادامه داد: نمی‌دانند سرمایه اجتماعی اعتماد بین مردم و دولت همراه با مشکلات فراوانی که ممکن است داشته باشیم، اسلام است. باید کاری کنیم که این روند 40 ساله با قدرت بیشتری تداوم یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه دولتی داریم، مبتنی بر اراده ملت اضافه کرد: دولت‌ها حتما ضعف دارند و مطالبات محقق نشده و نیازهای معطل مانده دارند، چراکه ذات انسان مطالبه گر است و دولت ها بر اساس توانمندی ها و امکانات جوابگو هستند، در هیچ جامعه ای مطالبات متوقف نمی‌شود چراکه انسان رو به کمال است اما وقتی زخم را می بینیم به دنبال درمان باشیم نه خون ریزی، انتقادات به عملکرد دولت یا مجلس یا قوه قضاییه باشد، نه به نهاد اینها چراکه زمینه سازی برای پیش داوری منفی بر عملکردها را فراهم می‌کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی به عنوان یک استان پیشرو و موفق که در همه شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی عملکردهای خوبی را در تاریخ دارد، گفت: رسالت این استان در داخل استان و پیشگامی برای الگوسازی سایر استانها، می تواند اقتدار، مقبولیت، مشروعیت و مشارکت را در کشور افزایش دهد. در 6 سال گذشته در وزارت کشور و درسال های گذشته در مسئولیت های مختلف و در وجوه مختلف با این استان آشنایی دارم و باید اذعان کنم که این استان یک منشور بلورین و قطعه الماس است. انسان های متفکر و مومن به انقلاب در این استان زیاد است و باید این الگو به سایر استان ها تسری یابد.

وی با بیان اینکه در دنیا مراجعه به نوآوری و ابتکار و خلاقیت و الگوهای نو بسیار زیاد شده است تصریح کرد: مردم از همه «ایسم» ها و ایدئولوژی های مختلف خسته و ناامید هستند، لیبرالیسم و کومونیسم نتوانستند مشکل دنیا را حل کنند چراکه برخواسته از اندیشه های ناقص بشری هستند اما اسلام مبتنی بر اصول و وحی است و جوابگوی نیازهای مردم در این دنیا و آخرت است.

وزیر کشور، روند گسترش انقلاب اسلامی و الگوهای رفتاری استقلال، آزادی، استقامت، مقاومت و ظلم ستیزی را در دنیا مورد توجه دانست و ابراز داشت: باید در دنیا علاوه بر این موارد، الگوی اقتصادی هم بسازیم چراکه چشم امام و شهدا و تمام مستضعفین و آزادگان دنیا به ماست و باید با تلاش و توکل این مسیر را طی کنیم.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات