۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۱۹۱۳۱
عاشورا در کلام وحی؛

نکاتی که باید منبری‌ها بدانند/ حجت الاسلام قرائتی: در سخنرانی نباید نرخ تعیین کرد

نکاتی که باید منبری‌ها بدانند/ حجت الاسلام قرائتی: در سخنرانی نباید نرخ تعیین کرد
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از نکات مهم درباره توافق بر سر پول در هیئت‌ها گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی استاد قرآن و کارشناس مذهبی در گفت: درباره هزینه کردن در هیئت‌ها  گفت: یکی از مسائل مطرح شده در هیئت‌ها پول هایی است که در این مسیر هزینه می‌شود. من معلم قرآن هستم به همین دلیل از این کتاب آسمانی چند دستور را بیان می‌کنم. یکی اینکه منبری ها، از قبل با صاحب مجلس در مورد مبلغ توافق نکنند. مثلا من به عنوان سخنران می‌گویم این مقدار پول به حسابم واریز کنید.

وی افزود:دلیل این دستوری که بیان کردم، آیه قرآن است. انبیا به مردم می‌گفتند لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى، ما درخواست پول نمی‌کنیم. اگر صاحب مجلس به منبری پولی پرداخت کرد، دستش درد نکند؛ فرد می‌تواند آن پول را بگیرید، اما هیچ گاه از قبل به توافق نرسند و همچنین نیت پول هم نکند. وقتی جلسه عزاداری یا جشن می‌روید، نیت اکسیژن نمی‌کنید البته وقتی می‌روید از اکسیژن استفاده می‌کنید، اما هیچ کس با نیت اکسیژن جایی نمی‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با اشاره به آیه قرآنی لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً ادامه داد:لا نرید یعنی اراده نمی‌کند؛ اراده مربوط به قلب است. یعنی در دلم نیت پول نکردم. همچنین قرآن توصیه می‌کند که به پول داران خیره نشوید. وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا خدا به پیامبر (ص) می‌گوید آن که وضع مالیش خوب است، نگاهش نکن و مثل انسان های بهت زده نباش که نگاهت ادامه دار باشد. همچنین به پیامبر اکرم (ص) دستور داده شده است که بین فقیر و غنی هم فرق نگذارد؛ سوره عبس و تولی درباره این است که در مجلسی یکی نسبت به فقیری عبوسی کرد، اما نسبت به پول دار لبخند زد. ۱۰ آیه خدا این شخص را برای این کار و برخورد دوگانه اش به رگبار بسته است.

این کارشناس مذهبی در ادامه اضافه کرد: البته اگر صاحب مجلسی پول دهد، ثواب کرده است. برای خود من هم همین گونه است؛ اگر شما پولی پرداخت کنید، من رد نمی‌کنم، اما اگر بگویم پول ندهید سخنرانی نمی‌کنم، کار درستی نیست. پذیرفتن هدیه جایز است، اما فرق گذاشتن بین فقیر و غنی و توافق کردن بر سر پول خوب نیست.

وی با بیان اینکه هزینه‌های غیر منبر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: بعضی کار‌ها نه واجب است نه مستحب. عزاداری و غذا دادن مستحب است, نماز جماعت واجب است. حفظ وقف حسینیه‌ها و مساجد واجب است، واجبات را انجام دهید. اگر واجب نبود، مستحبات را انجام دهید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پایان گفت: برخی کار‌ها نه واجب است، نه مستحب. بعضی کار‌ها می‌تواند هدفمند‌تر انجام شود. مثلا عَلَم‌هایی که آهن است و حمل می‌شود، می‌تواند جنسش از آلمینیوم باشد چراکه آلمینیوم سبک است و به راحتی حمل می‌شود. آهن را فقط پهلوان‌ها و وزنه برداران می‌توانند، بلند کنند همچنین می‌توان کلمات امام حسین (ع) را روی این عَلَم‌ها حکاکی کرد. مثلا امام حسین (ع) فرمودند زیر سم اسب می‌روم، اما زیر بار حرف زور نمی‌روم. باید به گونه‌ای باشد که مردم عَلَم‌هایی آلمینیومی دست بگیرند که جمله هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة روی آن حکاکی شده باشد؛ افراد بتوانند مانند پلاکارت این عَلَم‌ها را دستشان بگیرند و بگویند امام حسین (ع) فرمودند، زیر سم اسب می‌روم، اما زیر بار حرف زور نمی‌روم. این یک پیام برای دنیا دارد. اما عَلَم آهنی که روی آن با خط کوفی، سیخی، میخی و سنگین حکاکی شده است و مردم نمی‌تواند آن‌ها را بخوانند و نه کسی می‌تواند آن را حمل کند، کار به جایی نخواهد برد./1360//101/خ

ارسال نظرات