۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۶۱۹۷۶۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

فلسفه عاشورا خودسازی است

فلسفه عاشورا خودسازی است
حجت الاسلام علم الهدی با بیان اینکه فلسفه عاشورا خودسازی است، گفت: توجه به بعد اخلاقی تربیتی عاشورا در تضعیف علاقمندی انسان دنیا ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدسجاد علم الهدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، یکشنبه در جمع عزادارن همین پژوهشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تربیت رفتاری از سنت های ائمه اطهار(ع) است.

وی با اشاره به اینکه تربیت زبانی بسیار سهل تر از تربیت رفتاری است، ادامه داد: اهل بیت(ع) بیشتر با رفتار خودشان مردم را تربیت می کردند؛ امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان دادند که تمام وابستگی های دنیوی مثل حب فرزند قابل قطع است و انسان می تواند به درجه ای برسد که تمام وابستگی های دنیوی نزد او هیچ شود.

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به اینکه دنیا طلبی انسان ها به واسطه شرایط محیطی و اقتضائات زمانی متفاوت است، ابراز کرد: گاهی انسان به انجام کاری مثل قتل عام بی گناهان میلی ندارد پس انجام ندادن این کار هنر نیست هنر زمانی است که انسان میل به انجام این کار داشته باشد اما با کشش درونی خود مبارزه کرده و از انجام آن اجتناب کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان این مطلب که انسان توانایی دارد تمام رشته های وابستگی خود را به دنیا قطع کند، اظهار داشت: امام حسین(ع) قبل از حرکت به سوی کربلا نگاه مردم را قطع کردند، حضرت در مقامی قرار داشتند که کلام دیگران حتی نزدیکان بر ایشان اثر نمی گذاشت.

وی افزود: بسیاری از مردم حتی نزدیکان حرکت امام حسین(ع) را یک حرکت غیر عقلانی بیان می کردند حتی این اقدام را غیر دینی و غیر مذهبی می دانستند از این رو برای شهادت امام حسین(ع) از یکدیگر سبقت می گرفتند.

حجت الاسلام علم الهدی بسیاری از مشکلات کنونی کشور اعم از اقتصادی و اجتماعی را مربوط به مباحث اخلاقی دانست و اظهار داشت: توجه به بعد اخلاقی تربیتی عاشورا سبب تضعیف علاقمندی انسان به وابستگی های دنیوی می شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: یاران امام حسین(ع) هر کدام دارای وزن اجتماعی و سیاسی بودند اما حضرت به گونه ای روح این افراد را سیقل داده بودند که در روز عاشورا هر یک برای رسیدن به لقاء الله از یکدیگر سبقت می گرفتند.

وی تزکیه و اصلاح نفس را مقدمه خودسازی دانست و گفت: انسان اگر خود را بشناسد می تواند از فلسفه عاشورا که خود سازی است نهایت بهره و استفاده را ببرد./813/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات