۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۲۰۱۳۷

نگاهی به اخبار کتاب و نشر در هفته دوم شهریور ۹۸

نگاهی به اخبار کتاب و نشر در هفته دوم شهریور ۹۸
انتشار کتاب روضه، چاپ دوم کتاب قصّه‌های روضه، آغاز پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «پنجره‌های تشنه» از مهمترن عناوین خبری این بسته خبری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب روضه، چاپ دوم کتاب قصّه‌های روضه، آغاز پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «پنجره‌های تشنه»، تشکیل ۱۳۷۷ پرونده تخلفاتی برای کاغذ چاپ و تحریر، چرایی خطرناک بودن پیوستن به کنوانسیون برن، انتشارات روایت فتح خودگردان شد و تب قیمت کاغذ گلاسه بالا رفت و چاپ و تحریر فروش کرد از عناوین بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ دوم شهریور ۹۸را تشکیل داده اند.

«کتاب روضه» امسال هم رسید

«کتاب روضه» که پژوهشی جدی در اسناد «روضه‌الشهدا» ملاحسین واعظ کاشفی است در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۳۸هزار تومان به همت انتشارات کتابستان معرفت چاپ و راهی بازار نشر شده است.

«روضه‌الشهدا» یکی از مهمترین مقاتل عاشورا است؛ چرا که پس از تالیف بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل بیت و مخصوصا امام حسین علیه‌السلام براساس خوانش این کتاب برگزار می‌شد تا این که رفته رفته به مجالس روضه‌خوانی معروف و مشهور شد، حالا با گذشت نزدیک به ۵۰۰ سال از نگارش این کتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش کرده فراز‌های تاریخی صحیح این کتاب را مستندسازی کرده و از این حیث، نقیصه «روضه‌الشهدا» را رفع کند.

ایستگاه دوم «قصّه‌های روضه»؛ حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه‌خوانی

این اثر به کوشش بیژن شهرامی، روایتگر حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه خوانی پیشنهاد ویژه انتشارات به‌نشر برای کتاب دوستان است که به تازگی به چاپ دوم رسیده است.

به گفته مولف، کتاب بر مبنای مطالعات و تحقیق میدانی انجام شده است، خاطراتی را از بزرگان بازگو می‌کند که در منابعی دیگر ذکر نشده است و برخی از قصه‌ها نیز از منابع دست اول و معتبری همچون لهوف، کامل الزیارات، دانشنامه جهان اسلام، ز مهر افروخته، قندان‌های همیشه پر، پارسای کویر و… استخراج شده اند.

پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «پنجره‌های تشنه» آغاز شد

سیزدهمین دوره پویش ملی مطالعاتی روشنا همزمان با آغاز ماه عزای حسینی، با محوریت کتاب «پنجره‌های تشنه»، نوشته مهدی قزلی آغاز شد.

این اثر روایت سفر ضریح جدید امام حسین (علیه‌السلام) از شهر مقدس قم به سمت کربلاست. در این کتاب لحظات شیرین و خواندنی از احساس مردم هنگام استقبال از این ضریح در قالب واژگان روایت می‌شود.

تشکیل ۱۳۷۷ پرونده تخلفاتی برای کاغذ چاپ و تحریر

عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۳۳ هزار و ۱۷۴ مورد بازرسی در حوزه کاغذ چاپ و تحریر خبر داد و گفت: ارزش تخلفاتی پرونده‌های تشکیل شده از مرز ۳۳۰ میلیارد ریال گذشت.

به گفته او متعاقب بازرسی‌های انجام شده توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها طی سال ۹۷ در مجموع تعداد ۳۳ هزار و ۱۷۴ مورد بازرسی که به تشکیل ۱۳۷۷ پرونده تخلفاتی به ارزش بیش از ۳۳۰ میلیارد دریال مربوط به واردکنندگان، بنکداران، انبار‌های نگهداری کاغذ و خرده فروشی منجر شده، صورت گرفته است.

چرایی خطرناک بودن پیوستن به کنوانسیون برن

عباس حسینی نیک، حقوقدان و کارشناس حوزه نشر درب رنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی با موضوع چالش‌های حضور در بازار جهانی نشر گفت: مسئله تحریم‌ها مهمتر از کپی رایت است. تحریم‌ها برخلاف کنوانسیون حقوق بشر اعمال می‌شوند و وضعیت فعلی به گونه‌ای است که پیوستن به کنوانسیون برن به‌شدت خطرناک است.

به گفته او کشور‌های دیگر پایبند به قواعد نیستند و ممکن است اجازه چاپ و نشر هیچ کتاب علمی را در ایران ندهند. استطاعت و توانایی ایران در بخش تولید آثار عمومی در داخل به‌شدت بالاست برعکسِ حوزه تخصصی و دانشگاهی که به شدت مصرف کننده است.

انتشارات روایت فتح خودگردان شد

محسن دریالعل، مدیرعامل انتشارات روایت فتح گفت: این انتشارات در ادوار گذشته خودگردان نبوده است و حتی شعار خودگردانی هم می‌دادند که نشر را به سمت خودگردانی بردیم، ولی این اتفاق هیچ وقت نیفتاده بود، کمک‌های مالی وجود داشته است. ما کتاب تولید می‌کنیم که بفروشیم و مخاطب بخواند، ولی نباید کتاب تولید کنیم که در انبار دپو شود یا بخواهیم هدیه بدهیم. اولین کاری که کردیم برای خودگردانی نشر، کل فرآیند هدیه‌دادن و هدایای نشری را تعطیل کرده‌ایم.

تب قیمت کاغذ گلاسه بالا رفت و چاپ و تحریر فروش کرد

بررسی قیمت‌ها در بازار کاغذ نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت کاغذ چاپ و تحریر نیز با کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی مواجه بوده است. با این حال کاغذ گلاسه براق که به کیلویی ۱۸ هزار تومان کاهش قیمت داشت، با کیلیویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است ومشخص نیست این افزایش قیمت گلاسه براق ناشی از چیست؟ /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات