۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۶۲۰۳۵۰

اطلاعات جدید از دست داشتن «بندر بن سلطان» در حوادث ۱۱ سپتامبر

اطلاعات جدید از دست داشتن «بندر بن سلطان» در حوادث ۱۱ سپتامبر
بخشی از مصاحبه محرمانه و طبقه بندی شده کمیسیون حوادث ۱۱ سپتامبر با بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در ایالات متحده، اوایل هفته گذشته در یک وبگاه خبری آمریکایی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وبگاه خبری "فلوریدا بولداگ" اوایل هفته گذشته بخش‌هایی از مصاحبه و بازجویی کمیسیون ویژه حوادث 11 سپتامبر را با بندر بن سلطان شاهزاده سعودی و سفیر سابق عربستان در آمریکا منتشر کرده است.

البته این مصاحبه ضبط نشده و هیچ نسخه رونوشتی از آن در دسترس این وبگاه آمریکایی نبوده است.

خلاصه این مصاحبه نشان می دهد که "بندر بن سلطان، ایالات متحده را متهم کرده است که به مردم افغانستان برای رهایی از آثار منفی جنگ دهه 1980 میلادی، کمک نکرده است."

وی افزود: این مساله زمینه لازم را برای جنگجویان و مجاهدین جوان فراهم کرد تا به دنبال آغاز جنگ و درگیری های جدیدی باشند. نه آمریکا و نه عربستان سعودی تلاش نکردند تا جنگجویان و مجاهدین افغان را به زندگی عادی غیرنظامی بازگردانند. اگر این کار را کرده بودیم، شاید دستاوردها و نتایج کاملا متفاوتی را امروز شاهد بودیم.

بندر بن سلطان طی سال های 1983 تا 2005 میلادی سفیر عربستان سعودی در آمریکا بوده است. روابط نزدیک وی با جورج دبلیو بوش و خانواده اش موجب شد تا وی نام مستعار "بندر بوش" را به دست آورد.

انتشار خلاصه این مصاحبه سالها پس از انتشار گزارش محرمانه دیگری موسوم به "28 صفحه" است که نشان می داد تعدادی از عاملان اصلی هواپیماربایی و حملات به مراکز تجاری نیویورک در 11 سپتامبر 2001 احتمالا با مقام های دولت سعودی در ارتباط بوده اند. البته دولت سعودی مدعی شده است که هیچ دخالتی در این حملات نداشته است.

سند منتشر شده در سال 2016 میلادی بخشی از تحقیقات کنگره آمریکا درباره حوادث 11 سپتامبر بوده است. بر اساس این سند، دفتر تلفنی که از ابوزبیده -یکی از ماموران القاعده که متولد سعودی است و شش ماه بعد از حملات 11 سپتامبر در پاکستان بازداشت شده است،- ضبط و کشف شده حاوی شماره تلفن یک شرکت آمریکایی است که امور مربوط به سکونت بندر بن سلطان در کلرادو را مدیریت می کرده است./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات