۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۶۲۰۳۶۰

نگاهی بر آداب حضور در مجالس اهل‌بیت در کتاب «ادب عاشقی»

نگاهی بر آداب حضور در مجالس اهل‌بیت در کتاب «ادب عاشقی»
کتاب «ادب عاشقی» در ده فصل، دربردارنده آداب مقدماتی حضور در مجالس اهل‌بیت(ع)، آداب معرفتی مجالس اهل‌بیت و نکات کاربردی فردی، جمعی، تشکیلاتی و تمدنی در این زمینه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «ادب عاشقی» با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل‌بیت (ع)» برگرفته از نکات معرفتی و کاربردی؛ استاد محمدرضا عابدینی در جلسات متعدد سخنرانی در مجالس حسینی و هیأت‌های دانشجویی و ... است که به اهتمام هسته‌های احیای امر و منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و به همت علی جعفری هرستانی گردآوری و تدوین گردیده و مرحله به مرحله توسط استاد عابدینی تکمیل و تأیید شده است.

نعمت وجود و مجالس اهل‌بیت (ع) در گرداب‌های فتنه‌ها، غوغا‌ها و شبهات در طول تاریخ کشتی نجاتی بوده که مؤمنان را از آفات حفظ کرده و راه توحید و قرب الی الله را به ایشان نشان داده است؛ از این رو استاد محمدرضا عابدینی در مقدمه درباره اهمیت حضور و رعایت ادب در مجالس ایشان چنین آورده است:

همان گونه که وجود نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: «مثل اهل‌بیتی فیکم سفینة نوح من رکب‌ها نجا و من تخلف عن‌ها غرق» و با توجه به این‌که مرکب محبت، سریع‌ترین مرکب‌ها در مسیر وصال است، دانستن «ادب عاشقی» در این رابطه که سرشار از ابراز محبت و عاشقی مؤمنان به اهل‌بیت (ع) است، نیازی مبرم و رعایت آن امری عظیم است که در رفتار و گفتار خود ایشان به شیعیان تعلیم داده شده است.

زیارت و مجالس اهل‌بیت (ع) با حرکت حبی که در ذات خود دارد، نظام عالی تربیتی در همه ابعاد است که زمان‌ها و مکان‌ها را درنوردیده و همه آفاق را از درخشندگی خود پر کرده است. از آنجا که «مثل الامام مثل الکعبه»، مجالس اهل‌بیت (ع) نیز که اتجاه به وجه الله است، همه افراد را هر رنگ و نژاد و مقام و موقعیتی، از کودکان و نوجوانان و پیرمردان و پیرزنان را به سوی توحید و قرب الهی دعوت می‌کند و همین امر موجب دشمنی دشمنان با دستگاه اهل‌بیت (ع) شده است، چرا که آنان نیز عظمت و تأثیرگذاری مجالس اهل‌بیت (ع) در جبهه حق علیه باطل و ایجاد روحیه حق طلبی، ظلم ستیزی و شهادت طلبی را دریافته‌اند و تلاش می‌کنند با هر دسیسه‌ای، این سنت گذاری ولایی و توحیدی را به تعطیلی یا انحراف بکشانند و از مسیر تاریخ و تمدنی خویش در احیای امر اهل‌بیت خارج کنند.

استاد عابدینی در ادامه اهداف نگارش این کتاب را این گونه شرح داده است:

در چنین شرایطی رعایت «آداب حضور در مجالس اهل‌بیت» و مراقبه بیشتر فردی و جمعی در حفظ مجالس اهل‌بیت (ع) و بهره‌مندی حداکثری از آن، که حقیقتاً زیارت و ارتباط با ایشان است و همچنین مقابله با انحرافات و دسیسه‌هایی که شیطان ملعون و شاگردان مکتب ابلیس در مقابله با مجالس اهل‌بیت (ع) و فرهنگ آن دارند، امر ضروری و لازم است.

باید تلاش کنیم با شناخت هرچه بهتر ظرفیت عظیم این مجالس که مجالس تجدید عهد و تعلیم و تربیت و بصیرت افزایی و ایجاد روحیه شهامت و شجاعت و ... در ضمن حرکت کاروانی و جمعی در ذیل ولایت امام است، قدرت اقامه دین را که از این مجالس نشأت می‌گیرد؛ دریابیم و از این ظرفیت عظیم برای بسترسازی ظهور استفاده کنیم.

کتاب پیش رو با چنین دغدغه‌های حاصل زحمات فاضل گران‌قدر آقای علی جعفری هرستانی است که از مجموع صحبت‌ها پراکنده در ابتدای منابر و سخنرانی‌های مناسبتی مختلف جمع آوری کرده‌اند و آن را به صورت منظم در آورده‌اند.

نگارنده این کتاب را ده فصل با عناوین: مراقبت حضور در مجالس اهل‌بیت (ع) در ایام خاص، تحقق زیارت در مجالس ایشان، آثار معنوی زیارت و آداب آن در مجالس اهل‌بیت (ع)، مهیا شدن برای ورود به مجالس اهل‌بیت (ع)، رابطه حبی و قلبی با اهل‌بیت (ع) در مجالس ایشان و لوازم و آثار آن، معرفت حقیقی اهل‌بیت (ع)، لازمه ارتباط با ایشان، جایگاه انس و ارتباط با قرآن در مجالس اهل‌بیت (ع)، روابط ولایی مؤمنان، راه ارتباط با اهل‌بیت (ع) در مجالس و مجالس اهل‌بیت (ع) تجدید عهد با ایشان تدوین کرده است.

نویسنده در فصل چهارم؛ طهارت و توبه، انکسار قلبی و جاری شدن اشک؛ با تمام وجود وارد شدن، اذن ورود و سلام به اهل‌بیت (ع) را از مقدمات ورود مؤمنان به مجالس اهل‌بیت (ع) دانسته و درباره طهارت و توبه چنین آورده است:

اگر مجالس اهل‌بیت (ع) زیارت ایشان است، ورود به این مجالس آرامش، تأمل، توجه خاص و به تعبیر دقیق‌تر اذن ورود می‌طلبد و ورود به مجالس اهل‌بیت آمادگی زیاد می‌خواهد.

همان گونه در آداب زیارت، همراه غسل و طهارت ظاهری، توبه و طهارت باطنی وارد شده است، اولین کاری پس از طهارت لازم است که در آستانه حضور در مجالس اهل‌بیت (ع) و در ورود به روضه امام حسین (ع) انجام دهیم، توبه است.

همان گونه در اذن دخول به حرم اهل‌بیت (ع) استغفار می‌کنیم و با اجازه و اذن مولا وارد می‌شویم، در مجالس ایشان هم با طهارت دل و طهارت خیال از اوهام و خیالات باطل، از طریق توبه باید دل و جان خویش را از آلودگی‌ها پا ک کنیم تا آماده ورود به محضر ایشان گردیم.

این توبه و طهارت با توسل و واسطه قراردادن خود اهل‌بیت (ع) محقق می‌شود. امام حسین (ع) مظهر «مبدل السیئات بالحسنات» هستند و اتم مصادیق سیئات به حسنات محقق می‌شود.
گفتنی است، دفتر نشر معارف، کتاب «ادب عاشقی، آداب حضور در مجالس اهل‌بیت (ع)» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۶۸ صفحه و قطع رقعی به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات