۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۲۰۷۱۵
حجت الاسلام علوی:

شعر ابزاری در خدمت دین و تبلیغ است + فیلم

شعر ابزاری در خدمت دین و تبلیغ است + فیلم
دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه های علمیه کفت: این شورا تلاش دارد از ظرفیت شعر و ادب برای اهداف حوزه که گسترش، تعمیق و تبلیغ مکتب تشیع است، قدم بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید سلمان علوی، دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه های علمیه امروز در دفتر خبرگزاری رسا در مشهد، به فعالیت های شورای سیاست گذای ادب و شعر حوزه علمیه اشاره و به انسجام و توجه به شاعران طلبه تأکید کرد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی شعر و ادب بین فقها و طلبه ها، ابراز کرد: از نظر تاریخی و سابقه نمی توان هویت شاعران طلبه را نادیده  گرفت، سابقه شعر حوزه قدیمی است، فقها از جمله فیض کاشانی شاعر بودند همچنین در زمانی که چیزی تحت عنوان حوزه نبوده و از زمانی که ما فقه داشتیم، شاعر نیز داشته ایم و از زمانی که حوزه به عنوان تولیت علمی و دینی طلبه شکل گرفت شاهد حضور طلبه های شاعر مانند غروی اصفهانی بودیم که جزء میراث ملی ما هستند و امروز به لحاظ کمیت شاعران طلبه در همه کشور پراکنده اند.

حجت الاسلام علوی افزود: در عراق شعر حضور پر رنگ داشته و جزء برنامه های طلبه بود و سنت حوزه نجف این بوده که دیگر ایام هفته را به درس و بحث پرداخته و در پنج شنبه به شعر و ادبیات پرداخته می شد بنابراین با ظرفیت شگرف در زمینه ادبیات و شعر در حوزه های علمیه مواجه بودیم که امروزه رها شده است، از این ظرفیت می توان استفاده بسیار برد چون هیچ صنفی دارای چنین قدمت و‌ غنای اندیشه ای نیست.

دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه های علمیه با بیان این که شعر ابزاری در خدمت دین و تبلیغ است، گفت:  امید که بتوانیم از ظرفیت شعر و ادب برای اهداف حوزه که گسترش مکتب تشیع و تعمیق آن در میان مسلمین و تبلیغ آن در میان غیر مسلمین است، قدم برداریم.

شورای شعر و ادب حوزه های علمیه کشور نقش مشورتی و سیاست گذاری دارد

وی به تأکید آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور در خصوص تشکیل شورای ادب و شعر حوزه و توجه به این عرصه اشاره کرد و اظهار داشت: مدیر حوزه های علمیه کشور در راستای مطالبه رهبری  در مورد پرداختن حوزه علمیه به ادبیات و شعر پیگیر جدی تشکیل این شورا بودند و شاعران طلبه کشور در ماه رمضان 97 به دفتر آیت الله اعرافی دعوت شدند و در این جلسه ضمن ارائه پیشنهادهای شاعران طلبه مقرر شد تا شورایی تشکیل شده که برای شعر طلاب سیاست گذاری شود.

حجت الاسلام علوی افزود: در سال 97 به دلیل مخالفت و کارشکنی برخی از نهادهای مدعی فرهنگی که مدعی این هستند که نیازی به حضور حوزه در این عرصه نیست؛ شورای شعر و ادب حوزه تشکیل نشد اما با دعوت مجدد شاعران طلبه به دفتر آیت الله اعرافی در رمضان سال 98 و ارائه طرح های مدون و مفید از جانب شاعران طلبه تشکیل این شورا کلید زده شد.

دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه های علمیه به فعالیت های شورای ادب و شعر حوزه علمیه اشاره و بیان داشت: در این مدت که 4 ماه از تشکیل این شورا می گذرد هر دو هفته یک جلسه تشکیل شده است و شاعران طلبه کشور فهرست شدند، کمیته هایی از جمله کمیته تهیه سند جامع شعر حوزه و کمیته آموزش و پژوهش و تألیف تشکیل شدند.

وی ادامه داد: جهت تهیه سند جامع شعر حوزه چگونگی استفاده از شعر در همه عرصه ها مانند عرصه های تبلیغ، آموزش، پژوهش، تألیف و کتب درسی و غیردرسی  و نیز نیازهای شعری حوزه توسط این کمیته مورد رصد قرار می گیرد همچنین از علما و اندیشمندان شعر و ادب طرح و برنامه گرفته می شود تا سند جامع تدوین شود.

حجت الاسلام علوی با بیان این که شورای شعر و ادب حوزه های علمیه کشور نقش مشورتی و سیاست گذاری دارد، تصریح کرد: این شورای فعالیت های شعر و ادبیات را در کشور رصد می کند و به عرصه هایی که پرداخته نمی شود طرح و برنامه می دهد و پس از تأیید آن توسط مدیر حوزه های علمیه کشور به سازمان های مربوطه مانند سازمان تبلیغات و تألیف کتب حوزه که می توانند در حوزه متولی باشند، ارائه می شود.

دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این شورا هم با شاعران طلبه در هر جای کشور که باشد و هم ارگان هایی که متولی شعر طلاب باشند، مرتبط می شود و با توجه به این که شاعرانی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که به شعر حوزه هویت دادند از این ظرفیت ها که به عنوان نهاد تأثیرگذار در شعر حوزه هستند، استفاده کرده تا ظرفیت های جدیدی ترسیم کنند همچنین ایجاد ارتباط بین شاعران طلبه کشور و کشف استعدادهای جدید و به فعلیت رساندن آن ها از دیگر برنامه های این شورا است.

وی در خصوص شاعران طلبه در مشهد، گفت: مشهد بعد از قم از فعالترین ها در حوزه شعر هستند و جلسات شعری نیز در گذشته به همت شاعران مشهدی برگزار می شد که امروزه کم رنگ شده است و ما در شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه به دنبال فعال کردن و ارتباط با این شاعران هستیم همچنین در دیگر شهرستان ها نیز شاعران طلبه نیاز به حمایت دارند که نیاز به هدفمند کردن آن ها و حمایت مسؤولان مربوطه هستیم.

خبرگزاری رسا در جهت اعتلای فرهنگی در جامعه و حوزه علمیه اهتمام داشته باشد

حجت الاسلام علوی با اشاره به عملکرد مناسب خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار حوزه، ابراز کرد: ما به اقدامات این خبرگزاری چشم امید داشته و امیدواریم که با این تعهدی که دارد، گام هایی را جهت اعتلای فرهنگ در جامعه بردارد.

وی افزود: خبرگزاری وقتی خبری را منتشر می کند در ظاهر اتفاق افتاده منعکس می شود اما در حقیقت اتفاق در حال وقوع را مدیریت می کند که از این پس چگونه گام برداشته شود و خبرگزاری رسا نیز از این امر مستثنی نیست و باید توجه داشته باشد که وقتی خبری را مطرح می کند در حقیقت اتفاق فرهنگی را رقم می زنند./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 9
امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
شعر در حوزه علمیه هیچ گاه هویت مستقل نداشته است بنابراین این ضرورت احساس می شود که شعر حوزه ساماندهی شده و هویت مستقل داشته باشد.
1
0