۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۲۱۶۱۳

زندگی و زمانه امام حسین از زبان ایشان در یک اثر

زندگی و زمانه امام حسین از زبان ایشان در یک اثر
در کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» تلاش شده است زندگی و زمانه حضرت با محوریت سخنان آن بزرگوار و از زبان خود آن حضرت ارائه شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر نشر معارف کتاب «حسین (ع) از زبان حسین (ع)؛ زندگی و زمانه امام حسین (ع)از زبان ایشان» را به قلم محمد محمدیان منتشر و راهی بازار نشر کرد.

در مجموعه معارف عاشورایی آن بخشی که از درخشندگی خاصی برخوردار است سخنان رهبر این نهضت، حضرت سید الشهدا است که مجوز و اساس همه معارف به شمار می ­رود.

 سخنان امام حسین (ع) سرچشمه اصلی و زالاترین منبع برای معارف عاشورایی است که شرایط آن روزگار را با دقت ترسیم و اهداف قیام و نهضتش را تبیین می‌کند و سخنان امام حسین (ع) از چنان شفافیتی برخوردار است که نیاز به تفسیر و تحلیل ندارد و تمامی ابهامات و شبهات را برطرف و بهترین شکل وضعیت جبهه حق و جبهه باطل را روشن می‌سازد و منطق قوی و مستحکم اهل حق را به نمایش می‌گذارد.

 نگارنده در مقدمه این کتاب را این گونه شرح داده است:

در این کتاب تلاش شده است زندگی و زمانه حضرت با محوریت سخنان آن بزگوار و از زبان خود آن حضرت ارائه شود و سخنان حضرت را از کتاب­‌های تاریخی معتبر و منابع روایی که نزد فن مقبول است جستجو کردیم و در عین حال از نقل مصالبی که با محکمات و اصول اساس مکتب اهل بیت تناسب نداشت اجنتاب نمودیم.

 با توجه به محوریت کلام امام حسین (ع) در این کتاب برخی حوادث را نتواستیم نقل کنیم، زیرا سخنی از امام در آن باره نقل نشده بود.

مستند بودن مطالب از اصول اولیه و بلکه شرط لازم در تدوین این کتاب بود و قبل از این کتاب دو اثر از اینجانب تحت عنوان گزارش مستند از کربلا برگرفته از احادیث اهل بیت و اسناد معتبر تاریخی و گزارشی مستند از حوادث بعد ار کربلا به چاپ رسیده بود که در این دو اثر تلاش اصلی بر ارائه گزارش مستند بود.

نگاه اصلی در این کتاب نگاه اثباتی بوده است، بدین معنی که تلاش شده است نقل­‌ها و معتبر و مستند از سخنان امام حسین (ع) که در میان آثار روایی و تاریخ ما وجود دارد ارائه گردد، اما نگاه سلبی و بیان موارد قابل تأمل و یا غیر واقعی و دست گذاشتن بر موارد تحریف شده و توضیح اشتباهات و خطا‌های مورخان و نویسندگان در این کتاب نیامده است.

سخنان زیادی از امام حسین (ع) در منابع روایی در بیان معارف توحید و مباحث اخلاقی و ذکر احکام و تفسیر آیات قرآن و دعا‌هایی با مضامین بلند عرفانی نقل شده است که دلیل آن ماهیت این کتاب است که به زندگی و زمانه آن حضرت اختصاص دارد و سیر طبیعی رخداد‌های اجتماع و سیاسی دوران امام حسین (ع) را روایت می­ کند.

اتفاق ­های که در این کتاب مشاهده خواهید کرد این است که مطالب کتاب از ابتدا تا انتها به صورت اول شخص تنظیم شده و روایت مستقیم از زبان امام حسین (ع) می­ باشد و لذا از ابتدا تا انتها روای دیگری وجود ندارد.

این شیوه مطالعه را نخستین بار در کتاب علی (ع) از زبان علی (ع) به کار بردیم و از استقبال خوبی برخوردار شد و مطالعه کتاب را روان و آسان ساخت و در این شیوه نظم بهتری و انسجام خوبی در این مطالب برقرار می‌شود و تمرکز خواننده را در هنگام مطالعه حفظ می­ کند.

نگارنده این کتاب را در هشت بخش با عنوان­ های: دوران رسول خدا (ص)، دوران امیرالمؤمنین، دوران امام حسن مجتبی (ع)، دوران امامت، آغاز مبارزه آشکار با حاکمیت اموی، از مکه تا کربلا، و تو چه می‌دانی چیست کربلا، و پس از شهادت امام حسین (ع) تدوین کرده است.

برشی از کتاب:

حمله دشمن به خیمه­ ها:

 جمعی از لشکر کوفه به سوی خیمه­‌ها حمله ­ور شدند و در آن حال که توان ایستادن بر روی پا‌ها نداشتم فریاد برآوردم:

وای بر شما شیعیان و پیروان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و اگر از معاد و روز قیامت نمی­ ترسید، لااقل در دنیا خود آزاده باشید و به حسب و نسب خود بازگردید.

 شمر گفت: چه می‌گویی فرزند فاطمه؟

پاسخ داد: می­ گویم: من با شما می­جنگم و شماهم با من. زن­ها گناه و تقصیر ندارند و پس این متجاوزان و نادانان و گمراهان خود را از رفتن به سوی خیمه ­ها منع کنید و تا من زنده ­ام از تعرض به حرم من بازدارید.

شمر در پاسخ گفت: پسر فاطمه! پیشنهادت را می ­پذیرم و این حق را به تو می‌دهیم. آن­گاه به سربازانش دستور داد: از تعرض به خیمه ­ها خودداری کنید به سراغ خود وی بروید و کار او را تمام کنید.

بازگشت اهل بیت به کربلا:
 سرانجام از شهر شام خارج شدیم و وقتی به منطقه عراق رسیدیم به راهنمای قافله گفتیم:  ما را از راهی ببرید که به کربلا منتهی شود.

کاروان ادامه مسیر داد و تا به کربلا و قتلگاه شهیدان رسیدیم. با جابر بن عبدالله انصاری و جماعتی از بنی هاشم و مردانی از خاندان رسول خدا روبه ­رو شدیم که آن‌ها نیز برای زیارت مرقد حسین بن علی وارد سرزمین کربلا شده بودند.

کاروان ما که از شام رسیده بود و آن گروه؛ در یک زمان وارد کربلا شدیم و با گریه و غم و اندوه فراوان با یکدیگر ملاقات کردیم. در کربلا مجلس ماتم و عزایی برپا شد که جگر‌ها را سوزاند و زنانی که در آن منطقه زندگی می­ کردند اطراف ما را گرفتند و در عزاداری با ما همراهی کردند.

نشر معارف کتاب «کتاب حسین (ع) از زبان حسین (ع)؛ زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان» را با شمارگان ۱۰۰۰۰ نسخه، در ۲۸۴ صفحه، به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان در سال ۹۸ منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات