۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۲۲۱۹۱
با عنوان نماد روشنفکری حوزوی؛

شماره جدید فصلنامه تحلیلی انتقادی حوزه منتشر شد

شماره جدید فصلنامه تحلیلی انتقادی حوزه منتشر شد
فصلنامه تحلیلی انتقادی  «حوزه» با عنوان «نماد روشن فكری حوزوی» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه تحلیلی انتقادی  «حوزه» شماره۳و۴ ویژه حوزه های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی ۱۷۸و۱۷۹ منتشر شد.

این فصلنامه با عنوان «نماد روشن فكری حوزوی» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر عباس صالحی و سردبیری حجه الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه و با محوریت مقالات، پرونده، گفت وگو وگزارش منتشر شده است.

مجله حوزه مولود حوزه پس از انقلاب است. که پرچم روشن فکری حوزوی را در سال های نخست انقلاب اسلامی برافراشت این مجله همراه با رسالتی متولد شد که انقلاب اسلامی بر دوش حوزویان نهاد. مجله حوزه هم پا و در سایه انقلاب اسلامی نزدیک به چهار دهه در عرصه مطبوعات دینی و حوزوی حضوری گونه گون و پر رنگ داشت و نخستین مجله صنفی و حوزوی است که از دهه شصت پیرامون سازمان دهی و مأ موریت های نوین حوزه در راستای اهداف انقلاب قلم زده است.

دهه نخست، در مسائل صنفی روحانیت مأموریت های جدید آن درباره انقلاب اسلامی رقم خورد و حوزویان را به نوسازی تشکیلات و فرا گیری علومی فراخواند که پاسخ گوی پرسش ها ونیازهای نوپیدا باشد.

دهه دوم، درخور آن دوره، به شناساندن اسوه گانی پرداخت که در میدان مرزبانی عصری از دین و شکوفایی حوزه و اصلاحات اجتماعی  دینی کامیاب بوده اند، مانند میرزای شیرازی ، شیخ مفید، میرزای نائینی، سید جمال الدین اسد آبادی، آیة اللّه بروجردی، امام خمینی و ... .

دهه سوم،در پی نوع نگاه حوزه به موضوعات اجتماعی و انقلابی و نوپدید بود و در هر سه زمینه فراز و فرود هایی داشته است.

امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و پیدایی پرسش هایی نوآمد و عصر دیجیتال و جهانی شدن به یاری فرهیختگان و روشن اندیشان حوزوی، هم دغدغه سلامت و طراوت و توفیق انقلاب اسلامی را در سر دارد و هم چونان دهه اول دل نگران ناخوشی «حال حوزه » و دغدغه دار انجام بهینه وظایف و رسالت حوزویان است.

مجله حوزه از موضع فن آورارن حوزه پژوه، سخن می گوید و توجیه کننده حال کنونی حوزه و روحانیت نیست، بلکه در پی افق گشایی و فردای تمدن سازی حوزه و روحانیت است.

در این شماره كه با سخن سردبير: «روحانيت وچهل سالگي انقلاب-اسلامي» آغاز مي شود، با نوشتاري از: حجت الاسلام والمسلمین احمدواعظي: «وضعيت شناسي حوزه علميه درچهل سالگي انقلاب اسلامي»، مهدي مولايي آراني: «چالش هاي كنش-گري حوزه علميه در تدوين سياست هاي فرهنگي»، حبيب الله بابايي: «مطالعات تمدني درحوزه هاي علميه ايران بعد از انقلاب»، محمدعلي  -ميرزايي: «الزامات و اقتضاهاي جهاني شدن حوزه علميه»، سيدسجاد ايزدهي: «تحول فقه سياسي بعد از انقلاب اسلامي»، علي اشرف فتحي:«تحولات مرجعيت شيعه درعصر جمهوري اسلامي»، عبدالوهاب  فراتي: «روحانيت وتهافت علوم شرعيه و علوم جديده»، مهدي سليمانيه: «ديوان سالاري درحوزه» و محمود ذكاوت: «چالش هاي حوزه علميه در عصر جديد» و هم چنين گفت وگو با حجج اسلام جعفري گيلاني، نجف لك زايي و سعيدروستا آزاد و... فرادید علاقه مندان می باشد.

علاقه مندان می توانند با دفتر این فصل نامه واقع در: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، صندوق پستی: ۵۹۹- ۳۷۱۸۵و یا با شماره:۳۱۱۵۲۶۲۰-۰۲۵ و واحد توزيع ۷-۶۶۶۶۱۱۳۷-۰۲۵ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است، شما می توانید فایل پی دی اف این مجله را از کانال پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی دریافت کنید./1330/ج

ارسال نظرات