۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۲۲۹۸۳

برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد مقدس

برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد مقدس
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از میزبانی مشهد مقدس برای برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: قرآن، کلام‌الله مجید و قول رسول بزرگوار اسلام بوده که بر قلب مبارک ایشان وحی و از زبان مبارک حضرت قرائت شده است. قرآن از مقوله قرائت محسوب می‌شود و به همین دلیل آن را قرآن می‌نامند. کسی با علم و تجربه خود مفاهیم و لغات این کتاب را کنار هم نیاورده و پیامبر(ص) از کسانی نبوده که با علوم غریبه آشنایی داشته‌اند.

وی افزود: قرآن نه قول شاعر است و نه قول کاهن؛ این مفاهیم و کلمات نورانی از آسمان بر قلب پیامبر(ص) نازل شده و ایشان چنین خوانده است: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ...». این مضامین نورانی در قرآن وارد شده و مجموعه‌ای به نام قرآن در اختیار بشر قرار گرفته است.

فهم و تفسیر قرآن در دست عترت است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: قرآن کتاب هدایت بشر است و برای رسیدن به کمال، و اگر این وحی نبود، انسان توانایی رسیدن به آن را نداشت. کسانی که اهل تقوا هستند، این کتاب برای آنها هدایت است؛ یعنی همان کسانی که طبق آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره، ایمان به غیب دارند، اهل برپا داشتن نماز هستند، از رزقی که به آن‌ها داده شده است انفاق می‌کنند و به پیامبران، کتب آسمانی دیگر و آخرت ایمان دارند. این همان بسته هدایتی قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه برتری قرآن بر سایر کلام‌ها مانند برتری خدا بر سایر مخلوقات است، گفت: در این نگاه، خدا غنی مطلق و موجودات فقیر مطلق‌اند. همه ما وابسته به خدا هستیم و خدا بی‌نیاز مطلق است. بنابراین سایر کلام‌ها نیازمند قرآن هستند و قرآن به هیچ کلام دیگری نیاز ندارد. عترت نیز برای تفسیر قرآن و تفهیم بیشتر آن برای بشر است.

انقلاب اسلامی بر اساس فرهنگ قرآنی شکل گرفت

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی بر اساس فرهنگ قرآنی شکل گرفت و این فرهنگ قرآنی، ملازم بودن قرآن با عترت را در کشور نهادینه ساخت. همچنین، اصفهان حوزه علمیه عظیمی دارد. تعیین تکلیف حوزه‌های علمیه در طول تاریخ به یک‌سری هسته‌های اصلی بستگی داشت که یکی از این هسته‌های اصلی، حوزه علمیه اصفهان بود و آثار عمیقی در تفکر شیعی از این حوزه علمیه وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: این فرهنگ قرآنی به ما یاد داده که اگر فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم، پیروز خواهیم بود، انقلاب اسلامی با فرهنگ ایثار و شهادت به اوج قله‌های رفیع رسیده و نظام سلطه را زمین‌گیر کرده است. امروز به برکت اقتدار نظامی ایران، که برگرفته از علم و دانش بومی است، کلاه از سر دشمن برداشته شده و دشمن جرئت تعدی به این مرزوبوم را نخواهد داشت؛ قله دفاع مقدس همان قله‌ای است که امروز در یمن، سوریه و عراق به آن رسیده است.

وی با اشاره به آیه ۲۲ سوره «مجادله»، گفت: اگر انسان مؤمن اهل مقاومت، ایثار و مبارزه با دشمن شود، در قلبش ایمان نوشته می‌شود و ترس در دل دشمن ایجاد می‌کند. فرهنگ ایثار و شهادت به ما یاد داد که باید ملازم امام معصوم و گوش به فرمان او بود. اگر ملازم او باشیم، به مفهوم تولی عمل کرده‌ایم و در مقابل، از دشمن تبری جسته‌ایم. اگر متولیان واقعی باشیم، کشورمان حفظ می‌شود و جغرافیای تولی و تبری را توسعه می‌دهیم. امروز این جغرافیا توسعه یافته و برگرفته از همان فرهنگ قرآنی است.

عمل به قرآن باعث پیروزی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی بیان کرد: اگر در مسیر فهم و عمل به قرآن حرکت کنیم، همیشه پیروزی را به دست آورده و به نتیجه خواهیم رسید. مسابقات سراسری قرآن هر سال برگزار می‌شود و حلقه‌های قرآنی از کوی و برزن به شهر، استان و سپس کشور آمده است. البته برگزیدگان مرحله پایانی به مسابقات بین‌المللی قرآن، که ابتدای سال آینده در خراسان رضوی برگزار خواهد شد، راه خواهند یافت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن به منزله پرچمدار بودن قرآن در ممالک اسلامی از سوی ایران از مهم‌ترین مسابقات جهانی است و به لحاظ کمی و کیفی می‌تواند رتبه اول را در میان مسابقات قرآنی جهان اسلام از آن خود کند. حق نیز همین است که این مرزوبوم فرهنگ قرآن را با فرهنگ اهل‌بیت(ع) عجین کند و پرچمدار ممالک اسلامی باشد./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
روز شنبه 28 سپتامبر جنگجویان حوثی یمنی از "عملیاتی بزرگ"در عربستان سعودی خبر داده که طی ان از منهدم کردن سه تیب ارتش سعودی و به اسارت گرفتن و کشته شدن صدها سرباز آن کشور خبر دادند که دولتمداران عربستان سعودی تا کنون به این گزارشها واکنشی نشان نداده اند. لیکن امروز یکشنبه 29 سپتامبر در تلویزیون وابسته به حوثی‌های یمنی سخنگوی حوثی ها ضمن اعلام این عملیات موفق گزارشی از این عملیات که شامل تصاویر سربازان کشته،مجروح و اسیر ارتش عربستان سعودی را پخش نمود. خبرگزاری عربستان در برابر این گزارشات فقط به نقل از ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای کشورهای حاضر در جنگ با حوثی ها بصورت کوتاه بیان داشته که شبه‌نظامیان تروریست حوثی که ایران حامی انهاست از استان صعده یک موشک بالستیک به قصد مناکن مسکونی پرتاب کردند کرد که آن موشک در استان صعده سقوط کرد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
خبر ناقص بود فقط سخنان آقای خاموشی در تجلیل از قرآن بود اصلا اشاره ای به زمان مسابقات و سایر جزئیات نشده بود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
مسابقات کی هست از کدوم کشور ها شرکت می کنند چرا محتوی خبر با تیترش نمی خونه
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
سلام دین اجتماعی است
0
0