۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۲۳۰۸۲
در کتاب گفتمان عاشورا؛

مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی

مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی
نویسنده در کتاب به مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی پرداخته، نوشته است: دشمنان آنچه در توان داشتند برای براندازی این حکومت دینی به کار گرفتند.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب گفتمان عاشورا نوشته علی سعیدی شاهرودی را منتشر کرد.

مؤلف کتاب را در سیزده گفتار با عناوین زیر تدوین کرده است:

آثار و پیامد‌های حماسه عاشورا، رمز ماندگاری حماسه عاشورا، جهاد کبیر و نقش آن در صیانت از انقلاب اسلامی، تکرارپذیری حادثه عاشورا، نقش استقامت در پیروزی امت‌ها، ویژگی‌های امت پیشتاز، رابطه قدرت و حقانیت از منظر امام علی (علیه السلام)، آسیب شناسی مکتب نبوی و علوی، مراحل و مراتب براندازی حکومت دینی از منظر زیارت عاسورا، چرایی نرمش قهرمانه در سیره رهبران الهی، عوامل استحاله سیاسی و فرهنگی جامعه از منظر حضرت فاطمه (سلا الله علبها) آسیب شناسی مراسم عزاداری و رویش‌ها و ریزش‌ها در انقلاب توحیدی.

نویسنده در پیشگفتار کتاب درباه رسالت مبلغان در بهره گیری از فرصت‌های تبلیغی چنین می‌نویسد:

پانزده قرن است منبر و خطابه به همراه مسجد و محراب بزرگترین پایگاه و محور و نشر و گسترش مکتب نبوی و علوی و مرحعی فعال برای تبیین حقائق دینی و سنگری محکم در جهت مقابله با ظلم و ظالمان بوده است. حماسه عاشورا و شهادت حسین بن علی و یارانش کارکرد و نقش زیربنایی منبر و خطابه را مضاعف نمود. روحانیت شیعه در طول تاریخ عیبت با بهره گیری صحیح از این ظرفیت توانسته‌اند گفتمان نبوی و علوی و حماسه عاشورا را برای جامعه تبیین نموده و از مکتب حیات بخش اسلام و حماسه حسینی پاسداری نمایند.

نگارنده در گفنار اول به آثار و پیامد‌های حماسه عاشورا می‌پردازد و در صفحه ۲۰ کتاب درباره رسمیت یافتن جریان تشیع چنین می‌آورد:

گفتمان قریشی و بانیان آن و پس از آن دستگاه تبلیغاتی اموی به طور کلی جریان شیعه را منزوی و از ذهن بسیاری از مردم حارح کرده بودند. نهضت عاشورا هویت تشیع و چریان فکر شیعه را احیا نمود و از آن پس بود که آرام آرام خاندان اهل بیت مرجع مراجعات مردم شدند.

علی سعیدی شاهرودی در گفتار سوم به موضوع جهاد کبیر و نقش آن در صیانت از انقلاب اسلامی می‌پردازد و عناوین آن را چنین می‌برشمارد:

مفهوم شناسی، جهاد کبیر در کلام رهبری معظم انقلاب، انواع جهاد در قرآن، نقاط اشتزاک و افتراق جهاد کبیر با نبرد سخت (جهاد اصغر)، چرایی تدبیر جهاد کبیر، فلسفه عدم اطاعت از دشمن، پیامد‌های عدم اطاعت، مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی در ایزان، تفاوت عصز انقلاب اسلامی با عصر پیامبر در چبهه بندی دشمنان، فلسفه راهبرد جهاد کبیر رهبری معظم انقلاب، فرمان‌های خداوند خظاب به پیامبر اعظم و تکلیف ما، هشدار‌های قرآن به پیامبر در شرایط تعامل، تهدید پیامد عوامل از اصول و تسلیم و هدف دشمن از تعامل با پیامبر.

مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی در کتاب گفتمان عاشورا
نگارنده در ادامه به بررسی و مقایسه دشمنی‌ها در عصر پیامبر با عصر انقلاب اسلامی در ایران پرداخته و در صفحه ۳۹ این کتاب چنین نوشته است:

انقلاب اسلامی ایران که متکی به قرآن و سنت و مبتنی بر گفتمان نبوی و علوی و در صدد پیاده کردن اسلام و شریعت الهی در قالب حکومت و نظام سیاسی دینی می‌باشد، با توجه به اهداف و آرمان‌ها با طیف‌های گوناگون از دشمن‌ها مواجه بوده و دشمنان آنچه در توان داشتند برای براندازی این حکومت دینی به کار گرفتند. اما به رغم اشتراکات در اهداف و جبهه بندی دشمنان، تفاوت‌هایی بین عصر ما و عصر پیامبر وجود دارد.

همچنین در پشت جلد کتاب از بیانات مقام معظم رهبری که در بین اقشار مختلف ایراد فرموده‌اند، این جملات آورده شده است:

درس حسین بن علی(ع) به امت اسلامی این است که برای حق، برای عدل، برای اقامه عدل، برای مقابله با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب گفتمان عاشورا، را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در ۱۴۳ صفحه و  قیمت ۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات