۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۲۳۵۲۷
امام جمعه تبریز:

سناریوهای مصلحت‌طلبانه عادت آمریکا است

سناریوهای مصلحت‌طلبانه عادت آمریکا است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: عقب نشینی آمریکا از شمال شرقی سوریه و تنها گذاشتن کردها تکرار سناریو مصلحت طلبانه ایالات متحده در قبال همپیمانان خود است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز با بیان اینکه آمریکا به تعهدات خود در برابر هیچ گروه و کشوری پایبند نیست و همواره تعهدات خود را زیر پا می گذارد، گفت: واشنگتن در تکرار سناریوهای مصلحت‌طلبانه خود در قبال هم پیمانان با عقب نشینی از شمال شرقی سوریه کردهای این منطقه را که پیش از این تحت حمایت داشت تنها گذاشت.

امام جمعه تبریز افزود: ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده از بسیاری از تعهدها خارج شده و البته حمله نظامی اخیر ترکیه به شمال شرق سوریه نیز به خاطر همین است و ما از سران ترکیه می خواهیم که خویشتن داری کرده و به مرزها و حاکمیت سوریه احترام بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: کردها باید از گذشته درس بگیرند و بدانند هیچ کسی به اندازه دولت سوریه به فکر آنها نیست و آمریکا تنها در اندیشه منابع و منافع خود بوده و هر جا مصلحت اقتضا کند پشت هم پیمانان خود را خالی خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در ادامه به دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب در هفته جاری اشاره کرد و توضیح داد: ایشان در این دیدار ورود رتبه‌های بالای علمی در برخی رشته‌های نوپا را افتخار‌آمیز برشمرده ولی کافی ندانستند و تاکید کردند که باید پیشرفت علمی با شتاب باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هنر ایران را جرات دادن به مرد و زن و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار علمی دانسته‌اند که این ورود حتی تحسین بیگانگان را نیز به دنبال داشت.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های کشور در درمان و پزشکی، همچنین کنترل بیماری، زیست فناوری و تولید محصولات با فناوری نانو از جمله تاکیدات دیگر رهبری بود.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نخبگان به صراحت اعلام کردند که ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه یعنی بمب هسته‌ای قدم برداریم ولی براساس حکم اسلام کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی می‌دانیم و اقدام به تولید سلاح اتمی نکرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم بازدید رهبری از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری برتر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان در این بازدید مطرح کردند که باید از اقتصاد نفتی عبور کنیم و حتی به یکی از گلایه‌های جوانان مبنی بر اینکه بعضاً همان محصول و تولید جوانان در داخل کشور مورد بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد و آنها این محصولات را از خارج وارد می‌کنند را نیز یادآور شده و در این خصوص فرمودند که این کار ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی است که باید اصلاح شده، اجازه ندهیم این موانع پیش پای جوانان ایجاد شود.

امام جمعه تبریز متذکر شد: باید دستگاه های اجرایی و دولتی یاری گر شرکت های دانش بنیان باشند.

خطیب نماز جمعه تبریز در بخش دیگری از خطبه های نماز با اشاره به پشت پرده آشوب خیابانی عراق گفت: اهداف عمده این آشوب ها که جرقه آن با تظاهرات علیه فساد اداری و مطالبات صنفی از میدان التحریر بغداد شروع شد و بلافاصله این اعتراضات در رسانه‌های غرب و معاند مورد توجه قرار گرفت.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: رهبران مجازی این آشوب کسانی مانند روزنامه نگار مسیحی عراقی ساکن در آمریکا، طلبه هم پیمان صهیونیست‌ها، احمد البشیر و نویسنده عراقی که طبق برخی از اخبار به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده بودند، هستند که اهدافی مثل برجسته کردن ملی گرایی عراق و عربی، مقابله با شیعه و مرجعیت شیعه و برجسته سازی دخالت های ایران در عراق دنبال میکردند.

وی در توضیح دلایل بروز این آشوب ها گفت: ریشه اعتراضات عراق در دو سطح کلان و منطقه ای قابل بررسی است که نا امیدی آمریکا از ساختار کنونی قدرت در عراق که آینده برنامه های استکبار برای کنترل منطقه را به بن بست میکشد، برای سطح کلان آن مطرح هست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ریشه این آشوب ها را درپی شکست طرح های آمریکا، اسرائیل و عربستان در منطقه و شکست معامله قرن و فشار حداکثری به مردم ایران دانست و گفت: شکست های اخیر باعث شد آمریکا دست به اقدام عجولانه در مورد عراق بزند.

خطیب نماز جمعه تبریز تاکید کرد: قرار گرفتن این حادثه در آستانه اربعین و شعارهای تند و ساختارشکنانه عناصر منفور در مقابل، عدم استقبال مردم و حضور به موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی بود که امیدواریم خداوند یار و یاور مردم عراق باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با طرح تذکر انتخاباتی به نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که میخواهند به مجلس بروند باید در برابر قانون الهی و قانون اساسی جمهوری اسلامی خضوع داشته باشند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عدم تمکین به قانون خداوندی و قانون اساسی خلاف تعهد اسلامی است، گفت: باید به کسانی رأی دهیم که در برابر قوانین خضوع داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: باید کسانی را به مجلس فرستاد که به مردم هم در زمان تبلیغات و هم در زمانی که با رأی مردم به مجلس راه پیدا کرده اند، ارزش قائل شوند.

وی در ادامه روز حافظ را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر شعرهای حافظ غزل است و در میان شعرا هیچ کسی مانند حافظ درک صحیح هنرمندانه از آیات قرآن کریم ندارد به طوریکه آیات الهی را با اشعار خود تلفیق کرده است.

امام جمعه تبریز، ۲۴ مهرماه سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را نیز یادآور شد و گفت: روزهایی که دشمن شعار انحلال ارتش را می‌دادند، امام خمینی(ره) نهاد فرهنگی در داخل ارتش ایجاد کردند و دستور مکتبی کردن ارتش را صادر فرمودند و الحمدالله الان معنویت در نیروهای مسلح و ارتش در سطح بالایی وجود دارد به طوریکه قاریان و حافظان بین‌المللی در ارتش تربیت شدند.

خطیب نماز جمعه تبریز اضافه کرد: دوره‌های ارتش به جایی رسیده است که رهبر معظم انقلاب از ارتش به عنوان ارتش حزب‌الله نام برده است و الحمدالله در رأس ارتش یک فرد مجاهد، حزب‌الهی و متدین و متعهد قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به راهبرد اربعین در سیره ائمه اطهار علیهم السلام گفت: راهبرد یعنی طرحی عملیاتی با هماهنگی و سازماندهی اقدامات برای دست یابی به هدف، از این رو راهبرد اربعین تدبیر الهی ائمه معصومین علیهم السلام است تا اهداف و آرمان های امام حسین علیه السلام در تاریخ زنده بماند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اصلی ترین آرمان کربلا حفظ اسلام بود، افزود: عاشورا از نظر اندیشمندان و اسلام شناسان در ۴ مقطع اسلام از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در توضیح ۴ مقطع اسلام گفت: اسلام به ۴ مقطع بعثت، تولد اسلام _ مقطع غدیر،تکامل اسلام _ مقطع عاشورا، بیمه شدن و حفظ همیشگی اسلام و ظهور مهدی موعود برای جهانی شدن اسلام تقسیم شده است که اگر عاشورا نبود اثری از دیگر مقاطع باقی نمی ماند.

وی نهضت عاشورا را دو مرحله ای عنوان کرد و گفت: مرحله اول این نهضت شهادت و مرحله دوم آن پیام رسانی است که اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نبود، چرا که اگر پیام رسانی نبود، شهادت بی نتیجه می ماند.

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: حضرت سیدالشهدا با دو لشکر عملیات کرد، لشکر مردانه به فرماندهی حضرت اباالفضل العباس و لشکر زنانه به فرماندهی حضرت زینب سلام الله علیها که آموزه های عاشورا و فرهنگ ابا عبدالله الحسین علیه السلام را در جامعه تبیین و آن را به نسل های بعد منتقل و اسلام را بیمه کرد.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات