۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۲۳۸۳۵
به قلم جواد محدثی؛

کتاب ارمغان اربعین منتشر شد + دانلود

کتاب ارمغان اربعین منتشر شد + دانلود
کتاب ارمغان اربعین نوشته جواد محدثی به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا (ع) منتشر شد.
گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، در آستانه اربعین حسینی، کتاب «ارمغان اربعین» به قلم جواد محدثی به همت معاونت پژوهش و انتشارات جامعة الزهرا (ع) چاپ و منتشر شد.

این نوشتار در ۶۴ صفحه و قطع پالتویی، مباحث و مطالب ارزنده‌ای را در باب إستحباب زیارت اربعین، حرکت شگفت و عزت‌آفرین پیاده‌روی اربعین، اربعین و انقلاب اسلامی ارائه کرده و در پایان نیز به بیان نکاتی چند درباره  ادب و آداب زیارت اربعین پرداخته است تا خوانندگان محترم بتوانند از دستاورد‌ها و برکات فردی و اجتماعی این زیارتِ بزرگ بهره‌مند شوند و چراغ معرفت حسینی و شور عاشورایی را در دل‌های خود شعله‌ورتر سازند.

نگارنده در پیشگفتار این کتاب را چنین توصیف کرده است:

گرامی داشت یاد امام حسین (ع) و اربعین شهادتش، آبروبخش شیعه و وحدت بخش مسلمین است و به راستی که «حُبُّ الحُسَیِن یَجمَعُنا». در سالروز اربعین سیدالشهدا (ع)، که تب و تاب زیارت اربعین و حرکت شگفت و عزت آفرین پیاده روی اربعین، همه دلدادگان آن حضرت را به وجد آورده و میلیون‌ها عاشق را با پای دل به کربلا رسانده است، ما هم با سالار شهیدان و اهل بیت او و شهدای کربلا و پیام رسان نهضت حسینی زینب کبری (س) پیمان می‌بندیم که پاسدار اهداف الهی آنان باشیم.

این مختصر که تقدیم شما می‌شود، ذره‌ای ناچیز ازمعارف عاشورایی و اربعینی را بیان می‌کند، تا از دستاور‌ها و سازندگی‌های زیارت و اربعین و عاشورا غافل نشویم و چراغ معرفت حسینی و شور عاشورایی را همواره در دلهایمان روشن نگه داریم و با «زیارت اربعین» دیداری دوباره داشته باشیم.

نویسنده در این کتاب به بررسی سرفصل های: از عاشورا تا اربعین، اربعینات، مضامین زیارت اربعین، ادب و آداب زیارت، اربعین، و خط خون (شعر) پرداخته است.

برشی‌هایی از این کتاب:

مضامین زیارت اربعین

در حدیث معروف امام حسن عسکری (ع) «زیارت اربعین» یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده است؛ چه بر سر تربت و مزار سیدالشهدا (ع) خوانده شود و چه از راه دور؛ بنابر آنچه به دست ما رسیده است. مهم، توجه به مفاهیم مطرح شده در این زیارت است.

پیش از پرداختن به مضامین بلند این زیارت شریف، لازم است اشاره‌ای به سند آن کنیم.

متن زیارت اربعین را حضرت صادق (ع) به صفوان بن مهران معروف به صفوان جمال آموخته است و فرموده که این زیارتنامه را هنگامی که آفتاب روز اربعین برآمد و روز بلند شد، بخواند. این توصیه، اهمیت این زیارت مأثور را می‌رساند.

حدیث را سید بن طاووس با سند خویش از صفوان روایت می‌کند. متن زیارت، در «اقبال الأعمال» سید بن طاووس، «المزار الکبیر» محمد بن جعفر مشهدی، «المصباح» کفعمی و «مصباحُ المُتهجِّد» شیخ طوسی آمده است.

علامه  مجلسی هم در جلد ۹۸ بحار الأنوار، به نقل از تهذیب شیخ طوسی آن را نقل کرده است. گرچه در بعضی کلمات، تفاوت‌های جزئی میان نقل‌ها دیده می‌شود، ولی کلیت آن ثابت و یکسان و معتبر می‌باشد.

زیارت اربعین، نوعی تجدید میثاق با امام حسین (ع) و اهل بیت وامامان معصوم (ع) است، ابزار وفاداری نسبت به آنان و راه و مرامشان، ابراز عداوت و برائت و نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولی و تبری، اعلام آمادگی برای جانفشانی در راه مقدس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خط نورانی اهل بیت پیامبر (ص)، تبعیت و تسلیم و نصرت، شناخت چهره‌های حق و باطل و رهبران «نور» و «نار» و مسأله  جهاد و شهادت و خط ایثارگری در راه مکتب و عقیده، که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا و قیام حسینی است.

این سرفصل‌ها در زیارت اربعین بازگویی می‌شود و زائر حسینی این باور‌ها را از دل بر زبان جاریم یکند، تا زمینه  رسوخ قلبی و نمود اجتماعی آن فراهم آید.

توفیق الهی نصیبمان باد تا در اربعین حسینی، آن امام شهید را با این زیارت نامه  زیبا و پرمعنا که آموزه حضرت صادق (ع) به شیعه است، در کنار حرم باصفایش زیارت وعرض ادب کنیم.

کتاب ارمغان اربعین منتشر شد + دانلود
ادب و آداب زیارت

ادب ظاهری و باطنی

رعایت ادب و آداب در هر امری، سبب دست یافتن بهتر به اهداف آن کار است. هر چیزی هم برای خود آدابی دارد، مثل آداب تجارت، آداب معاشرت، آداب کسب علم، آداب جنگ و مبارزه،  آداب نماز و قرائت و... که شناخت و مراعات آنها، آن عمل را موفقیت آمیزتر و عامل را به هدف نزدیک‌تر می‌سازد.

از جمله برای زیارت هم آدابی ذکر شده است. مراعات آن‌ها هم ثواب بیشتر دارد، هم زائر را در دستاورد‌های معنوی زیارت کامیاب‌تر می‌سازد و تربیت کننده است و مایه ارتباط روحی بهتر. این آداب، برخی ظاهری است و برخی باطنی.

در کتب حدیث هم عنوان «ادب ظاهری» و «ادب باطنی» برای برخی از اعمال و سنن مطرح شده است. بی شک همان آداب ظاهری هم به حصول توجه قلبی و ادب باطنی کمک می‌کند.

کیفیت زیارت کردن و جزئیات زیارت خواندن و کم و کیف این تشرف و دیدار معنوی را نیز باید از اولیای دین آموخت.

اربعین و انقلاب

در تاریخ انقلاب اسلامی، سنت احیای اربعین، تأثیر شگرفی در گسترش شور انقلابی در شهر‌ها داشت. در چهلم شهدای حادثۀ قم  (قیام مردم در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶ ش) مردم مسلمان تبریز قیام کردند و شهید دادند. در اربعین شهدای تبریز، مردم شهر‌های دیگر مجلس یادبود گرفته، تظاهرات کردند و همین گونه اربعین‌ها به هم وصل شد و سراسر ایران به نهضت پیوست؛ تا آن که انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید.  این به برکت الهام گرفتن از فرهنگ شهادت و ایثار خون بود که ملت قهرمان ایران، از عاشورا فرا گرفته بود. «اربعین» تداوم «عاشورا» بود و «ذکر»، رسالت بازماندگان پس از خون و شهادت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه  این کتاب به فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی جامعة الزهرا (س) جنب حسینیه  امام خمینی (ره) مراجعه و آن را با ۴۰ درصد تخفیف خریداری کنند. همچنین علاقه مندان می‌توانند برای دریافت این کتاب از فایل زیر اقدام کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

کتاب «ارمغان اربعین»
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
آثار استاد محدثی بسیار عالی است ممنون
0
0