۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۲۵۰۸۷

چند خبر کوتاه از حرم مطهر رضوی

چند خبر کوتاه از حرم مطهر رضوی
توزیع ۲۲۰ هزار پرس غذای گرم در میان زائران پیاده و استقرار سامانه درمانی سیار رضوی در مسیر زائران پیاده از جمله خبر‌های کوتاه از حرم مطهر رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حامد صادقی، سرپرست معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی از توزیع 220 هزار پرس غذا در میان زائران پیاده امام رئوف(ع) خبر داد.

وی با اشاره به حضور زوار پاکستانی که بعد از زیارت اربعین حسینی برای عرض ارادت و اقامه عزای امام هشتم(ع) به مشهد مقدس سفر می کنند، افزود: زائرشهر رضوی میزبان 80 هزار زائر پاکستانی در این ایام است که به مدت 3 روز میهمان معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی هستند و در این مدت با 3 وعده غذایی از ایشان پذیرایی به عمل خواهد آمد.

صادقی همچنین از ارائه خدمت به 35 هزار زائر افغانستانی خبر داد و گفت: معاونت محرومیت زدایی آستان قدس علاوه بر زائران ایرانی و پاکستانی بارگاه منور رضوی میزبان زائران افغانستانی امام مهربانی‌ها نیز هست. زائران افغانستانی علاوه بر اسکان در زائر شهر رضوی از خان متبرک امام هشتم(ع) نیز بهره‌مند می‌شوند.

عزاداری بیش از 2500 هیئت مذهبی در حرم رضوی در آستانه شهادت حضرت رضا(ع)

روح‌الله رنجبر، مدیر انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی از پیش‌بینی صدور مجوز عزاداری برای 2 هزار و 500 هیئت مذهبی در حرم مطهر رضوی در آستانه شهادت حضرت رضا(ع) خبر داد و گفت: برای تمامی هیئت‌هایی که جهت دریافت مجوز به دفتر امور هیئت‌های مذهبی آستان قدس رضوی مراجعه می‌کنند، مجوز عزاداری صادر شده و این هیئات می‌توانند در صحن‌ها، رواق‌ها و محدوده حریم حرم به عزاداری بپردازند.

وی درباره شرایط حضور هيئت‌ها به داخل حرم رضوي اظهار كرد: به جز دستگاه‎هاي صوتي كه امكان ورود به محدوده حرم مطهر را ندارند و حضور علم‌هايي كه امكان تردد زائران را دشوار مي‌كنند، سایر هيئت‌ها با رعایت قوانین در کنار حمل علم و کتل، سایر ادوات و لوازم عزاداری می‌توانند در دوربرگردان‌ها و صحن‌ها به عزاداری بپردازند.

رنجبر افزود: به منظور رفاه حال زائران، هیئاتی که ادوات به همراه دارند اجازه ورود به صحن انقلاب را نخواهند داشت و بعد از ورود به حرم مطهر در صحن‌های هدایت و جامع رضوی به عزاداری خواهند پرداخت.
وی اضافه کرد: به هر یک از هیئت‌هایی که مجوز عزاداری در حرم رضوی دریافت کرده باشند، یک کیسه برنج و یک بسته نمک به عنوان تبرک اهدا می‌شود.

مدیر انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی افزود: دفتر امور هیئت‌های مذهبی آستان قدس رضوی واقع در صحن جامع رضوی داخل رواق کوثر از ساعت 7:30 الی 17 تا پایان ماه صفر برای صدور مجوز جهت عزاداری هیئات مذهبی در خدمت زائران گرامی است.

استقرار سامانه درمانی سیار رضوی در مسیر زائران پیاده دهه آخر صفر

محمود ابراهیمی معاون، رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی ابراز کرد: سامانه درمانی سیار رضوی در قالب سه دستگاه اتوبوس بیمارستانی با تجهیزات کامل درمانی مانند اتاق عمل، رادیولوژی و آزمایشگاه و همچنین تخت‌های بستری از چهارم تا ششم آبان سال جاری از ساعت 7 تا 20 در جاده قوچان- مشهد محدوده ناظریه به زائران پیاده ایام پایانی صفر خدمات پزشکی ارائه می‌کند.

وی به راه‌اندازی یک ایستگاه سیار در کنار این سامانه نیز اشاره کرد و افزود: خدماتی مانند ماساژ درمانی، ویزیت پزشک، اقدامات درمانی پرستاری اعم از تزریقات و پانسمان، سرم‌تراپی و همچنین داروی رایگان به زائران بیمار و نیازمند به خدمات اورژانسی در این سامانه و ایستگاه ارائه می‌شود.

معاون رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی گفت: این بنیاد با همکاری بانک ملی، ایستگاه سیار درمانی همراه با استقرار آمبولانس در باب الرضا(ع) حرم مطهر رضوی را نیز به‌زودی دایر خواهد کرد و به زائران پیاده حرم مطهر رضوی در ایام پایانی صفر خدمات‌رسانی می‌کند.

ابراهیمی ادامه داد: دو پایگاه نیز به همت کانون‌های سلامت دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با ارائه خدمات پزشکی و دارویی به زائران پیاده پاکستان و افغانستان دهه آخر صفر در مرزهای میرجاوه و دوغارون راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: بنیاد سلامت رضوی با دارابودن حدود هزار و 500 خادم‌یار سلامت رضوی در مشهد آمادگی ارائه خدمات در قالب تأمین نیروی انسانی را به ایستگاه‌های سیار استقبال از زائران پیاده این ایام در این شهر مقدس و مسیرهای منتهی به آن دارد.

معاون رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی گفت: تاول‌های پا، کوفتگی عضلانی و سرماخوردگی، مهم‌ترین بیماری‌های احتمالی زائران پیاده ایام پایانی ماه صفر خواهد بود که خادمیاران سلامت رضوی آمادگی درمان آنها را دارند.

ارائه خدمات پزشکی دارالشفای امام رضا(ع) در 3 ایستگاه استقبال از زائران پیاده دهه آخر صفر

ناصر سرگلزایی، مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی از ارائه خدمات پزشکی دارالشفای امام رضا(ع) به زائران پیاده رضوی در ایام پایانی ماه صفر در سه ایستگاه در مشهد و مسیرهای منتهی به این شهر مقدس خبر داد.

وی ابراز کرد: جمعی از پزشکان و پرستاران و همچنین خادم‌یاران سلامت دارالشفای امام رضا(ع) همراه با دارو و تجهیزات در راستای ارائه خدمات پزشکی از صبح جمعه، سوم آبان 1398 تا شامگاه سه‌شنبه هفتم آبان ماه در سه ایستگاه استقبال از زائران پیاده رضوی حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: خادم‌یاران سلامت دارالشفای امام رضا(ع) در این مدت از ساعت 8 تا 20 در ایستگاه استقبال از زائران پیاده رضوی مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی واقع در بلوار فردوسی، تقاطع خیام مشهد خدمات پزشکی سرپایی و دارویی به زائران ارائه می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی افزود: همچنین گروه پزشکی این مؤسسه درمانی در 2 ایستگاه صلواتی خدام آستان قدس رضوی در مسیر جاده سرخس و ملک آباد به ارائه خدمات پزشکی به زائران پیاده می‎پردازند.

مشارکت حداکثری مدارس امام رضا(ع) در خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی ماه صفر

حسین باغگلی،  مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: همزمان با دهه پایانی ماه صفر و با هدف تقویت و ترویج فرهنگ وقف و نذر و خدمت کریمانه از زائران پیاده، مدارس امام رضا(ع) مشارکت حداکثری در خدمت‌رسانی به زائران دارند.

باغگلی با تشریح برنامه‌های این ایام در سطح مدارس امام رضا(ع) اظهار کرد: با توجه به اهمیت پرداختن به معارف دینی و اهل بیت(ع) در قالب‌های هنری و تاثیرگذاری بیشتر بر دانش‌آموزان، ویژه برنامه‌ سوگواری دانش‌آموزی با عنوان «بر آستان جانان» با اجرای برنامه‌هایی همچون عزاداری، سخنرانی، مداحی و رجز خوانی دانش‌آموزان، طبخ نذری و توزیع بین زائران و همسایگان مدارس برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: مشارکت والدین و نقش دادن به دانش‌آموزان به عنوان اصل محوری در اجرای این برنامه‌ها در نظر گرفته شده و موضوع دوم دعوت از مدرسه همجوار برای برپایی این مراسم است تا میزبان عزاداران حضرت رضا(ع) در مدرسه خود باشند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با بیان اینکه پیش‌بینی شده 15 مراسم محوری در قالب این ویژه برنامه با نگاه گسترش وقف و نذر در مدارس برگزار شود، افزود: در اجرای این مراسم هماهنگی لازم با معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برای دعوت از سخنران و اساتید انجام گرفته که سایر فعالیت‌ها نیز توسط دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

وی گفت: همچون سال‌های گذشته امسال نیز ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده با عنوان «در مسیر بهشت» در محور چناران به مشهد به مدت 5 روز فعال شده که با توجه به عبور زائران پیاده خدماتی از قبیل بهداشتی و درمانی، اسکان و تغذیه به زائران ارائه می‌دهد.

باغگلی اضافه کرد: این ایستگاه صلواتی با همکاری دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) و کمک و حمایت‌های مالی اولیا فعالیت خود را از سه شنبه 30 مهر ماه آغاز کرده و خدمات شبانه‌روزی به زائران ارائه می‌دهد.

وی خدمت‌رسانی خادمیاران نوجوان رضوی به زائران پیاده با عنوان «خدمتانه» را از دیگر برنامه‌های این ایام ذکر کرد و افزود: دهه آخر صفر با توجه به حضور انبوه زائران در مشهد مقدس، فرصت بسیار مناسبی برای انجام فعالیت‌های گروهی و خدمات اجتماعی نوجوانان در مبادی ورودی شهر و حرم مطهر رضوی است.

باغگلی تصریح کرد: در این ویژه برنامه دانش‌آموزان دختر و پسر خدماتی از قبیل تهیه سوغات فرهنگی و توزیع بین زائران، خدمات واکس کفش، توزیع پذیرایی و غیره را به زائران ارائه می‌دهند./864/پ203/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات