۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۲۵۶۸۸

کتابداران مساجد در هفته کتاب تقدیر می‌شوند

کتابداران مساجد در هفته کتاب تقدیر می‌شوند
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد از برنامه‌های این نهاد در بیست و هفتمین هفته کتاب خبرداد و گفت: پویش مردمی نذر کتاب و طرح اهدای کتاب در این هفته انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی درباره اثرگذاری برگزاری هفته کتاب بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی میان مردم گفت: اصل برگزاری هفته کتاب یک امر بسیار ارزشمندی بوده که به لطف خداوند بیست و هفت سال است که در جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است و این هفته ضمن ایجاد دغدغه برای اهالی فرهنگ به مردم یادآوری می‌کند که با کتاب انس بیشتری داشته باشند و در سبد فرهنگی خود بحث کتاب و مطالعه را قرار دهند.

ضرورت توجه به کتابخوانی کودکان و نوجوانان

ارزانی با اشاره به استفاده از ایده‌های مردم در جهت فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه بیان کرد: ما باید از ایده‌های مردم در حوزه‌های مختلف شهری و روستایی که علاقه‌مند به کتاب هستند، استفاده کرده و آن‌ها را در فرهنگ‌سازی کتاب در جامعه دخیل کنیم.

وی درخصوص نقص‌ها و کمبود‌های موجود در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مردم یادآور شد: کار‌های ارزشمندی که تا به حال در حوزه کتاب صورت گرفته بیشتر برای عمومی‌سازی بوده است، اما بحث کودکان و نوجوانان بحث مهمی است که باید به آن توجه شود. یک کودک چهارساله نمی‌تواند بخواند، اما ما باید تا قبل از دوران مدرسه بتوانیم انگیزه خواندن را در او ایجاد کنیم. همانطور که در دنیا شاهد این هستیم که چگونه مسئولان بر کودکان ۳ الی ۵ ساله سرمایه‌گذاری می‌کنند تا نسلی کتاب‌خوان پرورش بدهند. ما نیز اگر بتوانیم این اشتیاق را در کودکانمان بوجود بیاوریم، قطعا کودکانمان تا پایان عمر با کتاب مانوس خواهند شد، اما متاسفانه ما به این بحث مهم بی‌توجه هستیم و بر آن تمرکز نمی‌کنیم.

تقدیر از کتابداران کتابخانه‌های مساجد در هفته کتاب

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های مساجد برنامه‌های خوبی در هفته کتاب دارد که قالب این برنامه‌ها برای اعضای کتابخانه است. یکی از برنامه‌های این ستاد، پویش مردمی «نذر کتاب» در پنج بخش جمع‌آوری کتاب‌های فرسوده و بلااستفاده از مساجد و منازل، طرح اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌های روستایی و مناطق محروم، نذر کتاب در گردش، کوله‌پشتی کتاب و آینه‌ی کتاب است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به‌روزرسانی اطلاعات کتاب‌خانه‌های مساجد استان در سامانه مساجد، اجرای طرح سراسری شنبه‌های کتاب درکتابخانه‌های منتخب مساجد کشور، افتتاح کتابخانه‌های مساجد، اهدای جوایز برندگان مسابقه سراسری کتابخوانی حماسه حسینی، برگزاری دوره‌های آموزشی کتاب‌داران، بازدید گروهی از نمایشگاه‌های کتاب، بازدید کتاب‌داران از کتابخانه‌های نمونه مساجد استان، تقدیر از کتاب‌داران نمونه کتا‌خانه‌های مساجد و نویسندگان کتاب در حوزه مسجد، اجرای طرح تبادل کتاب بین کتابخانه‌های مساجد با محوریت دبیرخانه استان، نهضت مطالعه‌ی مفید، برنامه‌های تبلیغی و ترویجی اعم از حضور کتاب‌داران در گلزار شهدا و دیدار با اهل قلم و ... در هفته‌ی کتاب اشاره کرد.

بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. /۹۲۵/ د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات