۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۵۸۳۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

وقف ظرفیت ویژه‌ای برای رفع نیازهای اقتصادی جامعه اسلامی است

وقف ظرفیت ویژه‌ای برای رفع نیازهای اقتصادی جامعه اسلامی است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت اهتمام بیشتر به وقف، گفت: اوقاف و برکات آن ظرفیت ویژه‌ای برای رفع نیازهای اقتصادی جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عظیم آسوده، امروز در همایش وقف و رسانه، اظهار کرد: وقف همواره بسیاری از نیازهای جامعه اسلامی را پوشش داده و امروز هم نقش عمده‌ای در این راستا دارد.

وی با اشاره به گستردگی پوشش موقوفات در کشور، افزود: افزون بر حوزه‌های علمیه، مساجد، آموزش و درمان، وقف در بخش‌های دیگری ازجمله ورزش و سرگرمی شامل اوقات فراغت جوانان و مسابقات ورزشی، سازمان‌های منفعت متقابل مانند انجمن‌های حرفه‌ای و اتحادیه‌ها برای دفاع از حقوق زندانیان، رانندگان، مستأجران و ساکنان مناطق منشأ خیر و برکت است.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: همچنین اثرات وقف در تعاونی‌های اقتصادی مانند اتحادیه‌های اعتبار، انجمن‌های دوستانه، برخی از انجمن‌های ساخت‌وساز و برخی از شرکت‌های بیمه و واسطه‌های نوع‌دوستی که مربوط به تشویق و تسهیل نوع‌دوستی بوده و در جهت تسهیل این فعالیت‌ها می‌کوشند، نیز مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه بهره‌برداری از ظرفیت‌های وقف، افزود: با توجه به ظرفیت‌های مهم و مؤثری که وقف در جامعه اسلامی دارد، دولت‌ها و نهادها و سازمان‌های وظیفه‌مند می‌توانند با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مناسب از این نهاد اسلامی و دینی بهترین بهره‌برداری را کنند.

حجت‌الاسلام آسوده فرهنگ‌سازی در عرصه عمومی با اشاره به مبانی دینی و ارزشی و تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و کارکردهای سازمان‌های مرتبط با وقف و ایجاد زمینه‌های گوناگون برای مشارکت‌های مردمی را ازجمله مواردی ذکر کرد که منجر به توسعه این بخش می‌شود.

وی افزود: نهادسازی سخت‌افزاری مانند تأسیس سازمان‌ها و نهادهای انجام و مدیریت فعالیت‌های وقف و نهادهای نرم‌افزاری مانند قوانین و مقررات مشوق و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی ازجمله اینکه هر اندازه شفافیت بنگاه‌های موقوفه و نیز ارائه دستاوردها و نتایج ثمربخش آنان در اهداف موقوفات برای عموم بیشتر صورت گیرد، زمینه تشویق و ترغیب مردم را بیشتر می‌سازد.

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به ضرورت مقابله با سازمان‌ها و مؤسسات متظاهر به خیریه و وقف، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش مؤسسات و سازمان‌های مالی هستیم که بدون نظارت بخش‌های دولتی و یا خصوصی تأسیس شده و هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد آنان انجام نمی‌شود که این خود زمینه عدم اعتماد مردم را به این بخش ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر صیانت از دارایی‌ها و درآمدهای بخش وقف با نظارت بر عملکرد متولیان، افزود: ایجاد زمینه مشارکت به‌صورت وقف در واگذاری بنگاه‌های مالی و سرمایه‌ای کشور و تسهیل امر خصوصی‌سازی با این هدف از دیگر سیاست‌هایی است که باید برای نیل به اهداف والای وقف در جامعه اسلامی مدنظر باشد./9314/پ310ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات