۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۲۶۲۶۸
مدیر مدرسه علمیه امام حسین:

شناسایی و به کارگیری طلاب فاضل و توانمند در اقصی نقاط کشور ضروری است

شناسایی و به کارگیری طلاب فاضل و توانمند در اقصی نقاط کشور ضروری است
حجت الاسلام دهقانی انذار را از رسالت های طلبگی دانست و شناسایی و به کارگیری طلاب فاضل در شهرهای مختلف کشور را از مهمترین راهکارها برای هجرت طلاب از قم بیان کرد.

حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ضرورت هجرت طلاب از قم به اقصی نقاط کشور، گفت: در این امر یک مثلث سه ضلعی وجود دارد که هر کدام نباشد هدف بطور کامل محقق نمی شود.

وی ضلع نخست را مربوط به خود طلاب دانست و ادامه داد: خداوند متعال در آیه 122 سوره مبارکه توبه می فرماید: «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ در این آیه خداوند به وجوب کفایی طلبه اشاره می کند.

حجت الاسلام دهقانی ادامه داد: خداوند در این آیه شریفه غایت  طلبگی و وظیفه تمامی طلاب محترم را مشخص می کند بر این اساس که باید پس از تحصیل علم به سوی قوم خودشان برگردند و آنان را انذار کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) اضافه کرد: حتی در حجیت خبر واحد بحث می شود اگر حجت نبود کار طلبه ها لغو می شد زیرا طلاب از دیار خودشان هجرت می کنند تا با فراگیری آیات، روایات و احکام الهی این مباحث را به دیگران خبر دهند همچنین قضیه عکس این نیز صادق است به گونه ای که اگر طلبه ای برود یاد بگیرد ولی بر نگردد که به دیگران یاد دهد کار او لغو می شود چون هدفی که حوزه آن را دنبال می کند را ابتر گذا شته است.

وی افزود: بنده در درس خارج حضرت آیت الله سبحانی(حفظه الله) حضور داشتم که فرمودند: در ایام تبلیغ زمانی که مشغول فعالیت های تبلیغی می شدیم بعضا از درس و بحث دور بودیم، خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسیدیم و ماجرا را بازگو کردیم ایشان فرمودند ما طلبه ها اصلا درس می خوانیم برای همین و تبلیغ به مراتب مهم تر است.

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به ضلع دیگر، گفت: ضلع دوم سخن مربوط به وظایف مدیران است؛ آموختن مهارت های مختلف مثل شیوه کلاس داری، آموزش منبر و غیره به طلاب و فراهم کردن محیط مناسب برای به کار گیری طلاب در حد توان مثلا معرفی طلاب فاضل به مسؤولان شهرها از مهمترین وظایف مدیران برای هجرت طلاب به شهرهایشان به شمار می رود.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) در پایان با اشاره به ضلع آخر، خاطرنشان کرد: مردم و مسؤولان بلاد وظیفه دارند طلاب فاضل را شناسایی کرده و فضای تبلیغی را برای آنها فراهم کنند چه بسا طلبه ای تمایل به انجام وظیفه در شهر خودش را داشته باشد اما با توجه به عدم شناخت مسؤولان شهری از ظرفیت و توانایی طلبه و روحانی استفاده نمی شود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات