۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۲۶۲۸۸

نگاهی بر اثرگذاری نماز بر تربیت دینی کودکان و نوجوانان

نگاهی بر اثرگذاری نماز بر تربیت دینی کودکان و نوجوانان
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با الهام گیری از آموزه‌های اسلام به‌ ویژه نماز، الگوی تربیت اسلامی را فرا راه نسل نوخاسته و جوان مسلمان ما قرار دهد.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) کتاب «نماز و شکوفه‌های زندگی تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛ با محوریت نماز» نوشته ابوطالب عبداللهی را منتشر کرده است.

پرورش دینی -خاصه اقامه نماز- تنها راهی است که می‌تواند انسان، به‌ویژه جوانان را آرامش روحی بخشد و آنان را از حیرانی و سرگردانی نجات دهد. وظیفه بسیار مهم و حیاتی پرورش دینی کودک، در درجه نخست به عهده والدین و در مرتبه بعد بر عهده جامعه می‌باشد.

ترغیب کودکان و نوجوانان به اجرای فرامین الهی همچون عبادت و نماز و سایر مراحل و مراتب کمال، از یک جهت به دلیل برخورداری آنان از ضمیری پاک و نیز آمادگی‌شان برای پذیرش احکام نورانی اسلام و قرآن آسان است، اما از این جهت که نهال وجودشان آمادگی پذیریش انحرافات را نیز دارد، کاری بس دشوار است.

نویسده در این کتاب تلاش کرده است تا با الهام گیری از آموزه‌ها و تعالیم آسمانی اسلام به‌ویژه نماز، الگوی تربیت اسلامی فرا راه نسل نوخاسته و جوان مسلمان ما قرار گیرد، تا با آنان با مطالعه و کارگیری برنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارائه شده گام‌های عملی را در راه سعادت خویش بردارند و به فضل و عنایت الهی به مراتب برتر تربیت و کمال معنوی دست یابند.

در این کتاب ضمن معرفی راه‌های رشد و تعالی و ارائه الگوی اسلامی تربیت، سهم هر یک از دست اندرکاران تربیت کودکان و نوجوانان، به ویژه پدران و مادران مشخص و سپس روش‌های تربیتی و چگونگی اجرای آن به اختصار بیان‌شده است.

ضمن مباحث این کتاب، از نقش مهم نماز و تأثیر آن در تربیت و تعالی معنوی انسان به ویژه جوانان سخن رفته و سرانجام علل بی‌توجهی نوجوانان به ویژه مسائل عبادی و نماز بازگو گردیده است.
 
نگاهی بر تأثیرپذیری نماز تربیت دینی کودکان و نوجوانان دریک اثر

برشی از کتاب:

علل مهم و مشترک سبک شمردن نماز

یافته‌های تحقیقی نشان می‌دهد که بسیاری از نوجوانان به اصل نماز نگرش مثبت داشته اما، در انجام آن سستی و کوتاهی می‌ورزند. مهم‌ترین عوامل کلی و مشترک مؤثر در سبک شمردن نماز موارد زیر هستند:

نداشتن انگیزه قوی برای خواندن نماز.
عادت نداشتن به نماز از دوران کودکی.
آگاه نبودن به فلسفه و اسرار نماز.
ترجیح دادن تفریح و سرگرمی (به علت جاذبه بسیار در نزد ایشان).
داشتن سؤال و ابهام نسبت به بعضی از مسائل اعتقادی مانند خدا، معاد و...
علاوه بر علل کلی و مشترک فوق، عوامل مؤثر دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث بی‌توجهی نوجوانان به فرایض دینی از جمله نماز گردند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب نماز و شکوفه‌های زندگی تربیت دینی کودکان و نوجوانان با محوریت نماز را در ۱۱۹ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات