۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۲۶۹۶۹
آیت الله فقیهی:

امت اسلامی باید علیه دشمن مشترک متحد شوند

امت اسلامی باید علیه دشمن مشترک متحد شوند
عضو جامعه مدرسین بر ضرورت حفظ وحدت و پرهیز از هرگونه اختلاف افکنی در امت اسلام تأکید کرد و گفت: تمام فرق اسلامی باید علیه دشمن مشترک متحد شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در درس تفسیر و حدیث خود که در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، به شرح فرق میان تکبر و عجب طبق روایات پرداخت و گفت: اگر انسان خود را بزرگ بداند و از دیگران بالاتر بداند، بدان  تکبر می گویند؛ اما فردی فقط خود را بزرگ بداند و به صفات نیکو خویش افتخار کند و کاری به دیگران نداشته باشد، آن را عجب می نامند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اینکه طبق روایات، عجب و خود بزرگ بینی سبب هلاکت انسان می شود، گفت: هر فردی باید این گونه فکر کند که هر خوبی در او موهبت الهی و هر بدی و پستی از طرف خود انسان است.

وی با بیان اینکه ایثار و گذشت­ ها و روحیه های اخلاقی علما سبب حفظ کیان اسلام و شیعه شده است، گفت: عالمی که دارای شاگردان فراوان است؛ اگر استاد دیگری یافت که بهتر از او تدریس می کند و از او با سوادتر است؛ آیا حاضر است درس خود را تعطیل کند و همگی در درس آن استاد شرکت کنند؟

آیت الله فقیهی با بیان اینکه مسیر طلبگی از مسیر کاسبی و تجارت و ثروت اندوزی جداست، بیان کرد: اگر عالمی دنبال کسب مرجعیت و تشریفات و مال و مقام باشد؛ کاسب خوبی و موفقی است؛ اما عالم مناسبی در اسلام نیست؛ زیرا عبا و عمامه را وسیله­ ای  برای کسب مال و مقام و زندگی بهتر خویش قرار داده است؛ ولی عالم وارسته و واقعی آن است از هواهای نفسانی دور باشد و تعریف و تجمید دیگران از ما نباید سبب بزرگ بینی و خود برتر بینی شود.

عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اهمیت وحدت علمای اسلام و فرق اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) بر وحدت اسلامی تاکیدهای فروانی داشته اند و نباید به مقدسات ادیان و مذاهب اسلامی توهین شود.

وی بر اهمیت پرهیز اختلاف افکنی در میان فرق اسلامی تأکید و بیان کرد: فرق اسلامی دارای دشمن های مشترک همچون اسراییل و آمریکا هستند؛ از این رو تمام فرق اسلامی باید علیه دشمن مشترک متحد شوند.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه فرق اسلامی دارای مشترکاتی همچون قرآن، قبله و پیامبر هستند، ابراز کرد: بیشتر فرق اسلامی محب ائمه اطهار(ع)  هستند؛ اما شیعیان اهل بیت(ع) را پیشوا و امام معصوم خویش می دانند و فرق دیگر آنها را به عنوان شخصیت­ های مهم در اسلام قبول دارند. /998/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
میثم صدیقیان
ارسال نظرات