۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۶۲۷۰۹۰
آیت‌الله تحریری:

علم پروردگار، علم مطلق و ذاتی است

علم پروردگار، علم مطلق و ذاتی است
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه علم خداوند علم مطلق و ذاتی است، گفت: وحدانیت تنها مختص پروردگار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق به تفسیر فرازی از توحید صدوق پرداخت و گفت: امام صادق(ع) فرمودند: پاک و منزه است آن واحدی که اله و معبودی غیر او نیست، او قدیمی است که ابتدا کننده است و خود ابتدا کننده‌ای ندارد، قدمت او مانند قدمت مخلوقات عالم نیست.

وی ادامه داد: کلمه سبحان نوعا برای تنزیه استفاده می‌شود و عباراتی که بعد از آن می‌آید به هر معنایی که دلالت کند بیانگر نامحدود بودن آن حقیقت برای ذات اقدس اله است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به صفت وحدانیت خداوند در کلام امام صادق(ع)، عنوان کرد: وحدانیتی که در روایات به خدای متعال نسبت داده می‌شود وحدانیتی است که شبیه آن را هیچ موجودی ندارد و تنها منحصر به خدای متعال است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه به کار گیری واژه سبحان در آغاز این دعا در معنای تمام فرازها جاری است، اظهار داشت: در تمام عناوین و الفاظ این دعا نوعی تنزیه وجود دارد، این شیوه از بیان به انسان کمک می‌کند تا بیشتر به حقیقت ذات اقدس الهی راه پیدا کرده و بهتر او را بشناسد.

وی افزود: البته شناخت انسان از خداوند عمدتا از طریق مفهومی و بسیار محدود است.

آیت‌الله تحریری به بیان فراز دیگری از دعای امام صادق(ع) پرداخت و گفت: خداوند زنده‌ای است که هرگز نمی‌میرد، او خالق هر موجودی که دیده می‌شود و دیده نمی‌شود، است، موجودات غیر قابل رویت در این فراز اشاره به موجودات مادی که بشر از دیدن آنها ناتوان است و موجودات مجرد مانند ملائکه دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه قدمت، وحدانیت، دوام و حیات صفات ذاتی به حساب می‌آیند، ابراز کرد: فرازهایی که ذکر شد تنها تنزیه صرف نیستند بلکه تحمید نیز به شمار می‌روند، صفت حی و زنده در حقیقت تحمید خداوند است و هرگز نمی‌میرد تنزیه اوست همچون حی مطلق که عین دوام و قدمت است.

وی افزود: حضرات معصومین(ع) بین تنزیه و تشبیه معارف الهی را القا کرده و به ما می‌آموزند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به دو صفت دیگر از صفات الهی در دعای امام صادق(ع)، بیان کرد: حضرت فرمودند: او عالم به همه اشیاء است بدون هیچ معلمی و او حقیقتی است که هیچ شریکی ندارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه گفت: علم خداوند علم مطلق و ذاتی است بدون اینکه از جایی تعلیم دیده باشد، در روایات زیاد به موضوع علم خداوند پرداخته نشده جز اینکه علم خداوند از طریق ابزار و تعلیم نیست و یک علم ذاتی است.

وی افزود: خداوند حقیقتی است که در هیچ چیز شریکی ندارد، یعنی در وجود، صفات، نحوه وجود و افعال شریکی ندارد او وحدت مطلق است و دویی در مقابلش نیست.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطر نشان کرد: شریک در جایی گفته می‌شود که موجودی را در عرض و در کنار خداوند دارای اثر بدانیم، اما اینکه فرد یا افرادی را در طول خداوند و با افاضه و اذن خداوند دارای اثر دانستن شریک به حساب نمی‌آید./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات