۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۲۷۷۹۳

روایت حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی از روند تدوین دائره المعارف فقه

روایت حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی از روند تدوین دائره المعارف فقه
رییس مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی روایتی از روند تهیه و تدوین این اثر ارزشمند بیان و از نقش شهید صدر، رهبر معظم انقلاب و آیت الله شاهرودی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی رییس مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) در دیدار حجت الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، از فعالیت های این رسانه حوزوی در انعکاس فعالیت ها، دستاوردها و رخدادهای حوزه و روحانیت تجلیل کرد.

وی گفت: این که در این روزگار دست به کار شده اید و می خواهید در زمینه های تحول حوزه نقش آفرینی کنید بسیار ارزشمند و مهم است، یکی از خدمات چشمگیر شما به حوزه همین گام برداشتن برای جبران عقب ماندگی در عرصه اطلاع رسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی در ادامه گزارشی درباره اقدامات و فعالیت های مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی ارائه و اهداف تهیه و تدوین این اثر ارزشمند را تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: رجال فقهی الازهر با تامین مالی کویت موسوعه ای را در زمینه فقه اهل سنت تهیه و تدوین کردند که به لحاظ شکلی خوب و ارزشمند است، این موسوعه در سطح کشورهای اسلامی منتشر و توزیع شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در فقه شیعه صاحب جواهر، شیخ طوسی و دیگر علما زحمات بسیاری کشیده اند، اما عبارات به گونه ای است که حتی برای جوامع علمی مشکل است و در عین حال موسوعه هم نیست و دائره المعارف فقه شیعه نمی شود.

وی با تجلیل از نقش مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی در تهیه و تدوین دائره المعارف فقه شیعه اظهار داشت: اصل این کار مربوط به شهید صدر بود که در نجف اشرف مطرح کردند، وقتی مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی به ایران آمدند خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند و موضوع را مطرح کردند و ایشان هم استقبال کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی از چاپ 41 جلد دائره المعارف فقه شیعه خبر داد و با اشاره به حساسیت های موجود در این زمینه، گفت: موسوعه و دائره المعارف نوشتن، مشکلات خاص خود را دارد، یکی از مشکلات مهم کمبود نیروی انسانی متخصص در این عرصه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تهیه و تدوین دائره المعارف سیاق و مسائل فنی خاص خود را دارد و با دیگر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی رایج تفاوت های زیادی دارد؛ یکی دیگر از مشکلات مسائل بودجه ای است که مراکز فرهنگی و پژوهشی را دچار مشکل کرده است.

رییس دائره المعارف فقه اسلامی در پایان با اشاره به ظرفیت های موجود در خبرگزاری رسا، از آمادگی این مرکز به منظور تعامل و همکاری نزدیک با این رسانه حوزوی خبر داد. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات