۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۲۷۸۰۳
از سوی معاونت پژوهش؛

تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب منتشر شد

تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب منتشر شد
تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در جهت بازنمایی زوایای پنهان بیانیه گام دوم انقلاب از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در جهت بازنمایی زوایای پنهان بیانیه گام دوم انقلاب از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه منتشر شد.

 گفتنی است، بیانیه گام دوم با آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر و ابلاغ شد که در عرف سیاسی، بیانیه متنی برای بیان عقاید، اهداف و سیاست‌های کلان یک جریان، یک گروه یا یک شخص مهم به عموم بوده و کارویژه‌ اصلی آن، ایجاد تحول در جامعه‌ مخاطب است.

زمانی که بیانیه‌ای را رهبری با ضریب نفوذ جهانی، برای جریان تحت امر خود عرضه می‌کند، در عرف، بیانیه‌ای رسمی تلقی شده و جریان‌های مختلف سیاسی در جهان آن را جدی تلقی می‌کنند؛ از سوی دیگر اگر به قداست مقام ولایت فقیه نزد شیعه، به عنوان مصدر این بیانیه توجه شود، این بیانیه نزد شیعه در طول شریعت الهیه محترم خواهد شد.

گفتنی است، تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب از سوی حجج اسلام و المسلمین میرمعزی، اسحاقی، حسنی، علیزاده، ابراهیمی و فخاری در چهارفصل تدوین شده است.

مخاطب این تحلیل، حوزویان و فرهیختگان به معنای اعم و طلاب جوان به معنای اخص است زیرا این بیانیه، دقیقاً می‌خواهد این نکته را بگوید که جمهوری اسلامی ایران چرا و چگونه بماند نکته‌ای که برای هر طلبه‌ جوانی مهم است و این تحلیل می‌خواهد همین جهت را برای طلبه بازگو کند.

فصل نخست این تحلیل، فرا تحلیل بیانیه  است که شامل چیستی، مخاطبان، مفهو م محوری و مفاهیم پیرامونی، ادبیات، دوگانه های صریح و ضمنی، ضرب آهنگ اصلی، اهمیت، جامعیت، نظام وارگی، صداقت، نوآوری ها، چرایی صدور و نسبت بیانیه گام دوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می شود.

فصل دوم تحلیل بیانیه گام دوم، گزارش تحلیلی از مفاد بیانیه است که در این فصل به مباحث مبانی و پیام اصلی همچنین مفادهای بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شده است؛ فصل سوم تحلیل بیانیه گام دوم نیز به بیان الزامات راهبردی بیانیه برای حوزه های علمیه پرداخته که در دو بخش گفتمان سازی و الزامات راهبردی برای ستاد مطرح شده است.

همچنین اقدامات مدیریت حوزه در راستای بیانیه گام دوم انقلاب همچنین مهم ترین برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب در فصل چهارم بیان شده است.

به صورت کلی در تحلیل حاضر، تلاش شده است برخی زوایای پنهان این بیانیه بازنمایی و با توجه به واژه‌ محوری «نظام انقلابی» در این بیانیه، تفاوت نگاه انقلابی با نگاه مذاکره‌ای، به اجمال، روشن شود.

تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب را می توانید اینجا ملاحظه کنید. /1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات