۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۲۸۹۳۲
در یکصدمین سالگرد قرارداد ۱۹۱۹؛

نقد کتاب «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار»

نقد کتاب «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار»
در این همایش که ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، تاریخ‌پژوهان به «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» می‌پردازند.
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، پژوهشکده اسناد و انجمن ایرانی مطالعات قاجار در یکصدمین سالگرد قرارداد ۱۹۱۹ چهارمین همایش مطالعات قاجار را برگزار می‌کند.

در این همایش که دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ از ساعت ۹ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، تاریخ‌پژوهان به «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» می‌پردازند.
 
در پنل نخست،  بهناز زرین کلکی درباره مروری بر مجموعه اسناد آرشیو ملی ایران، مربوط به روابط ایران و بریتانیا در دوره قاجار: ۱۸۰۰ تا ۱۹۲۵)، کیانوش معتقدی- نگاهی به هدایای دیپلماتیک ایران و بریتانیا، از چشم انداز تاریخ هنر: از دوره فتحعلی‌شاه تا پایان عصر ناصری دارد و صفورا برومند فعالیت‌های تبلیغی مسیحی بریتانیایی در عصر قاجار: مطالعه موردی انجمن تبلیغی کلیسا/ CMS) را مرور می‌کند. سپس محسن یگانه نیز رویکرد دوگانه سیاست بریتانیا در دوره دوم جنگ‌های ایران و روس را بررسی می‌کند.
 
در پنل دوم نیز جمشید کیان‌فر درباره اعزام نخستین کاروان معرفت ایران به بریتانیا در اوان عصر قاجار سخن می‌گوید،  محمدعلی بهمنی قاجار عهدنامه ۱۸۵۷ و تعهدات بریتانیا به ایران را بازخوانی می‌کند.  هادی میرشاهی به ورود و حضور بریتانیا در سیستان: ۱۸۹۹-۱۹۲۵ می‌پردازد و مصطفی نوری سوادکوهی به بریتانیا و راه آهن ایران، از اواخر سلطنت ناصرالدین شاه تا انقراض قاجاریه می‌پردازد.  
 
در پنل سوم آسیه آل احمد به گاهشمار روابط شرکت نفت انگلیس و ایران با بختیاری‌ها: ۱۹۰۳-۱۹۲۵ می‌پردازد و فاطمه معزی سربازان هندی محافظ شرکت نفت انگلیس و ایران: ۱۹۰۳-۱۹۲۵ را بررسی می‌کند.  آزیتا لقایی شورش سیستان علیه پزشکان بریتانیایی در آغاز انقلاب مشروطیت را بررسی می‌کند و غلامحسین نظامی به برخورد دوگانه بریتانیا با مشروطیت بوشهر و تهران: ۱۹۰۵-۱۹۱۰ می‌پردازد.
 
در پنل چهارم محمود سادات درباره تحولات سیاست بریتانیا، در میانه طغیان نایبیان: ۱۹۰۷-۱۹۱۹،  شاهین زینعلی درباره جایگاه ایران در نظریه مکیندر و تاثیر آن بر سیاست خارجی بریتانیا: ۱۹۱۴-۱۹۲۵ سخن می‌گوید و علی‌الله جانی نگاهی روابط بریتانیا و خانواده فرمانفرما، مطالعه موردی فیروز میرزا نصرت الدوله: ۱۹۱۸-۱۹۲۵ را بررسی می‌کند.

پایان‌بخش همایش نیز مجید تفرشی جمع‌بندی همایش: روابط ایران و بریتانیا در عصر قاجار، نگاه دیو و فرشته و عشق و نفرت می‌پردازد. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات